D09
Vad tror ni om att slänga ner några pallar för stupet och klyva veden på plats, trava och på med plåttak och sedan ta upp allteftersom man hittar på en bra transportlösning?

Sparar en del plats, kan med lätthet torka till nästa år eller längre

kanske iofs blir bökigare med mer volym att ta upp efter det är klyvt, allt man delar bitarna på mitten och sen tar upp med vedsax som föreslogs, borde väl bli lite lättare när det torkat? :)
 
Spontant tyckte jag det lät jättejobbigt:)
Hur tar du hem veden nu?
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Hittills har jag inte varit så aktiv gällande dom träden, dom jag tagit har varit inom räckhåll för traktorn.

Tog iofs ett antal träd därnere för ett antal år sen för att få fram sjön.

gjorde misstaget att täcka denna ved med presenning :( så mycket blev dåligt. Men dom klubbarna bar vi upp och klöv på gräsmattan.

Håller på o torkar o sorterar det som kan användas av det som är kvar, någon m3 kanske.

Har förträngt vilket slit det var he he
 
Kan du inte dra upp 3m längder med traktorn?
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
alex86 skrev:
Kan du inte dra upp 3m längder med traktorn?
Jodå, tar man bort grenar etc och har rejäla snören så är det inga problem :)

Kom o tänka på att jag sett en rejäl vajer på ett ställe, ska hälsa på där o fråga snällt :) säkert hundra meter så då kan jag nog komma tillräckligt nära med traktorn :)
 
D09
pr95 skrev:
[länk]
Såna grejor skulle man ha =D
 
D09 skrev:
Någon som testat denna? Verkar grymt smidig
Det finns en del skrivet om den på http://skogsforum.se Sök på powersharp.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Alfredo skrev:
Det finns en del skrivet om den på [länk] Sök på powersharp.
Är inte dyrare än att jag skulle våga testa, kostar 280kr på jula o då får man med en ny kedja :)

Frågan är bara om kedjan passar till min lilla stihl :)

Farsan skulle nog göra mig arvslös om jag testade på hans husqvarna ;)
 
D09
http://www.ur.se/Produkter/150630-Farlig-fritid/Motorsagsskolan

Ha ha jag har sågat ganska tokigt.... Ska bli kul att testa med att ha mindre tårtbit, säkerhetsbit kvar och använda kil :)

Hade inte en aning om att man kunde få en ny chans om man inte blev nöjd med sitt snitt genom att såga t ex 0,5m ovan befintligt snitt genom att använda metoden som dom visar i länken ovan :)
 
  • Gilla
rca1959
  • Laddar…
Man lär så länge man lever.. 
 
D09 skrev:
Är inte dyrare än att jag skulle våga testa, kostar 280kr på jula o då får man med en ny kedja :)

Frågan är bara om kedjan passar till min lilla stihl :)

Farsan skulle nog göra mig arvslös om jag testade på hans husqvarna ;)
Är också nyfiken på Powersharp, inte för fällning utan när jag står på "backen" och kapar upp stockar som jag lunnat in mha kedja och traktor. Stockarna kan då ha en hel del jord/grus i barken som kan slöa ner kedjan på nolltid. Då kan det vara intressant att kunna skärpa kedjan på nolltid. Om jag förstått det rätt är det inte riktigt samma bett i en Powersharp kedja som i en nyfilad vanlig kedja.

Skall till SkogsElmia imorgon och kika om dom kommer med en Powersharp till 550XP.
 
Ska oxå på skogselmia imorgon! :)

Idag blir det att sätta de sista 600 plantorna.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
alex86 skrev:
Ska oxå på skogselmia imorgon! :)
Jag med!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.