Hur lång livslängd kan man förvänta sig av en robotgräsklippare? Stor skillnad i livslängd mellan fabrikat och modeller?
 
Hur långt är ett snöre? Det går väl hålla liv i en robotklippare hur länge som helst så länge det finns tillgång till passande batterier och reservdelar. Om du menar hur länge den håller innan något går sönder så brukar det i regel vara en dag efter att garantitiden löpt ut för de flesta produkter... ;) Skämt åsido så är det svårt att veta då de flesta av dagens maskiner inte varit med särskilt länge så att någon statistik finns, men den rent subjektiva känslan säger att Husqvarna och Honda nog bör vara säkraste korten när det gäller livslängd; Husqvarna har varit med länge och vet hur man bygger gräsklipparrobotar, Honda brukar rent allmänt bygga hållbara kvalitetsprodukter, och bägge bör ha en fungerande reservdelsverksamhet och kunnig service en lång tid framöver.

Tycker jag enligt min helt personliga åsikt. :)
 
Hittar inga maskiner med längre garanti än två är, inte heller Husqvarna eller Honda. Min känsla är samma som du, framförallt är känslan att en HQ som har gjort dessa robotar länge bör gå problemfritt längre än tex Landroid eller nån annan som är nyare än HQ på marknaden. Nån som har en HQ som gått 5 eller 10 år? Eller börjar de krångla det tredje året? Kolborstfria elmotorer och Li-Jon-batterier som kommer i de nya maskinerna borde göra den krångelfria livslängden bättre tycker jag.
 
Niklas_1 skrev:
Hittar inga maskiner med längre garanti än två är, inte heller Husqvarna eller Honda. Min känsla är samma som du, framförallt är känslan att en HQ som har gjort dessa robotar länge bör gå problemfritt längre än tex Landroid eller nån annan som är nyare än HQ på marknaden. Nån som har en HQ som gått 5 eller 10 år? Eller börjar de krångla det tredje året? Kolborstfria elmotorer och Li-Jon-batterier som kommer i de nya maskinerna borde göra den krångelfria livslängden bättre tycker jag.
Worx ger tre års garanti om man registrar sin Landroid :) Sen vet man ju ändå inte hur länge den håller efter det, viktigt är att man underhåller och rengör den ganska ofta och framför allt inför vintern. Om det enda problemet skulle vara batteribyte vartannat år eller så tycker jag det är helt överkomligt.
Annars finns det ju många exempel på långlivade HQ robotar.
 
  • Gilla
jokamp
  • Laddar…
Vi hade en Husqvarna Automower G1 under 9 år och det enda som byttes under dessa år var ett styck batteri. Den fortsätter klippa hos en kompis numera fortfarande utan problem.
 
Har jobbat med och sålt ambrogio / stiga sedan vi började sälja dem för ca 8 år sedan och inte bytt ut en enda pga slitage. Precis allt i maskinerna går ju att byta ut..
 
Enligt min ÅF så lämnar Honda 5 års garanti ifall man lämnar in den varje år för översyn.
 
Chappe 4 skrev:
Enligt min ÅF så lämnar Honda 5 års garanti ifall man lämnar in den varje år för översyn.
Jo, de brukar lämna det mot årlig service på båtmotorer och bensinklippare t.ex. Dessa servicar brukar inte vara billiga, vår Honda 60 hk utbordare kostar t.ex. nära 3000 kr/år för service. Nu är det dock så att Honda är luriga :eek: när det gäller Miimo, så här står det på deras hemsida;

"Honda har 5 års garanti på bensindrivna trädgårdsmaskiner och industrimaskiner (privat bruk).
Honda Miimo, HRE370 samt tillbehör till Versatool (multifunktionsverktyg) har 2 års garanti."

Dock utan krav på årlig service vad jag kan få fram. Berätta gärna det för din ÅF även om jag tycker hen borde veta det om de är seriösa.
 
Jag fick 3års garanti på min Bosch.
 
MBygga skrev:
Jo, de brukar lämna det mot årlig service på båtmotorer och bensinklippare t.ex. Dessa servicar brukar inte vara billiga, vår Honda 60 hk utbordare kostar t.ex. nära 3000 kr/år för service. Nu är det dock så att Honda är luriga :eek: när det gäller Miimo, så här står det på deras hemsida;

"Honda har 5 års garanti på bensindrivna trädgårdsmaskiner och industrimaskiner (privat bruk).
Honda Miimo, HRE370 samt tillbehör till Versatool (multifunktionsverktyg) har 2 års garanti."

Dock utan krav på årlig service vad jag kan få fram. Berätta gärna det för din ÅF även om jag tycker hen borde veta det om de är seriösa.
Särskilt luriga tycker jag inte dom är. Det står ju klart och tydligt.
Det är avhandlat tidigare i tråden att det är 2 års garanti som gäller, men det är lustigt att Chappe4 fått annat besked.

Serviceboken bör väl rimligen vara ifylld för gällande garanti?
 
MattisH skrev:
Särskilt luriga tycker jag inte dom är. Det står ju klart och tydligt.
Det är avhandlat tidigare i tråden att det är 2 års garanti som gäller, men det är lustigt att Chappe4 fått annat besked.

Serviceboken bör väl rimligen vara ifylld för gällande garanti?
Tittar du på hemsidan förstår du varför jag skriver luriga, jättestort och tydligt med 5 års garanti, liten text som förkunnar endast två år på Miimo.
Jag vet att det är avhandlat men det visste nog inte varken Chappe4 eller hans ÅF :rolleyes:
Finns det servicebok med krav om ifyllande för endast två års garanti tycker jag nog Honda är gnidna. Jag har tre års garanti på min Worx Landroid (ett år på batteriet) utan förpliktelser, det kallar jag kundservice (y)
 
Jag vet inte. Om boken ska vara ifylld men det är bar kolla.
Jag vet inte om kundservice grundar sig i garanti.. Anser det istället är att det sker ständiga förbättringar av maskinen, åtgärder som skickas till kunderna (utan att man behöver begära) och att man får hjälp om man behöver. Garantin är ju en egenskap du betalar för.

Citat från Hondas hemsida : Hondas robotgräsklippare Miimo har två års garanti för privat bruk. Ett års garanti för yrkesmässigt bruk.
 
Redigerat:
  • Gilla
jokamp
  • Laddar…
Min Husqvarna Automower har gått sönder i omgångar från dag ett. Nu när garantin gått ut så sänker sig klipphöjden själv. Får skruva upp den några gånger i veckan. Och nu rasslar den också stundtals och gräver upp djupa spår i gräsmattan. Sämsta skit jag någonsin köpt och kanske beror det på skit bakom spakarna men det kan man säga om allt man köper när det går sönder. Det blir ett annat märke nästa gång.
OBS, ÅF har alltid ställt upp under garanti-tiden.
 
  • Gilla
jokamp
  • Laddar…
johnjensen skrev:
Min Husqvarna Automower har gått sönder i omgångar från dag ett. Nu när garantin gått ut så sänker sig klipphöjden själv. Får skruva upp den några gånger i veckan. Och nu rasslar den också stundtals och gräver upp djupa spår i gräsmattan. Sämsta skit jag någonsin köpt och kanske beror det på skit bakom spakarna men det kan man säga om allt man köper när det går sönder. Det blir ett annat märke nästa gång.
OBS, ÅF har alltid ställt upp under garanti-tiden.
Vilken modell har du? Har du inte reparationsgaranti på gjorda åtgärder, eller är det nya fel som uppträder hela tiden?
 
AX 230 och det är nya fel var gång. Brukar göra storstädning på hösten innan jag plocka in den: [video=youtube_share;rU_LPdIhzHY]http://youtu.be/rU_LPdIhzHY[/video]
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.