Har möjlighet att köpa två tomter som ligger intill varandra till ett bra pris. Funderar då på att bygga ett eget hus på den ena tomten och sen ett hus att sälja på den andra. Lösvirke. På så vis kan jag finansiera delar av eller hela tomtpriset för den egna tomten och dessutom står det en massa fina träd på den andra tomten som jag kan använda i bygget och att snickra möbler och sånt av senare.

Men vilka problem kan dyka upp så att säga?
Köparen av det andra huset får ett nytt hus men det är inte byggt av en husfirma.
Hanterar byggförsäkringen detta?
Osv.

Frågan kanske skulle ligga i juridik, vet inte.
 
Mikael_L
Det kanske kommer värderas lägre om det är privatbyggt, vad vet jag.
Själv är jag inte direkt nödd att tro att hus byggda av byggfirmor alltid är så bra heller, så det skulle nog få bli en undersökning av objektet ifråga som får avgöra om jag värderar det lägre, inte genom att kolla vem som byggt.

Du säljer det som privatperson, så du har inget 10-årigt garantiansvar gentemot köparen.

Jordabalkens "dolda fel" paragrafer lyder du däremot under, och stämning kan resas upp till 10 år efter överlåtelsen.
Men bygger du fackmannamässigt överallt, särskilt där det inte är inspekterbart, och inte slarvar (alltför mycket) så vill jag tro att du kan sitta lugnt i båten.

Tänk på att du får 22% reavinstskatt isf 30% om du har bott i huset en tid, jämfört med om du säljer det rakt av direkt då det är klart.
Det kanske är smartare att först bygga det som sen ska säljas, och bo där medan det andra byggs.
 
Redigerat:
Mmm, det tål ju att tänka på, det där med att bo i huset innan man säljer för att minska skatten.
Blir ju 40 kkr skillnad om man säljer med 500 kkr i vinst.
Och man kan se om det är saker som missats som man kan åtgärda innan man säljer ...
Och man kan hinna ändra i husbygge två.
 
Nackdelen med att bo i huset medan ert egna byggs är väl att det ni ska sälja är inte fjongans nytt längre.
 
Beror väl på hur länge man behöver bo i huset för att få lägre skatt? Nån som vet?
 
M
Efter att ha läst vissa trådar här på byggahus så är det rätt uppenbart att alla inte har koll på vad som är ett dolt fel etc.
Får du en sådan köpare så kommer du att ha en granne som kommer att komma springandes med diverse småfel och förvänta sig att du ska åtgärda dom.
Sånt kan ju slita på grannsämjan.
 
Tjänar man verkligen så mycket på att bygga nytt och sälja så gott som direkt, jämfört med att bara sälja en byggbar tomt?
 
Tja kanske inte helt säkert, men jag tycker nog att när jag får tomterna till reducerat pris genom att köpa bägge och sen bygger med bra material till vettigt pris så borde det gå att göra en vinst som motiverar jobbet.
 
Kolla marknaden, räkna och ställ mot hur många timmar du tror du kan behöva lägga på projektet osv.

Känns som att i stora delar av landet så är att sälja ett hus som är väldigt nytt ofta en förlustaffär.

Du får ju fördelarna med det reducerade priset på tomterna även om du säljer tomten istället för att bygga på den också. Men oerhört mycket mindre risk och arbetsinsats.

Har givetvis inte gjort några kalkyler, men någonstans finns ju en smärtgräns i relativ vinst (mot att sälja bara tomten) vs arbetsinsats som krävs för lösvirkebygget.
 
vanpire skrev:
Tja kanske inte helt säkert, men jag tycker nog att när jag får tomterna till reducerat pris genom att köpa bägge och sen bygger med bra material till vettigt pris så borde det gå att göra en vinst som motiverar jobbet.
Jo men då är det ju just det lägre tomtpriset som ger dig möjlighet till vinst. Dvs. jag tror att du gör större och säkrare vinst genom att bara sälja tomten.

Mycket beror givetvis på hur mycket eget arbete du kan lägga in i bygget, och hur du värderar din egen tid.

Men OM vi antar att du totalt med tomt och husbygge får en kostnad på 2,5 milj. Och du vill sälja för 3 miljnoner. Varför skulle någon vilja betala det, om de själva kan köpa en tomt och beställa ett bygge för 2,5 milj för totalt. Då är bara frågan om du kan bygga ett hus till så mycket lägre kostnad än andra, så att det blir utrymme för en vinst.

OM din vinst då helt uppkommer genom att du lyckas köpa en tomt billigare än vad andra får betala, då kan du göra din vinst med mindre risk (och mycket mindre arbete och strul) genom att sälja tomten vidare och kamma hem vinsten.
 
Om TS gör som han planerar:
1. Han får bestämma var grannens hus skall ligga på tomten och hur det skall se ut.
2. Han kan bygga grannens hus först och på så sätt lära av misstagen inför bygget av sitt eget hus.
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Bra tankar och råd!
Får fortsätta fundera!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.