Ingen som förespråkar trossbottenskiva? Pratas om asfaboard,plyfa och råspont men ingen nämner trossbottenskiva. Finns ju en skiva avsedd för ändamålet.
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
verktygsgurun skrev:
Ingen som förespråkar trossbottenskiva? Pratas om asfaboard,plyfa och råspont men ingen nämner trossbottenskiva. Finns ju en skiva avsedd för ändamålet.
Jag körde med trossbottenskiva när jag byggde gäststuga på landet förra året. Jag tycker att det känns som ett bra materialval med vaxad 9 mm masonit/träfiberskiva. Skivorna är också anpassade för cc 600 så det går ju snabbt att lägga dessa skivor.
 
  • Gilla
avajadi och 1 till
  • Laddar…
Just det, jag har öppen plintgrund så för mig var det extra viktigt med en vindtät skiva.
 
  • Gilla
JoJo54 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
larsbj skrev:
Jag är tveksam till cellplast av anledningen att det är för diffussionstätt vilket skulle kunna ge fuktig isolering om det vandrar fukt inifrån mot det kalla. Annars är det säkert ett utmärkt material.
Rockwool rekommenderar sina fasadskivor vilket jag tror är en bättre lösning men har inte provat än.
Tror du det?
Är inte cellplast mer diffusionsöppet än massivträ?
(Om vi talar om den vita EPS-cellplasten.)


edit:
Förövrigt ett riktigt rekord-trådlyft ... ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Grumsgrums
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
edit:
Förövrigt ett riktigt rekord-trådlyft ... ;)
Det brukar bli så för mig 😜

Men med tanke på all respons och den aktivitet som lyftet drog igång så känns det som ett mycket relevant trådlyft.. Tack ni alla! (Ja även ni från 2004) Ni har alla bidragit till att ge mig fler perspektiv nu när jag undersöker hur jag på bästa/billigaste sätt monterar en ny blindbotten.
 
M
Byggde ett förråd för många år sen. Då hade jag en sk trossbottenskiva av vaxad masonit. Fungerar ypperligt, och enkelt att lägga. Billigare än asfaltsboarden om jag mins rätt. Jag skruvade fast en 120x28mm (tog vad som fanns hemma) planka underst på golvreglarna sen var det bara att lägga ner skivan och sen isolering. Tror faktiskt det var en tryckt planka, men det har inte märkts något negativt av det många år efter.
 
Micke 64, vanlig isolering eller cellplast? Jag bygger ett uterummet samma konstruktion och funderar på om man behöver någon fuktspärr mellan board och isoleringen(vanlig). Har du märkt av någon fuktvandring?
 
Mikael_L
Mikael_L skrev:
Tror du det?
Är inte cellplast mer diffusionsöppet än massivträ?
(Om vi talar om den vita EPS-cellplasten.)
Jag ska väl poängtera att det inte betyder att jag vare rekommenderar eller avråder cellplast som blindbotten.
Jag tänkte bara på det som en ren materialegenskap.

Jag vet faktiskt vad jag skulle rekommendera till blindbotten.

Själv satt jag oljehärdad masonit på friggeboden, men idag jag skulle jag nog gjort annorlunda, vet dock inte hur.
Jag byggde först bjälklaget upp och ner (egentligen inte, då det inte är någon skillnad på upp och ner) spikade fast den oljehärdade masoniten mha några längder impregnerad 22x95.

Sen vände vi på hela bjälklaget.
Men denna sista operation var rätt jobbig och bänglig, så jag skulle som sagt nog gjort på annat vis idag.
 
verktygsgurun skrev:
Ingen som förespråkar trossbottenskiva? Pratas om asfaboard,plyfa och råspont men ingen nämner trossbottenskiva. Finns ju en skiva avsedd för ändamålet.
Trossbottenskiva är jättebra. Använd det. Den är lagom stor också, så man slipper stå och såga i asfaboarden. Dammar så förb-at.
 
Mikael_L skrev:
Sen vände vi på hela bjälklaget.
Men denna sista operation var rätt jobbig och bänglig, så jag skulle som sagt nog gjort på annat vis idag.
Du spikar fast dina 22x95 innan du monterar ihop bjälklaget.
 
  • Gilla
PålB
  • Laddar…
andersmc skrev:
Trossbottenskiva är bra...
Jag ska ta och kolla in detta... Finns det både för cc60 och cc30?
 
Trossbottenskivan är dyr också.. sen var det någon som sa att den inte var så bra, den är ju gjord av plyfa och det kan vara risk att fukt tränger in i lagren?
 
TobiasGren skrev:
Jag ska ta och kolla in detta... Finns det både för cc60 och cc30?
Jag har bara använt sådan som är 550 mm bred, alltså för cc 600. Hör med din bygghandel.
 
nino skrev:
Trossbottenskivan är dyr också.. sen var det någon som sa att den inte var så bra, den är ju gjord av plyfa och det kan vara risk att fukt tränger in i lagren?
Vem sa det? Nån som säljer asfaboard?

Den är inte gjord av plyfa, den är gjord av board (aka Masonite), oljehärdad, vill jag minnas. Skapligt härdig mot vatten. Om den är dyr eller inte får man väl göra nån helhetsbedömning av. Jag minns faktiskt inte alls vad de kostar.
 
  • Gilla
Matstore
  • Laddar…
M
andersmc skrev:
Vem sa det? Nån som säljer asfaboard?

Den är inte gjord av plyfa, den är gjord av board (aka Masonite), oljehärdad, vill jag minnas. Skapligt härdig mot vatten. Om den är dyr eller inte får man väl göra nån helhetsbedömning av. Jag minns faktiskt inte alls vad de kostar.
Det stämmer. Mina skivor som jag valde var oljehärdad board. Mycket tåligt mot fukt. De var dessutom billigare än asfaltsboarden om jag minns rätt - men det var många år sen.
 
  • Gilla
SodaJesus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.