Hej!

Har läst på forumet i ett gäng trådar men inget konsensus verkar finnas kring golvkonstruktion i isolerade uterum. Har precis påbörjat ett bygge med plintkonstruktion, trägrund ,tryckt 195 som bärlina och 145 som balk, som jag vill isolera, och tänkte använda mig av cellplast. Inne i uterummet vill jag ha ett laminatgolv och det är här problemen kommer in. Helst vill jag använda mig av golvspån under laminaten.

1. Fuktspärr? Krävs detta? Verkar vara omdebatterat?
2. Om man har asfaltsboard i botten, under isoleringen, krävs det då fuktspärr eller räcker detta som fuktspärr?
3: Avståndet från mark blir ca 30cm. Detta borde ju ge tillräckligt luftflöde för att transportera bort fukt så golvspån klarar sig?
4. krävs det fuktspärr från marken?

Tack för hjälpen!
 
Vet ju inte om det är tänkt att vara uppvärmt året om, men fuktspärr verkar onödigt.Asfaboard fungerar perfekt,helst inte den man har på väggar, den fodrar mycket stöd för att inte hänga ned .Det finns för trossbottnar en stabilare variant.Ingen extra fuktspärr tror jag behövs, golvspånskivor bör inte vara något problem, tror att det finns en fukttåligare variant. En markduk under med ett lager makadamm på , och 30 cm luftat utrymme blir perfekt.Laminatgolv finns ju i en massa prisklasser och kvalite, det är nog bäst att rådfråga säljare.
 
Tack för svaret.

Kommer inte att vara uppvärmt året om men planerar att sätta in ett enkelt element för att ha möjlighet att värma upp vid enstaka tillfällen vintertid.Är ju alltid orolig för detta med fukt och spån...:)
 
Din oro är helt befogad,vet inte ,men kanske billigare skivor innehåller formalehyd som kan lösa ut vid fukt.Byggmässigt är det ju viktigt att få ett utrymme för expansion runt hela rummet, både för skiva och laminat.Någon ventil bör du nog ha,de flesta byggvaruhandlare har ju skivorna i kallager året om med den luftfuktighet som råder,och dom tar ju ingen skada av det,dom ligger ochså staplade på varandra.
 
Många vill lägga i laminatgolv i uterum eftersom det blir en billig lösning. Detta är dock inte att rekommendera eftersom både laminat och spånskivor som du nämner är mycket fuktkänsliga material. I ett uterum sker stora värme- och fuktväxlingar under dygnet och året och detta påverkar alla materialval i uterummet. Fuktproblem, mögel och dålig lukt är svårt att bli av med och kan ge skador som tillslut måste repareras till en betydligt högre kostnad än va det hade kostat att satsa på rätt material från början. Klinker, stenplattor, linoleum, korkgolv eller värmebehandlat trä är betydligt bättre alternativ.
 
Jag funderar på asfaboard i botten och hälla leca-kulor i facken mellan golvbjälkarna och sedan ett massivt trägolv.
Rent intuitivt känns detta bra, men jag har inte sett det rekommenderats tidigare att isolera på det viset så det kanske inte är en bra ide...
 
Vad är poängen att isolera med lecakulor istället för vanlig mineralull? Dyrare och isolerar sämre.
 
Tanken var att det inte håller fukt, och inte möglar om det kommer regn på golvet och sipprar ner i isoleringen.
Lätt att hälla ner i facken, behöver bara lyfta på enstaka brädor.
Men visst, det är nog dyrare och sämre isolering.
 
Hej igen och tack för svaren. Har nu kommit en bra bit på väg och konstruktionen ser ut som sådan:

trossbottenskivor, vanlig isolering, fukttröga golvspån, därpå ett fukttåligt laminat.
Behövs det någon fuktspärr mellan trossbottenskivorna och isoleringen? En vägg som är isolerad har vindpapp, ingen ångspärr. Skulle vilja veta så jag kan jobba vidare.. Tack på förhand!
 
En fördel med Lecakulor är att möss & råttor inte trivs eftersom kulorna rinner tillbaka där de försöker "boa"
 
Smail skrev:
Hej igen och tack för svaren. Har nu kommit en bra bit på väg och konstruktionen ser ut som sådan:

trossbottenskivor, vanlig isolering, fukttröga golvspån, därpå ett fukttåligt laminat.
Behövs det någon fuktspärr mellan trossbottenskivorna och isoleringen? En vägg som är isolerad har vindpapp, ingen ångspärr. Skulle vilja veta så jag kan jobba vidare.. Tack på förhand!
Lite nyfiken på resultatet! Hur blev det? Hur gjorde du? Problem? För och nackdelar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.