Pga material och tidsbrist kopplade jag pex med stödhylsor avsedda för kopparrör. Har funkat bra och varit tätt, men oroar mig lite för detta. Vad tror ni? Skall jag byta eller kan jag sova lugnt? Får jag ut de gamla hylsorna eller behöver jag kapa (och därmed byta vissa rör) för att byta?
 
Det fungerar, men det finns inget typgodkännande på det för att vara petig. Iaf uponor säger att det kan krypa in vatten emellan lagrena i PEX röret och bilda blåsor. Ska du byta stödhylsor så blir det nya klämringar också.
 
"Kragen" är mindre på stödhylsor för kopparrör. När man trycker ner PEX-röret så att det "bottnar" i kopplingen kan en stödhylsa för kopparrör fortsätta ännu längre in i kopplingen. I värsta fall åker den så långt in att den inte gör någon nytta. Risken för att det ska hända är störst innan klämringen är på plats. Om stödhylsan sitter rätt när klämringen är på plats kan du nog sova lugnt. Hur stödhylsan sitter ser man direkt om man skruvar isär kopplingen..
 
Krilleman
Jag skulle säga att det helt beror på vilka stödylsor du använt (tex 12x1,0) till vilken dimension PEX?

Dimensionerna kan absolut fungera tillsammans och även jag har gjort så när det varit bråttom någon gång. Nöden har ju ingen lag. Men kragen på riktiga PEX-stödhylsor sitter just där av en anledning som hasse redan skrivit!
 
Har kört med det 12x1 koppar stödhylsa till uponor pexen vid provtryckningar etc, men har en magkänsla att den korrekta stödhylsan t.ex för pex 15x2.5 är någon mm längre eftersom 12 stödhylsan är anpassad efter insticket i 12mm kopplingen. Risk finns att klämmringen skär in i pexen före stödhylsan när man nyper till kopplingen. Råkade ut för detta när jag puttade i en 18mm stödhylsa i ett 22mm pex rör vid provtryckning, när jag slaktade kopplingen efter tryckningen så noterade jag att stödhylsan var i kortaste laget.

mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.