Som rubriken lyder, vad är haken med köksblandare och diskhoar från Tyskland? Det är otroligt mycket billigare även med frakt?!

Jag har fastnat för en del produkter från blanco och det skiljer extremt mkt i pris mellan Tyskland och Sverige från till synes vad jag kan se identiska produkter.

Är det så att det är andra mått på kranars infästning eller rör? Kan avloppsutloppet i diskhon vara av annat mått i Tyskland?
 
Prövar en bump på denna.
 
Kan du inte kolla med tillverkarens huvudkontor? Vi köpte en blandare från Dornbracht och där fick jag intrycket av att det är exakt samma produkt de säljer i Tyskland. Rörmockaren muttrade lite för att det inte var standardgrejor, men det var inget han inte klarade av att montera.
 
Ofta kan du hitta produktbeskrivningar och monteringsanvisningar på hemsidan. Kolla där, om du vet exakt vad du vill ha förstås.
 
Jag köpte kranar från USA, 1/8 del av priset.

Samma anslutningar, om det är någon skillnad så är det på kvaliten som inte syns förän efter mer än fyra år (så länge har jag haft dem).

Så, om alla går sönder i morgon och alla svenskköpta håller mer än 32 år, så har jag förlorat på det, dvs om man inte räknar med räntan, då måste de svenskköpta hålla ännu längre.

KÖP, säger jag.

/ Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.