Jag har dränerat om med isodrän och renoverat källaren i mitt hus från 1957. Det är torrt och fint och väggarna består av målad puts förutom en toalett och en tvättstuga där det är reglat med stålreglar + gipsskiva. På golvet har jag nålfiltsmatta förutom i tidigare nämnda tvättstuga+toalett där det är klinker.

Problemet är att luften under sommarhalvåret blir stillastående där nere. Det är inte fuktigt eller rått utan känns bara instängt, som det kan göra i ett sovrum där dörren varit stängd hela dagen. På vintern är klimatet där nere perfekt. Min egen teori är att under vintern stiger den varma källarluften upp i huset vilket medför att friskluft dras in genom ventilerna. På sommaren däremot värmer solinstrålningen övervåningen så att den blir varmare än källaren vilket leder till att luften står still där nere. Jag har en paxfläkt i tvättstugan som går på grundventilation och det hjälper något men det känns som att den inte är tillräcklig för att skapa bra ventilation.

Min fråga är om det går att montera någon form av mekanisk tilluft i källaren? Den måste vara tyst och helst inte alltför anskrämlig att titta på.
 
Mekanisk tilluft kallar vi andra dödliga en fläkt. Helt tyst är svårt eftersom en liten väsning från luftflödet inte går att undvika. För att sedan undvika fläktljud är knepet att bygga in fläkten, och ju längre bort desto bättre. Bäst är nog att sätta den på vinden, och dra ventilationstrummor ner i huset. Brorsan installerade ett sådant system och det fungerade mycket bra.
 
Hej
Lösningen är inte mekanisk tillluft.
Det du bör ordna med är mekanisk frånluft för att få ett undertryck i huset.
Kör du med fläkt på tilluften skapar du ett övertryck och det är direkt skadligt för huset.
Fredrik
 
Har själv ett par Fresh Intellivent i källaren (tvättstuga + 2 badrum) som jag är mycket nöjd med! Går att ställa på ett kontinuerligt flöde så får man det du är ute efter. Glöm dock inte tilluftsventiler så ny luft kan sugas in i huset. Fläktarnas uppgift är precis som Fredrik beskriver att se till att trycka ut luft från huset.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.