Som rubriken säger så är det precis vad dom gör.
Drar upp gräset med rötterna.
Men bara på vissa ställen och jag kan inte bli klok på vad det är för speciellt just där.
Antar att det är för att äta något men om det är djur eller växtlighet har jag inte kommit fram till.
Nån som har nån idé?
 
Hade så i våras. Det är larver i mattan. Man kan ha på nematoder men det kostar en slant. Helt plötsligt gav sig mina kajor men det blev till att kratta i några veckor.
 
Låter rimligt.
Får väl hoppas mina ger sig av med då :)
 
Läst någonstans där man hade köpt leksaksormar och lagt ut på mattan som skulle hjälpa hehe. Jag tänkte naturen har sin gång och att larver i mattan är ju inte bra, gräsmattan luftas och jag får motion. :)
 
Bricco skrev:
Hade så i våras. Det är larver i mattan. Man kan ha på nematoder men det kostar en slant. Helt plötsligt gav sig mina kajor men det blev till att kratta i några veckor.
Hmm, jag tycker att jag känner igen problemet. Vad är det för nematoder du har använt? Tacksam för länk.
 
ClasseClas skrev:
Hmm, jag tycker att jag känner igen problemet. Vad är det för nematoder du har använt? Tacksam för länk.
Inte använt ajälv då det upphörde efter ett par veckor helt plötsligt. Men innan dess såg det ut som en krater. Säkert 5-6 kajor konstant som slet upp tora bitar och plockade larver.

Men skulle satsat på dessa.
http://www.bionema.se/
 
Bricco skrev:
Inte använt ajälv då det upphörde efter ett par veckor helt plötsligt. Men innan dess såg det ut som en krater. Säkert 5-6 kajor konstant som slet upp tora bitar och plockade larver.

Men skulle satsat på dessa.
[länk]
Tack, ska kolla mer om jag gör ngt nu eller till våren.
 
Låter som det är trädgårdsborre jag har ifall man ska gå efter detta:
http://www.nrm.se/sv/meny/faktaomnaturen/djur/insekterochspindeldjur/skalbaggar/ollonborrar.106.html
"
Biologi
Skalbaggen svärmar på dagen i juni-juli. Den söker sig till lövträd, vars blad och knoppar de äter. Den kan upptäda som skadedjur, speciell i då den kan äta blommor av rosor. Larven lever i marken och kan göra skada på rötter av gräs och stråsäd. Stundtals kan den ödelägga hela gräsmattor. Arten har ettårig utveckling."


Enligt tanten så var där just en massa svärmande "äckliga" saker på gräsmattan vid den tiden bland den blommande klövern och minns jag inte helt fel så är det just där den blommade då som där är problem nu.
Så fåglarna är trots allt helt oskyldiga och egentligen stora vänner.


Bricco skrev:
Hade så i våras. Det är larver i mattan. Man kan ha på nematoder men det kostar en slant. Helt plötsligt gav sig mina kajor men det blev till att kratta i några veckor.

Med lite tur så gav dom sig av för att larverna var slut.
Har du otur så gav dom sig av för att larverna utvecklade sig till borrar istället.
Men det lär väl ge sig snart....



Bricco skrev:
Läst någonstans där man hade köpt leksaksormar och lagt ut på mattan som skulle hjälpa hehe. Jag tänkte naturen har sin gång och att larver i mattan är ju inte bra, gräsmattan luftas och jag får motion. :)

Vilka leksaker ska jag köpa för att locka hit fler fåglar? :p
 
Har varken sett svärmande eller mer fåglar efter perioden i våras så förhopningsvis käkade kajorna upp så stor del att resterande ställde in svärmningen och drog på krogen.

Locka fåglarna till mattan? Kaja i raffsett?
 
Då så. Våren är här. Kajorna är tillbaka. Och gräsmattan ser ut som en krater. Ser ut som de får upp någon slags mask/larv som är ca 3cm lång. Men det är bara på halva mattan och det är där mattan är sämst = massa mossa. Delen där det är fint gräs är det inga kajor..
 
En dags arbete av kajorna.. Plätten är typ 2kvm q(;^;)p
 
  • 2011-05-16 kl. 12.37.53.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu svärmar gräsmattan av nån form av borrar, tror det är såna åtminstone.
Dom verkar inte tycka om myrr för där jag provade att stänka ut sånt är där färre.
Så mot myrraffären!
 
Skaffa ett gäng bondkatter. Dom håller fåglarna borta. :D
 
Nu svärmas det igen.
 
Blindnit skrev:
Nu svärmas det igen.
Vi hade såna för massa år sedan och fick ett bra tips som funkar.
Man man ställer ut behållare med vatten. Det måste vara såna som blänker, typ aluminiumformar. Det som händer är att dessa skalbaggar lockas till vattnet och landar i formen, tyvärr för dem kan de inte simma, utan de drunknar.
Fyll inte vatten ända upp till kanten, men tillräckligt för att de inte ska "bottna".
När vi gjorde detta kunde vi se på kvällen att det låg upp till ca 20 st i varje form. Varje dag.

Vi upptäckte att skatorna uppskattade detta också, då det blev som ett dukat bord för dem...:confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.