Planerar att ta in offerter för installation av överspänningskydd mot åska men är osäker vad som egentligen behöver installeras. Jag är främst intresserad av ett skydd mot brand orsakad av överspänning i el- och teleledningarna och inte för några direktträffar. Har jag förstått det rätt är det väldigt svårt att få ett tillförlitligt skydd för direkt träff av blixten och sannolikheten för en direkt träff är nog betydligt mindre än överspänning( inducerade?)i ledningarna.

En forummedlem rekommenderade Elronds ED150S-275: http://www.elrond.se/file/installationsanvisningar/anvisned150.pdf

Hur gör man när el och tele inte går in på samma ställe? Jag har ca 30 meter mellan. Finns separata skydd för tele? Överspänningsskydden för el bör jag kunna placera i mätarskåpet.

Måste jag skydda den sista snutten luftledning från mätarskåpet in till huset som är ca 20 meter?

Bor på landsbygden med luftledningar.

Många funderingar och jag läser äldre trådar på forumet men jag har inte fått nått riktigt grepp om vad som behövs i mitt fall
 
Att hitta ett skydd som passar just dig går, kanske, om man anlitar en expert som räknar på det. Och då får du en viss risknivå.

Spontant låter det som att i ditt fall behöver du ett grovskydd i stolpen och ett mellanskydd i huset.

Teleledningen kan du förlänga så att den passerar centralen i huset och kan anslutas till överspänningsskydden där. Men dom bör inte ta precis samma rutt fram o tillbaka utan ligga en halvmeter isär. Helst bör teleledningen fram till skyddet ligga så "avsides" som möjligt, t.ex utanpå huset.

Kanske ljuger ihop lite mer teorier senare.
Hur lång är luftledningen?
Närmaste granne?
Teleledningen nedgrävd? Längd?
Fler metalliska ledningar?
Storlek på huset BxDxH?
Några uthus som också har ström?
Vilka erfarenheter har ni av åsknedslagen - brukar det rensa mätarskåpet eller brukar bara någon enskild apparat gå sönder?
 
Teleskyddet är separat och skall inte blandas in i elanläggningen förutom med en jordförbindelse. Ibland hamnar telelådan i mätarskåpet och det är inget fel. Elskyddet (grovskyddet), fick jag lära mig, skall sitta så tidigt som möjligt i anläggningen.

Luftledning och landsbyggd låter som om du behöver komplett skydd. Teleskydd, grovskydd i mätartavlan, mellanskydd i centralen och finskydd vid vägguttagen. De sista kostar runt 150:-/st och klipper matningen vid minsta lilla spänningsspik.

Ring sedan till ditt försäkringsbolag och meddela när allt är installerat. Kutym är att de ger dig rabatt på försäkringen i och med att du investerat i ett komplett åskskydd. :)

(Edit: Bo hann före)
 
Redigerat:
  • Gilla
LGG-01
  • Laddar…
P.S. Mot åska hjälper endast bullerskydd.:surprised:
 
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
Som LGG påpekar är det blixten som orsakar skador här, åskan är bara det som låter. Men begreppen används inte konsekvent i litteraturen...

Om man fläskar på med grovskydd, mellanskydd och finskydd så borde man vara ganska säker. Knäckfrågan är vad som är ekonomiskt. Elrond gör potenta skydd, och det som du länkar till är rekommenderat, även på landsbygd med luftledningar trots att det egentligen bara är ett mellanskydd. Det är också relativt billigt. Men det motstår knappast en direktträff i en ledning. Av den anledningen kan man fråga sig om det är bättre att satsa på billiga skydd med utbytbara insatser, t.ex OBO Betterman. Å andra sidan är risken för nedslag nära en ledning 50-100 ggr större än en direktträff, och då lär Elronds skydd stå sig bra.

Detta hjälpte förmodligen inte ett skvatt. Det är lite av ett lotteri. Det beror också på hur säkert skydd man vill ha, både mot personfara och ekonomiska förluster.
 
  • Gilla
LGG-01
  • Laddar…
Kostnad mellan 6.000-10.000 ungefär.
 
Skydden som länkas till är mycket bra och lämpliga i de flesta fall, ofta bättre än grov och följande mellanskydd av lite sämre klass. Själv skulle jag sätta dem i mätarskåpet och samtidigt om det är enkelt göra av med den interna luftledningen (20m) och lägga den som jordkabel. Kan vara ide att se över de delarna av anläggningen om man ska nå syftet med att göra detta jobbet.

Man kan även tänka sig att sätta skyddet i huset, men då bör man se till att det blir rejält och riktigt gjort om man ska få ett bra skydd.
 
Luftledningen är 3 km lång och jag sitter som näst sista förbrukare, nästa granne som är sist på ledningen är ca 200 m bort. Teleledningen hänger också i stolpar och även den är 3 km lång innan den når mitt hus. Teleledningen fortsätter sedan ca 15 km. Inget rensat mätarskåp ännu men modem, dator och djupvattenpump har kastat in handduken. Direktträff tror jag är liten risk för, hela ledningens längd går genom tät skog och även huset ligger mitt i skog så blixten bör ta ett träd.

Jag tittar på Elronds Åskpaket 1 i egen kapsling alternativt Åsksats 1. Åsksats 1 bör få plats direkt i mätarskåpet. De har kombinerat skydd för tele/ADSL. Har jag förstått installationsanvisningen rätt kan man installera satsen direkt i mätarskåpet, inget extra jordtag behövs alltså?

Förövrigt så definieras åska som en eller flera elektriska urladdningar i atmosfären följt av muller eller knallar:p Men visst kan man få skadlig överspänning i ledningar under åskväder utan att en urladdning behöver ske?
 
Har du flera byggnader som försörjs från skåpet eller går allt vidare ut från det luftledningsmatade huset? Det kan vara väl värt att försöka fixa så att man får teleskyddet nära elcentralen eller införingen av el i huset, samtidigt lägga ner elmatningen i mark. Det behöver inte bli så besvärligt eller dyrt men oerhört mycket bättre. Om du förklarar lite närmre hur det ser ut eller kommer in med bilder är det lättare att säga något vettigt. Men om man inte utjämnar vettigt mellan de så fysiskt åtskiljda och utbredda systemen med luftledning för el och tele kommer du även efter införande av ÖSP-skydd på el säkert knäcka modem etc.
 
Lånar tråden för delvis andra syften.

Är det någon som vet vilken form av överspänningsskydd man behöver om man får sin el via jordkabel? Har sökt utan att hitta några rekommendationer för detta. Att ha jordkabel är rimligtvis mycket bättre ur åskhänseende än att ha luftkabel men man kan väl knappast betraktas som helt säker (direktträffar undantagna) ens med jordkabel, eller är man det?
 
Nej, helt säker med nedgrävd ledning är man inte. Jämfört med luftledning minskar risken med i storleksordningen 2-4 gånger. Ledningslängder och närhet till grannar som "delar" på blixtströmmen är en viktigare faktor.

Paketet från Elrond i #1 är fortfarande en bra rekommendation.
 
Här finns en del matnyttig information: http://www.hvi.uu.se/ Kolla i kapitlet "Allmänt om åskskydd, råd, skydd av hus..." samt "Grundläggande kunskap om åskskydd", avsnitt 9. Här lämnas dock inga tips på fabrikat av skydd. Jag har själv goda erfarenheter av skydd från Phoenix Contact.

Jordkabeln kommer genom sin utformning också att fungera som ett "filter" och jämna ut de värsta topparna av överspänningen. För vissa skydd rekommenderar man ett min ledningsavstånd mellan grovskydd och mellanskydd.

Sker nedslaget i närheten av huset är risken stor för inducerade spänningar och dessa kan uppstå i husets elsystem innanför skydden, och som Bo säger måste man väga kostnaden mot vilket skydd man vill ha. Ett 100%-igt skydd av en vanlig bostad är nog svårt att uppnå, men att undvika att få in överspänningar via ledningar är en bra början.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Och dessutom kan en nedgrävd kabel vara skärmad vilket ytterligare tar ned risken för skador på elektronik med en faktor ~10 nånting.

+1 för EKKJ alltså :)
 
Jag är inte så insatt i ämnet men jag var på en kurs i säkerhetsföreskrifterna för några år sen, och där hade dom märkt att om man installerade kombiskydd (grov/mellan?) och dessutom kompletterade med en ringledning nedgrävd runt huset så var man väldigt bra skyddad. Han som höll i kursen var även konsult till Länsförsäkringar så jag antar att han vet vad han pratar om.
 
Jag skulle ha börjat med att avveckla telefonledningen. Man kan nog räkna med att det uppstår stora potentialskillnader mellan dessa ledningar. Det driver i sin tur strömmar som förstör saker.
Ta en promenad till närmaste mast och kolla hur man tar in ledningarna i byggnaden. Vad det handlar om är att ta hand om många elektroner på kort tid. Dom ska möta en högimpeditiv missanpassning där kablarna går in i väggen. Tänk alufolie hellre än grova långa jordkablar.
Jag har el i jordkabel och sedan telefonen klipptes bort har inget skadats trots ofta förekommande nedslag i ledningar och träd i närheten. Och jag har en stor mängd elektronisk utrustning hemma som alltid är inkopplad och påslagen även vid åska.
Förr gick det sönder grejor flera gånger per år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.