Sitter och försöker lösa takavattning på ett snyggt sätt.
Undrar hur det fungerar att låta takavattning från en del av mitt hustak gå direkt ut på ett bandat plåttak tillhörande mitt uterum?

Någon risk, sliter det på plåttaket att det kommer vatten, skräp och annat på samma ställe hela tiden?

Varför undrar ni, det skulle utseendemässigt bli väldigt mycket snyggare än att jag ska försöka få till stuprör med div konstiga vinklar och sedan behöva ha det i ett hörn på uterummet.
 
Jo det går men vattnet sliter lite mer på färgen på plåten men det är bara att måla i men kommer ta ett bra tag innan det behövs.
 
Får väl prova helt enkelt. Skulle underlätta enormt att ta ut det över taket.
 
Vad är det för material på taket vattnet kommer ifrån? Brorsan hade en liknade lösning på sitt uterum, då hade han betongpannor och släppte det ner på kanalplasttak. Problemet han hade var att betongpannorna släppte lite småsten som nästan blästrade taket under.
 
MB77 skrev:
Vad är det för material på taket vattnet kommer ifrån? Brorsan hade en liknade lösning på sitt uterum, då hade han betongpannor och släppte det ner på kanalplasttak. Problemet han hade var att betongpannorna släppte lite småsten som nästan blästrade taket under.
Betongpannor.
Sedan ner på plåttak. Får väl lägga ett galler i värsta fall upp vid hustaket och så får jag rensa det med jämna mellanrum.
 
ullet
Vi har så ner från huset (betongpannor) på garaget (papp) och har inte märkt av några problem med det. Verkar ha funkat bra ända sen 1962 (även om väl pappen antagligen är bytt några gånger). Men det blir ett väldans drag i skulptören från garaget när det regnar.
 
ullet
Hm det här med att skriva på mobilen. Ska stå stuprören. :)
 
Det som var på brorsans tak var att det var nog riktigt dåliga pannor, nu ligger det nya och inte längre något problem.

Dock värt att tänka på när man släpper ut vatten ifrån ett annat tak, är ju skit tråkigt om det skulle bli förstört.
 
Nu omvandlas ju ofta regn till snö vintertid, ibland kan det bli riktigt mycket snö. Finns snörasskydd?
 
Amatörbyggaren skrev:
Nu omvandlas ju ofta regn till snö vintertid, ibland kan det bli riktigt mycket snö. Finns snörasskydd?
Taket vattnet kommer ledas till ligger på sidan om hustaket så faller det snö hamnar det inte på detta tak.
Jag får prova helt enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.