Har länge haft en hängmatta mellan två äppelträd. Den har fästs med rep runt stammen, vilket inte känns helt bra (ringbarkning).
Kan jag istället dra in en skruvkrok i varje träd utan att dom tar skada av det?
Eller är det ännu bättre att borra rakt genom stammen och dra igenom repet där?
 
Jag har en kätting. Tycker inte att det ringbarkar på samma sätt som ett rep.
 
Tror på skruv, men ta aldrig bort den.
Rostfritt borde inte påverka så mycket.

Protte
 
Ett par rejäla skruv är nog bäst. Jag har undersökt ett antal nedsågade träd med gamla spik och taggtråd i och inget har fått stora skador av det.
 
  • Gilla
Mats Clint
  • Laddar…
Själv har jag löst problemet genom att skaffa hängmatteband. Skaver inte sönder barken som rep gör och lätt att sätta upp . Återkommer med länk till där jag köpte dem.
 
Sorry, höll på att glömma.... Här är länken till där jag köpte "hängmattebanden". Så kan du lätt flytta den till andra träd när andan faller på....
 
Sommartorparn skrev:
Sorry, höll på att glömma.... Här är länken till där jag köpte "hängmattebanden". Så kan du lätt flytta den till andra träd när andan faller på....
Glömde du inte länken igen nu?
 
Baalzamon skrev:
Glömde du inte länken igen nu?
Haha, det gjorde jag :D
Här kommer den (förhoppningsvis)
http://www.storafamnen.nu/upphangning/

PS Troligtvis är banden lätt att tillverka själv .... Materialet är liknar säkerhetsbälte från bil samt några hakar...
 
Redigerat:
Ett säkerhetsbälte från en skrot gissar jag du får för en tia om du hämtar det själv på gården.
 
Eller så kan man köpa lyftslingor från något billigt stället. Jag sparade alla slingor som blev över när de lyfte på stommen till huset, måga slingor blev det.
 
Det enda kruxet är väl att man behöver en symaskin som klarar av sånt material.... Ska försöka komma ihåg ta närbild på hur det är gjort....
 
Varför symaskin?

Knyt en ögla i var ända av bandet, och knyt hängmattans snören i öglorna.

För de avancerade: Pålstek:
pal2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Knyter man så är det inte lika lätt att sätta upp o ta ner (eller bara justera höjden). Vet ej om vanlig symaskin klarar sånt material. (Men till att börja med måste man ha en symaskin...)
 
KnockOnWood skrev:
Varför symaskin?

Knyt en ögla i var ända av bandet, och knyt hängmattans snören i öglorna.
Bra förslag KOW, behöver byta ut repen runt mina "hängmatteträd" också och något så fiffigt hade jag antagligen inte kommit på själv. :)
 
Sommartorparn skrev:
Knyter man så är det inte lika lätt att sätta upp o ta ner (eller bara justera höjden). Vet ej om vanlig symaskin klarar sånt material. (Men till att börja med måste man ha en symaskin...)
Du förstår nog inte riktigt hur jag menar.
Du gör bara en 1 - 1,5 meter lång stropp med en ögla i var ända.
Sedan knyter du hängmattans snören (eller haka i krokarna) i öglorna.

Så här:
slinga.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.