Har några frågor ang deras PIR detektor som jag antar att det finns någon på forumet som kan svara på. I specifikationerna hittar jag följande text:


  • Äkta temperaturkompensation.
Vad menas med detta?


  • Försedd med sensorskydd för att förhindra falsklarm på grund av insekter.
Betyder det att sensorn sitter en bit in och en "fet" fluga eller humla som kryper på sensorn inte ska påverka sensorn?


  • Lins med pigment för skydd mot vitt ljus, för att förhindra falsklarm.
Betyder det att sensorn är mindre känslig eller okänslig för att rikta mot ett fönster?
 
1) Vet inte vad de menar med "äkta" men temperaturkompensation innebär att detektorns "larmnivå" förändras utefter hur temperaturen förändras inom det övervakade området. PIR reagerar ju på temperaturförändringar och för att minska risken för falsklarm så använder man just temperaturkompensation.

2) ?

3) Exakt. Solljus och billjus som sveper genom fönstret kan orsaka falsklarm. Denna funktionen minskar (förhindar är ett starkt ord) risken för falsklarm från sådana ljuskällor.
 
Tack. Är det någon mer som vet något om ovanstående?
 
2: De har kapslat in sensorn (IR-ögat) för att hindra små insekter att krypa in i detektorn och störa den. Detta "skydd" kan se ut på lite olika sätt beroende på tillverkare. Vissa har en lös skumgummibit som ska täta mot kablarna och andra har helt inkapslade detektorhus. Som vanligt så får man vad man betalar för...
Att en (normalstor "svensk") fluga eller spindel kryper utanpå en IR-detektor ska inte kunna orsaka ett larm, oavsett "sensorskydd" eller inte...
 
RilleRock
Lins med pigment eller ej så hade jag inte monterat en PIR mot fönster.
 
För ett par dagar sedan fick vi ett larm på en av dessa PIR-sensorer. Detta skedde mitt i natten och sensorn är inte riktad mot något fönster. Vi vet inte till 100% vad det var som löste sensorn men vi hittade en geting död på golvet när vi kom hem. Vi tror att detta var det som löste larmet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.