Tror inte någon skrivit att man ska välja rörligt eller bundet elavtal. Tillsvidare som man har om man inte orkat bry sig blir big loose när elförbrukningen ökar.
 
D09
Fixar ni egen kompost så sparar ni lite där och kan troligtvis minska antal hämtningar.

Se över era eltjuvar, dvs elkomponenter som drar massa ström och som man egentligen inte behöver.

Bo in er iaf 1 år innan ni får för er att "blåsa ut hela kåken" ha ha man får lära känna sitt hus.

Se över vilka försäkringar som passar er bäst, kan skilja massor i pris.
Likaså elbolagen...
Nätbolaget t ex vattenfall brukar ha så man kan logga in o se elförbrukning.

Glöm inte att njuta av erat inköp i nuet :)
Man kan lätt fastna i att "leva i morgondagen" där man "måste bara" och missar allt :)

Gör en handlingsplan, t ex excelfil, papper o penna eller whiteboard.
Ni kommer att se många små saker som behöver fixas, mycket kommer att glömmas av och där kommer handlingsplanen in. :) en bra komihåglista :)
 
Köp en en bra kratta att jaga bort Sector alarm med. Om ett tag kommer de att dyka upp om säga något i stil med att ett "gruppköp" pågår i grannskapet och ni kan spara fantastiskt mycket pengar om ni hakar på -> Direkt lögn!

Rent generellt så kan ni komma att utsättas för en del påtryckningar från diverse försäljare. T.ex larmförsäljare som skrämmer upp nyblivna husägare genom att måla upp skräckscenarion. Se till att ha is i magen och tacka bestämt nej till alla "sista-chansen-erbjudanden" som kommer kastas på er. Ta er istället gott om tid att själva sätta er in i vilka produkter och tjänster ni behöver och hur utbudet ser ut.

Annars är en smidig och batteridriven skruvdragare alltid bra att ha i ett hem.
 
  • Gilla
BiFuel och 1 till
  • Laddar…
Om någon känner till en prisvärd skruvdragare som INTE är batteridriven så är jag intresserad... :)
 
Stuff skrev:
Köp en en bra kratta att jaga bort Sector alarm med. Om ett tag kommer de att dyka upp om säga något i stil med att ett "gruppköp" pågår i grannskapet och ni kan spara fantastiskt mycket pengar om ni hakar på -> Direkt lögn!
+1 på den. Dom var hos också, rejält påstridiga och försökte skrämmas och föreslå ett möte för att gå igenom säkerheten. Några priser eller konkreta förslag ville de inte ge innan mötet, som jag vänligt avböjde.

Kom ihåg också att köpa hem en rejäl godispåse till halloween, och lägg undan några hundralappar till att köpa salamisar, lotter och underställ då grannungarna försöker spara ihop till klassresan. Grannsämja är viktigt.
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
stefancrs skrev:
Om någon känner till en prisvärd skruvdragare som INTE är batteridriven så är jag intresserad... :)
Jag har en Bacho Ergo Bitsskruvmejsel med spärrfunktion. Värd precis varenda krona. Det är i princip den enda skruvmejsel jag använder.
8872268595230.jpg
 
  • Gilla
johan_bygger
  • Laddar…
Ja fast jag vill ha en som går på el. Med sladd.

Har haft batteridrivna förut, och ja, de gör livet lättare. Om jag har batteriet laddat. Det har jag inte.
 
Det blir nog svårt att hitta och känns rätt opraktiskt, sladden borde ju vara rätt mycket i vägen. Dessutom förstår jag inte riktigt problemet, moderna skruvdragare med li ion-batterier laddar ju knappast ur när de ligger i lådan. Köper man dessutom en med två batterier så är det ju den enklaste sak i värden att ha ett batteri fullladat hela tiden.

stefancrs skrev:
Ja fast jag vill ha en som går på el. Med sladd.

Har haft batteridrivna förut, och ja, de gör livet lättare. Om jag har batteriet laddat. Det har jag inte.
 
D09
Jag har 1 dewalt med två batterier, hur nöjd som helst. Fixar allt skruvande, håltagningar etc

Samt en 500kr "jula"maskin med sladd, en hammarborr men den använder jag väldigt sällan, aldrig till att skruva med utan endast bila, borra, blanda flytspackel etc

En maskin som jag gillar skarpt är multifunktionskap, en bosch. Som man kan kapa, slipa etc där man väljer rund halvmåne, rakt skär osv.

Samt smygvinkel, helt underbar när man ska kopiera en vinkel på något. :)

Sen finns ju nivålaser, också jättebra om man kaklar etc... Finns hur mycket kul som helst om man gillar verktyg. :) bara att boka en helg på storbyggmarknaden och dregla runt, men låt behovet styra era inköp av verktyg :)
 
Jag råder er att handla saker på blocket. Trädgårdsmöbler, gräsklippare, trädgårdsredskap, verktyg och allt möjligt man behöver finns där till i många fall löjligt låga priser. Dessutom ett bra val för miljön; återanvändning.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Såg nu att mina inlägg som jag försökt göra via telefonen inte kommit in :O Tyckte de va konstigt at de inte kommit några svar på mina frågor..
Blocket är under skanning varje morgon varje kväll ;)
Finns mängder med bra att ha saker där till, som tidigare nämnts,löjliga priser :) men de tackar vi för :D
kommer inte ihåg vad jag frågade om i mina tidigare inlägg så det var nog inget viktigt :p
Men nu undrar jag om någon har en avfuktare att rekommendera?
Den ska främst arbeta i torkrummet i källaren men vi kommer även att använda den i dem andra källarrummen för att hålla borta fukt.
 
D09
Woods avfuktare, 35 något tror jag den heter har/hade jag, jättenöjd men det beror på storlek/ volym på ytorna också
 
D09 skrev:
Woods avfuktare, 35 något tror jag den heter har/hade jag, jättenöjd men det beror på storlek/ volym på ytorna också
Har också den. Den avfuktar bra, men låter i mitt tycke alldeles för mycket.
 
Gör inte ett skit första året om ni inte måste. Lev med det ni har och bo in er, sen vet ni var ni ska lägga krutet. Räkna inte med att fixa allt på en gång, gör en sak i taget och märker ni att ni inte mäktar med, ta hjälp. Jag har flera gånger nästan sprungit in i väggen! :thumbdown: Nu äntligen efter 1,5 år börjar jag se ljuset i tunneln med mitt badrum som blev vattenskadat, allt bara för att jag envist skulle göra allt själv.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
xdigger skrev:
Gör inte ett skit första året om ni inte måste. Lev med det ni har och bo in er, sen vet ni var ni ska lägga krutet. Räkna inte med att fixa allt på en gång, gör en sak i taget och märker ni att ni inte mäktar med, ta hjälp. Jag har flera gånger nästan sprungit in i väggen! :thumbdown: Nu äntligen efter 1,5 år börjar jag se ljuset i tunneln med mitt badrum som blev vattenskadat, allt bara för att jag envist skulle göra allt själv.
+1 på ovan, lär känna huset först :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.