Vi ska till och måla invändigt. Vi har inte köpt något ännu. Huset är på 260m2, och vi har gips överallt förutom i två partier på 40 m2 var där det är ryggåstak och där har vi 200mm bred träpanel.

Finns det någon bra "dummy guide till invändig målning" på nätet? Eller någon gammal tråd som tar upp ämnet?

Vilka delar ska man spendera mer pengar på kvalitetmaterial för att få bra resultat? Hur många varv ska man göra? Grundmåla gips? Vissa målar rekommenderade fiberfiltar, men det tar ju mycket längre tid, är det värt det?
 
Hur mycket ska man investera i en slipmaskin?
 
tronen skrev:
Vilka delar ska man spendera mer pengar på kvalitetmaterial för att få bra resultat?
På penslar och rollrar ska man lägga några extra kronor, köp inga "3 för 100:-" utan satsa på kvalitet.

Sedan är det, ju noggrannare man är med underarbetet ju bättre blir slutresultatet.
 
Nu är jag så extremt "dummy" att jag inte vet alla delar med målningen. Jag kan ju gissa, men vill ha en komplett guide till hur man målar, i stora steg i alla fall. Jag kan ju gissa:

1. Spackla
2. Slipa
3. Grunda
4. Måla

Ska man rengöra innan spackling eller målning? Dammsugas?
 
... Och måla ett andra lager också.
 
Som MB77 redan sagt, snåla inte på penslar. Jag skulle inte heller snåla på färg, håll dig till kända märken och bland dessa så undvik "bulk" produkter.

Det som jag personligen tycker är svårast är övergång mellan olika färger där du inte skall sätta lister i efterhand. Det är lätt att bli bekväm och låta maskeringstejp sitta kvar mellan strykningar men blir den sittande i dagar så straffar det sig. Se också till att det är dammfritt så du inte får damm eller skräp under tejpen, då kryper färgen in under och resultatet blir där efter.

Ett tillägg till din ordningslista:
2b: Mjukfog. Täta springor mellan sockel och vägg, foder och vägg, girade hörn på lister etc med mjukfog.
Antingen så målar du utan att ha sockel samt foder på plats och sätter dit dem efteråt eller så tätar du med mjukfog innan du målar. Att måla när lister sitter utan mjukfog gör att färgen på vissa ställen kommer täcka springor och på andra inte. Jag tycker det ser riktigt trist ut.
 
"Riktiga" byggvaruhus (dvs inte krauta/bauhaus) brukar ha broschyrer som beskriver hur man gör. Kan tom finnas på internet.
(Broschyrerna alltså).
 
Ett litet tillägg till jtl bara.
Mjukfog betyder i det här fallet latexfog, silikon går inte att måla över.
 
Snailman
anza har lite filmer på spackling väggmålning och panelmålning finns tom i 1080p format

Gör det själv - MÃ¥la väggar.flv filmen från bauhaus tv kompletterar den från anza tycker jag
 
Redigerat:
Tack för många bra tips. Jag börjar kolla lite på filmerna. Ska ta upp detta med mjukfog (latexfog) med min målningskompis så vi inte glömmer det. Vi börjar spackla och slipa. Ska hyra en "giraff" av Ramirent när vi börjar slipa. 260m2 kåk med 2.7 takhöjd och ryggåstak med panel blir en hel del målning :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.