Någon som har erfarenhet av Sawo Cumulus bastuaggregat?
http://www.sawo.com/swedish/home.php?content=cumulus
Tänkte det kan vara bra med lite täljsten (mjukare värme, bättre värmelagring), men kanske 10 kg inte gör så mycket? Aggregatet har ett stenmagasin på 22 kg.

Vi vill gärna få lite ånga/fuktig värme...

Kollade också lite på Harvia classic electro. http://www.harvia.com/content/en/40/5667/Classic Electro.html
Ganska enkelt aggregat, men med 27 kg stenmagasin...

Tacksam för synpunkter! (eller tips på bra (men inte allt för dyra) aggregat)
 
Är lite tveksam, täljsten lagrar värme bra men det betyder också att den tar lång tid att värma. Vet inte om det märks nån skillnad men i ett bastuaggregat vill man väl vanligtvis ha så snabb uppvärmning som möjligt?
 
Fördelen med lite större stenmagasin är att man kan basta med lite lägre temp och högre luftfuktighet, sedan reglerar men den upplevda värmen med vatten. Har själv ett med 25kg sten.
 
tack för svaren! men ett större stenmagasin tar väl också längre tid att värma, eller? tror ni man får mer ånga med täljstenen? eller kanske en jämnare temperatur?
 
Klart det tar lite längre tid ju mera sten det är, men någon praktisk betydelse tror jag inte det har i mängder som diskuteras här, bara aggregatet är riktigt dimensionerat för basturummet.

Detta är jag relativt oenig i:

" i ett bastuaggregat vill man väl vanligtvis ha så snabb uppvärmning som möjligt? "

Det snabbaste är väl att ha ett aggregat utan sten då, och det är inte något vidare som bastu. Poänget med aggregat är att den ska ge behaglig värme och bad. Och DET betyder ofta aggregat med relativt mycket sten. Sten ger mellanmagasinering av värme och bidrar till att värmen avges mindre intensivt och det betyder att klimatet i bastun blir behagligare och man klarar längre bad.

Ett exempel är den lokala simhallens bastu där det är ett aggregat utan sten, all värme kommer direkt från rödglödande elementer och gör att sitta närmare än 1,5meter blir obehagligt, kraftig konvektion gör också att taket är svart. aggregatet är på max hela tiden då det är inget buffer som utjämnar/kompenserar för tempfall vid öppning av dörr etc.

Ugnar med täljsten ger behagliga bad har jag hört.

MVH
Sakke
 
OK, jag omformulerar mig: Man vill väl ha så snabb uppvärmning som möjligt av den erforderliga mängden sten.
Eftersom täljsten avger värme långsamt så tar den också upp värme långsamt. Men det kanske finns fördelar med täljsten som överväger eller så spelar det ingen roll. Självklart drsakke så ska man ha rejält med sten i en bastuugn annars blir det bara sk-t av allt.
 
Tack för en intressant diskussion! Sakke, du tycker alltså att sawo aggregatet (10 kg täljsten + 22 kg stenmagasin) kan vara bättre än harvia aggregatet (27 kg stenmagasin)?
 
För att vara ärlig så vet jag inte vad man ska rekommendera av dessa två. Sawo är relativt okänd som märke, iaf för mig. Generellt skulle jag säga att det är mera mängden sten än sorten som avgör hur badet blir (+riktig ventilation) , Om 10kg täljsten gör ngn skillnad? vet inte.
Cilindro, figaro, Classic quatro eller Kivi från harvia har iaf rejält tiltagna magasin.

MVH
Sakke
 
Kollade lite på finska diskutionsforum, det verkar ngt blandat, de allra flesta är nöjda med badkvaliteten med Sawo, men en del hade problem med brända slyngor (kan vara självvållat med för tät fyllning med sten) och ngn tyckte kvaliteten annars var lite si och så. Sawo tillverkas på filipinerna tydligen.
Så om man ska blanda i politik, så skulle jag sagt att köp aggregat som är tillverkat i europa.

MVH
Sakke
 
Tack så mycket för besväret! Då vet jag lite mer...

Lotte
 
ullberg
Vi har ett Modex, skulle tro en classic steel, på landet.

Jag är inte helt övertygad över en täljstensbastus överlägsenhet. Det är rätt lång uppvärminingstid på den och jag kan inte påstå att det är speciellt mycket jämnare värme på den kontra en standard Tylö... Framförallt så har vår mondex inget vattenmagasin, jag antar att det är tänkt att stenarna ska mättas med vatten och avge det långsamt, det funkar inte på vår, det rinner längs framsidan, lite blir ånga men det mesta hamnar på golvet...

Nu kanske det är just vår modell som är snik, men se i alla fall till att få en med vattenmagasin om det är jämn temp och mycket ånga som är målet...

/U
 
Vattenmagasin? för att värma upp vatten eller som "ånggenerator" . Vattenmagasin(om du menar den lilla fickan på toppen av tylö-aggregat) har ingenting med värmefördelning eller jämn temperatur att göra. Den är där för att tillföra fuktighet i luften i jämn tempo. Kan inte säga att jag har sett ngn större mängder ånga att komma från det när jag har badat i bastu med en sådan aggregat.
Det man snackar om med täljsten är "löyly" altså när du kastar vatten på stenarna.

Om bastun tar lång tid att värma så är aggregatet för litet(ofta) eller grundtemperaturen i rummet är lågt (oisolerad stugbastu + kalt väder).
Och om du försöker att mätta stenen med vatten under badande så förstår jag att temperaturen blir ojämn och att vatten rinner på golvet. Det man åstadkommer är att hela stenmassan blir avkyld.

Jag har för mig att det som är bra med täljsten är att den är väldigt porös, så att yttemperaturen är lite lägre och när du kastar vatten på sugs en del in och ångan då avges RELATIVT sakta (över lite längre period med samma mängd vatten jämfört med andra typer av sten) .

Så om du vill ha jämn ånga /fukt, så ta ett litet metallkärl med vatten i på toppen av aggregatet, och om du vill ha "löyly" så kastar du vatten på stenytan (och då lite mindre mängder , men oftare och fördelat på olika ställen på stenytan)

MVH
Sakke
 
Ullberg:http://www.mondex.fi/swe/pdf/Mondex Classic as.ohje.pdf

I brochyren tillråds altså ca 2 dl i slängen , antingen på toppen mellan de små stenarna så att vattnet rinner ned längs fronten eller direkt på fronten.
Att försöka "mätta " stenarna med vatten innebär väl alltför stora mängder vatten så att stenarna blir nedkylda och ger inte mycket ånga.
Men detta är ju inte ett aggregat som ska ge ångbastu/turkisk bastu med kontinuerlig ånga.

MVH
Sakke
 
ullberg
drsakke skrev:
Ullberg:[länk]

I brochyren tillråds altså ca 2 dl i slängen , antingen på toppen mellan de små stenarna så att vattnet rinner ned längs fronten eller direkt på fronten.
Att försöka "mätta " stenarna med vatten innebär väl alltför stora mängder vatten så att stenarna blir nedkylda och ger inte mycket ånga.
Men detta är ju inte ett aggregat som ska ge ångbastu/turkisk bastu med kontinuerlig ånga.

MVH
Sakke
Jag försöker inte mätta stenen, jag undrade om det var så de hade tänkt...

Om jag slår på en halv skopa (skulle gissa att det motsvarar typ 1 dl) på stenarna på toppen, så hamnar mer än hälften av det på golvet, vilket inte är så kul skulle jag säga.

/U

EDIT: Vad jag menar är alltså att man kan hälla på så lite i stöten (på vårt aggregat) att det snarare är en blomspruta som behövs, med "normal bastuskopa" är det nästan omöjligt att inte få massor av vatten på golvet (vi har en bricka för att samla upp allt vatten)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.