Mitt nästa maskin inköp kommer sannolikt att bli en bandsåg.
Krav specen är ungefär:
Minsta såghöjd 400mm
Minsta sågbredd 450mm
I övrigt en stabil kvalitets maskin.
Den kommer att användas till allt möjligt givetvis men bland annat till att klyva mindre stockar (frukt träd och dylika fynd från trädgården)

Har tittat på ACM och Felder, vilka andra tillverkare finns det? Vilka maskiner har ni? Vad tycker ni om dom?
 
Köp en begagnad. Titta på Blocket och kanske på ps.nu som är en auktionssajt. Bandsågar åldras med värdighet, så en äldre fungerar lika bra som en ny.

Som jag förstått det är det viktigaste vid köp av en begagnad bandsåg att bladet inte rör sig i sidled. Detta indikerar ojämna drivhjul.

Du använder två inställningar på en bandsåg. Att höja och sänka bladstyrningen och att byta bandsågblad genom att sänka det övre hjulet. Riktigt nya sågar har lättåtkomliga och bra rattar för detta, men skillnaden är inte jättestor. Att vinkla sågbordet är också praktiskt, men åtminstone jag använder detta mycket sällan.
 
  • Gilla
Tor H
  • Laddar…
Har en hammer. Den kunde gärna varit anpassad till bredare blad. Annars ok.

--- Mats ---
 
Har du plats och möjlighet köp en begagnad äldre gjutjärnsmaskin för 6-10000:- får du en maskin som slår det mesta nya.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
larsbj skrev:
Har du plats och möjlighet köp en begagnad äldre gjutjärnsmaskin för 6-10000:- får du en maskin som slår det mesta nya.
Instämmer. Gamla gjutjärnssågar spöar allt. Annars ska Centarurio vara mycket fina.
 
Köpte en 25 år gammal Meber 600 för 8000 på Blocket i somras
Tystare än min gamla - en Classe 350
Och vilken skillnad i stabilitet och precision dessutom!
 
Ja då går jag mot strömmen att gamla gjutjärns maskiner skulle spöa allt. (gillar inte gamla maskiner).
Vist stabila men det blir till att byta bladstyrningar oftast. Gamla glidlager som kanske måste svarvas om. Otillräckligt med skydd (måste byggas in) osv. Äh det är bara någon form av romantisering att gamla gjutjärnsmaskiner skall vara så himla bra. Dom kanske är outslitliga men fy för allt trial and error.

Däremot riktigt stora maskiner (sågdjup på 60 cm och uppåt) från 80-90 talet är oftast svårsålda pga av sin storlek men dom spöar definitivt alla gjutjärnsmaskiner som finns på planeten tellus och det bästa är att man kan få dom till ett riktigt bra pris..

Men en såghöjd på min 400 mm. Det är till att ha stora fruktträd på tomten :).

Pär
 
Redigerat:
Jag kan berätta att jag hittade och köpte en Felder 500 beg från Skåne, tyvärr måste jag säga att jag är grymt missnöjd med den. Bladstyrningen är kass och bladet vandrar fram och tillbaka, har ägnat en timma åt att försöka fixa det men inte lyckats. Det går säkert att få ordning på den men jag har annat för mig än att pilla, det var sista gången jag köpte begagnat.

Håller med Pär h, inte heller så förtjust in gammal järnhögar, visst är dom outslitliga men jag tycker dom saknar i precision. Har länge varit av uppfattningen att Felder gör bra grejor men jag är inte så säker på att deras bandsågar är dom bästa. Frågan är vilka man ska vända sig till för att hitta en bra såg med hög precision?
 
  • Gilla
Lilleken
  • Laddar…
Jaså var det du som köpte Feldern?
Var sugen på den men den försvann fort!
Bra maskiner görs i Italien:
Meber Centauro ACM
 
Vad synd.
Har man inte tid att fixa så är det inte värt att köpa begagnat.

Pär
 
vanpire skrev:
Jaså var det du som köpte Feldern?
Var sugen på den men den försvann fort!
Bra maskiner görs i Italien:
Meber Centauro ACM
Är det inte ACM som bygger felders oxå?
 
  • Gilla
Fluxor
  • Laddar…
favino skrev:
Är det inte ACM som bygger felders oxå?
Oj kan inte säga säkert
EJCA säljer ju ombrandade Mebers i alla fall Var nere i deras fabrik i våras
Fina maskiner men dyra därför blev det en beg Meber 600. Mebers maskiner är förhållandevis låga, den här är ganska precis 2 m hög. ImageUploadedByByggahus.se1381249636.308362.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Vanpire: Den där var ju tokigt fin. Vad betingade den begagnad?
 
Tack, riktigt nöjd.
Kostade 8000kr plus envägs hyrsläp och 60 mil tur och retur
Men tar i stort sett lika stor plats som min kassa såg från Classe gjorde
Enligt säljaren mkt lite använd och det verkar som att det stämmer
 
Redigerat:
  • Gilla
tecla
  • Laddar…
Det stämmer att det är ACM som byggde Felders, inte säker på att det fortfarande är så dock. På min står det i alla fall ACM på hjulen. Det är egentligen inte kvalitén som är problemet, utan att den antagligen är hårt använd och därmed kräver en restaurering för att återfå precisionen, inte helt säker ens på hur det skulle gå till men ny bladstyrning är nog en bra början, problemet är att nya reservdelar blir nästa lika mycket som en ny maskin... Den får duga till mig nu i några år sen blir det en ny såg.
 
  • Gilla
Lilleken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.