Hej,

Mina föräldrar är ute efter en ny GPS med följande önskelista

- lättanvänd (de är pensionärer och inte allt för tekniska ;) )
- livstids fria kartor över hela Europa
- fartkamror skall vara markerade
- gärna bra batteritid

prisbild: max 2000 men kan tänka sig att gå upp lite om de får en markant bättre enhet.

Någon som har något tips? Har kollat lite själv och det är en djungel :)

De har husbil och kommer åka runt en hel del i Sverige och Europa,


Tack på förhand :)
 
Jag skulle satsa på en Garmin Nüvi 3590LMT, Har det du eftersträvar och till ungefär din prislapp
 
Jag lägger också min röst på Garmin. Är inne på min andra och de är bättre än andra fabrikat jag använt. Kolla hur mycket minne det är i dem. Det är det som brukar krångla först när det gäller kartuppdateringar. Du kan behöva köpa till "livstidskartor" och de är inte så snåla som man kunde befara, dvs de hänger i länge efter det att modellen slutat säljas på marknaden.
 
Läste lite om 3590 - den verkar lida av hängningar och dåligt utvecklad mjukvara. Känns inte helt okay att rekommendera den till mina föräldrar.

Gällande "livstidskartor". Detta innebär inte att det är livstids
 
Kartor så läge maskinen funkar?
 
En dum fråga Felde.

Jag har också läst mycket om hur buggig den är och att den hänger sig.
Men dessa är cirka 1år gamla, jag har personligen aldrig haft några problem med min 3590
 
är min fråga gällande livstidskartor dum... ? Varför om jag får fråga.

Förövrigt så är den recensionen jag läst från januari i år.... och nu hänger sig mjukvaran bara sporadiskt några gånger i veckan enl personen som äger enheten.

Bra att det inte verkar gälla alla enheter dock.
 
Jag formulerade mitt inlägg lite dåligt, det var menat att jag kanske var dum som ställde frågan om det fanns nyare recensioner.

Ja det verkar ju uppenbarligen inte allt för lovande, men min har iaf funkat klockrent i mina 13 000mil
 
Ja, läser man om "livstidskartor" (det var därför jag satte citattecknen) så står det bara "så länge maskinen finns på marknaden". Det är ju ofta en ganska kort tid, dvs det vore ju lätt att ändra en siffra i modellbeteckningen efter ett år eller så och säga "ledsen, köp ny".

Vad jag ville säga var att Garmin *inte* har gjort så, iaf inte mot mig, de två senaste modellerna. Det går fortfarande att ladda kartuppdateringar på min navigator från 2009. Det man skall se upp med är att modellen har tillräckligt med minne, eftersom de gärna snålar med det. Garmin har här fördelen att man kan plugga in ett SD-kort och klara sig den vägen när kartorna blir för stora.
 
D09
Varför inte investera i en surfplatta, ladda ner kartapp så får man en rejäl gps :)

Jag har skrotat både navman och garmin till förmån för mobil och surfplatta :) hur nöjd som helst :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.