Intressant läsning. Jag återkommer med priser när jag fått offert från Eksjö. Mest intresserad av Aspudden. Kan du vara snäll och speca igen vad som ingick i priset? (Aspudden: 1 645 000.- )

/J
 
Hej Sarah,
Konstigt att priset skiljer sig åt så. Beror det på att husen kostar olika beroende på var man ska bygga? Har du hört nåt om att Eksjö har haft en prishöjning i sommar. Säljaren påstår det iaf. Jag fick en budgetoffert på enbart byggsatsen för Aspudden, 1 039 000 kr. Tidigare i år kostade samma hus 1 009 000 kr i Nyköping. Vad säger du om det?
 
F: Verkar skumt. Till oss har "vår" säljare sagt att det går...ska ev. oxå bredda huset med 60 cm på varje sida.

/J
 
Jag undrar om inte grundläggningen är lite lågt prissatt, för 130 kvm får du nog betala kring 200 kkr eller t o m lite mer när du anlitar en firma för hela jobbet. Men bygger ni inte i närheten av de stora städerna blir det billigare förstås. Och vad ingår i värme? Är det samma sak som vvs-arbetet?

Jag håller med om att det är otroligt luddigt med uttrycket "säljarens uppskattning", det kan betyda vad som helst. Försök få en bindande offert i stället.

I stället för att byta säljare, varför tar ni inte husritningen och går till en annan husfirma? Jag är övertygad om att ni får ungefär samma pris och standard hos någon annan, men då med en riktig offert i stället. Och kanske rentav på totalentreprenad om ni inte är så hemma på att leda ett bygge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.