Hej,
Funderar på berg/jordvärme och har just fått offert på bergvärme. Dyrt naturligtvis men så är det ju :) Fick dock tanken på att ev köra med jordvärme då jag har stor tomt och får plats med hur mycket slang som helst i princip, men har en fråga om själva grävningen.
Drar de bara diken för slangen eller gräver man upp hela tomten och då dryga metern ner? Varför jag frågar är för att vi skulle vilja plana ut /justera vår tomt som i dagsläget är lite kuperad (skiljer kanske en 40-50cm som mest) och då blir ju tanken att kanske slå två flugor i en smäll. Om vi gräver upp hela tomten, som en hel plan, lägger ner slang och sedan återfyller så kan vi ju justera tomten i samma veva och få den plan. Är det tokigt tänkt eller? Spelar det någon roll för jordvärmen hur det grävs ?Riskerar vi något extra problem med den hanteringen gentemot bergvärme? Frikyla är inte nödvändigt.
Som ni förstår är jag ny på detta och läser för fullt men alltid bra med tips från coachen :)
 
Braa tråd!!
Såg att de plöjde kabeln hos dig... Vet ej hur mycket det påverkar marken? Om det görs diken så blir ju marken rätt orörd ändå eller ? Frågan ställs då jag som sagt funderar på att ändå gräva/plana ut tomten och tänkte då ev. gräva / fyllaoch göra allt på en gång.

Vad gick instalaltionen lös på för digom jag få fråga? Har fått samma pump i offert på bergvärmen nämligen :) Och med ditt extra pyssel så är nog jobben rätt jämförbara tror jag.... Vore intressant att se prisbilden bara. PM:a om du inte vill ta det i tråden ?
 
glöm det..såg det i tråden ;-)
 
S
Hos oss så plöjde de ner kabeln där småträd, buskar och allmän sly fanns så det ser idag ut som en åker med massa rötter uppstickande. Men plogar man ner det i gräsmatta så lär det bli enklare att återställa om man kör en stor trumma över marken. Regn och tyngdlagen gör ju sitt med tiden också. Men åverkan kommer det helt klart att bli...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.