Vilken dimension är minsta möjliga på ett trappsteg för att klara en spännvidd på ca 100 cm?

Har en gammal trappa ute i trädgården mellan etagen.
Den är ca 3 meter lång och 1 meter bred.
Byggd med något som verkar vara bondsågat 40x230 virke.
Den har börjat murkna och svajja på stegen och jag vill bygga en ny i tryckvirke.
För att slippa gräva ut mer i den steniga slänten samt för att behålla samma luntning, steglängd osv.
så vill jag gärna göra den i så nära samma storlek som möjligt..
Nu finns det väl inte exakt samma mått på tryckvirke som det dom använt men så nära som möjligt då.

Dom har även använt samma tjocklek till stegen, 2 st 40x230.
Helst skulle jag vilja ha rillat virke 28x120 med tanke på halkrisken med det blir väl väldigt svajjigt?

Bondsågat vikte av ungefär samma storlek finns kvar efter dom förra ägarna, men hur länge skulle det hålla om det behandlades med träolja istället ?
 
Går det att sätta ett tredje vagnsstycke i mitten så bör 28x120 fungera. 1m spann är för mycket i en trappa tycker jag, gå då hellre upp till 34x145.

Om du skall använda det bondsågade så ställ ändträna i träolja över natten. Se sedan till att ändträet inte vilar mot något stenmaterial utan ha syllpapp mellan. Se till att vattnen inte kan bli stående kring ändtret. Då bör trappan hålla minst 10-20 år.
 
Jag gjorde en trappa i tryckt 28X120 i stegen förra sommaren, ungefär i samma mått. Två stycken vagnstycken och sedan tricksade i mitten så att alla steg sitter ihop med varandra, så styvar man upp trappan lite i mitten, känns faktiskt inte alls någon svikt vad jag minns. Får ut och hoppa lite i trappan efter jobbet och tjuvkika lite under för att se hur jag gjorde. =)
 
Vi byggde för en månad sen en trappa till vind på stugan. Var enligt byggbeskrivning från tidningen gör det själv. Där använde vi 28*120 för steg. Iof bara 80cm steg men platå på 105. Blev fruktanslöst bra.
 
Köpte tillslut 28x120.
Blev lite svajjigt så förstärkningar under behövdes.
Nu känns det gött
 
Mätte precis på min egen trappa:
850 mm mellan vangstyckena, och planstegen är 1100 mm breda.

Byggda i 45 mm "regelvirke", 2 x 145 mm djupa, och känns mycket stabilt och bra.

Tyvärr för sent för dig, men det blir väl fler trappor :)
 
export.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lakritsianen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.