Håller på med övåningen och har tänkt om vad gäller innertak. Har liggande gles på cc30 men funderar kring liggande helspontad sågad panel istället för gips som var grundtanken.

Börjar nu klura hur jag ska fästa panelen då varannan bräda liksom inte har nåt att stå emot.

Skruva osb i taket?

Duger det att spika panel i osb eller är gips enda taket för oss?
 
Är all el dragen?
Annars sätter man bara nya gles på cc 600 och skruvar dessa i de gamla.
För övrigt ser jag inget hinder i att spika i OSB om man nu skulle förerdra detta.
Om ni tänker måla panelen så föreslår jag att ni gör detta innan och bara bättrar sedan. Dagens panel rör sig väldigt mycket.
 
Var lite inne på att glesa "stående" cc 60 men jag vill helst inte sänka taket alls och då kändes 12.5 mm osb bättre än 28 mm gles.
 
Fäll in brädor mellan glasen, längsmed (varje bit blir ca 25cm lång) takstolarna så att allt bildar ett rutmönster, det borde räcka för att spika panel i även om det är 120cm mellan takstolarna.
 
D09
pbengtsson skrev:
Fäll in brädor mellan glasen, längsmed (varje bit blir ca 25cm lång) takstolarna så att allt bildar ett rutmönster, det borde räcka för att spika panel i även om det är 120cm mellan takstolarna.
Så gjorde jag på mitt snetak, funka kanon. 1 bit stående bakom de vågräta som överlappade på baksida och en bit som fyllde "hålet" och skruvades fast i den som överlappade på baksidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.