Jag har i en 5-6 år släpat runt på en Partner 7-hästars som nu börjar sjunga på sista versen. Har en väldigt kuperad och lite trixig trädgård med ca 2500 m[SUP]2[/SUP] gräs som skall klippas. Ett parti av dessa är på ca 300m[SUP]2[/SUP] som klipps några gånger per säsong. Robot- och åkgräsklippare är uteslutna med tanke på trädgårdens beskaffenhet. Har funderat mig ner till dessa maskiner men sen tar det stopp. Vilken hade du tagit och varför?


  • Klippo Comet SH (lite tveksam på om den något svaga men i övrigt fina Hondamotorn orkar samt den låga hastigheten.)
  • Toro Recycler 55 AD (här tvekar jag lite på det här så populära gasreglaget. Håller det i längden?)
  • Viking Garden MB 4 RT (även här är det en något svag motor, tror jag.)
  • Husqvarna LC 56 AWD (en outsider med ett gasreglage som kanske funkar.)
 
Redigerat:
Får jag rekommendera Klippo Pro?:)

Har besvärlig kuperad tomt på 1600kvm. Massor med stubbar, berg i dagen, upp och ner. Jag valde en Klippo Pro 17, för 3 år sedan, en lite smalare så jag kan klippa mellan partier. Det är lilla Honda - motorn och det fungerar utmärkt. Den har då och då även fått jobba både som röjsåg och jordfräs och gnäller inte över det...

Främsta anledningen till att jag valde Klippo Pro är handtaget som är dämpat, det sliter och stöter inte lika mycket på händer och armar när man kör i besvärlig terräng.
 
Jag anser att Honda har de bästa klipparna på marknaden. Har själv en Honda 537VYE med stora motorn som orkar med det mesta. Det är absolut den bästa klipparen jag haft. Den har allt - största uppsamlaren på marknaden (?) på 88 l, kraftfull motor, dubbla mulcherknivar, knivurkoppling samt variabel hastighet. Knivurkopplingen innebär att så fort du släpper dödmansgreppet så slutar kniven att rotera - fast motorn är igång. Man kan då tömma uppsamlaren utan att behöva stänga av motorn.
 
Chaly
Mitt val föll också på en Honda med knivurkoppling, fast en 47cm:are. Toron var närmsta konkurrent men valde Hondan efter att ha klämt och känt på båda. Är väldigt nöjd med Hondan än så länge. Dock är min tomt inte lika besvärlig som din så jag kan inte svara på hur den funkar i terrängen.
 
kanske

bulldozer.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


+
Husqvarna_Automower_220_AC.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klippo Pro har jag inte tänkt på. Den verkar intressant.

Honda går tyvärr bort pga bakhjulsdrift. Har vant mig vid att enkelt kunna lätta på framhjulen när jag "trixar" runt. Ser inte att det går med bakhjulsdrift.

Nimajneb: :)
 
Redigerat:
Toron fixar iaf trixet trots bakhjulsdriften som i sig annars alltid är en fördel.
 
Hur gör du när du skall svänga 90 vid kanten på en brant slänt och vill klippa ändå fram till kanten med bakhjulsdrift?
 
Toron funkar vid kraftiga manövrer som en klippare utan drivning. Den driver bara när du skjuter den framåt, mao den avlastar ditt påputtande, desto kraftigare du skjuter på desto mer hjälper den till.
 
Låter som en bra funktion. Är dock lite tveksam till hur den håller. Antagligen överanalyserar jag men det är ju ett inköp avsett att hålla i 10-15 år eller längre.
 
Underskatta inte vikten av en bra avvibrering av handtagen. Det är inte bara klipparens vibrationer utan som redan sagts också stötar från underlaget.
Därför faller de flesta "amatör"-maskiner bort tycker jag.
 
Jag hakar på Nimajneb med bildförslagen:
en-get.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
vedit skrev:
Underskatta inte vikten av en bra avvibrering av handtagen. Det är inte bara klipparens vibrationer utan som redan sagts också stötar från underlaget.
Därför faller de flesta "amatör"-maskiner bort tycker jag.
Helt klart en aspekt att tänka på.

pelpet: Hmm, kombinationen schaktmaskin=>get=>robot tål att tänkas på. :)
 
(Inte Alltid)Glad Ammatör skrev:
Klippo Pro har jag inte tänkt på. Den verkar intressant.

Honda går tyvärr bort pga bakhjulsdrift. Har vant mig vid att enkelt kunna lätta på framhjulen när jag "trixar" runt. Ser inte att det går med bakhjulsdrift.

Nimajneb: :)
Jag var också skeptisk till bakhjulsdrift och trodde att det skulle vara ett handikapp så som du beskriver men det är det inte tack vare hastighetsreglaget som sitter mitt på handtaget. Det hanteras enkelt med tummarna - det är det som är tricket! När du skall svänga/trixa runt så släpper du bara på reglaget för att sedan trycka in det och köra iväg med full fart igen. Hur smidigt som helst. Dessutom är drivningen variabel, dvs steglös, vilket innebär att du kan "smyga" runt buskar o dyl på låg fart.
 
dengroth skrev:
Jag var också skeptisk till bakhjulsdrift och trodde att det skulle vara ett handikapp så som du beskriver men det är det inte tack vare hastighetsreglaget som sitter mitt på handtaget. Det hanteras enkelt med tummarna - det är det som är tricket! När du skall svänga/trixa runt så släpper du bara på reglaget för att sedan trycka in det och köra iväg med full fart igen. Hur smidigt som helst. Dessutom är drivningen variabel, dvs steglös, vilket innebär att du kan "smyga" runt buskar o dyl på låg fart.
Låter som en bra och vettig funktion. Så nu blev ju inte valet direkt enklare!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.