Vi är helt färgblinda och har svårt att se helheten i det man väljer, och ska nu välja tapeter/färger till vårt hus som snart står färdigt. I princip ska vi ha valt allt imorgon, så det är lite brådis :)

Skulle behöva hjälp med lite övergripande förslag om våra tankar.

Planlösningen ser ut ungefär så här: (Småjusteringar har gjorts, bland annat ingen dörr in till allrum)


Vi har väldigt mycket möbler i massik ek, och soffor är gråa. Köket kommer vara vitt med svart stenskiva. Även fönsterbrädor är svart sten.

Än så länge har vi tänkt så här på ett övergripande plan:


  1. Stora öppna ytan (Hall/Matsal)Vardagsrum/Allrum), en ljus enkel vit tapeter eller "vit"målat helt enkelt. En fondvägg i mörkare toner på väggen bakom soffan. (Eller borde man ha den bakom tvn?)

    Denna som fondvägg kanske? Eller nåt liknande?
    http://tapetvaljaren.se/tapet/8117-borosan_easy_up
  2. Master bedroom, antingen en ljusblå enkel tapet eller nåt vitt.

    Kanske http://tapetvaljaren.se/tapet/13151-decorama_2012 eller http://tapetvaljaren.se/tapet/13169-decorama_2012
  3. Barnrum 1 (nere till vänster): Fondtapet på ena väggen (vänsta) och tapetserade väggar i övrigt.

    Kanske http://tapetvaljaren.se/tapet/22377-galerie_just_4_kids och http://tapetvaljaren.se/tapet/22353-galerie_just_4_kids
  4. Barnrum 2 (nere till höger): Här har vi inga bra idéer. Vi har bara ett barn idag, så det kommer agera extrarum/kontor tills vidare.
  5. Kontor

    Enkla tapeter som inte sticker ut, beige kanske?
    http://tapetvaljaren.se/tapet/8087-borosan_easy_up
Vad tror ni om det? Bör man kanske satsa på någon mer fondvägg? Är det konstiga kombinationer av färger? Det kommer bli möblerat ungefär som på planlösningen.
 
Utan att titta på länkarna: Måla i en ljus vit kulör överallt. Vitt passar bra till allting och ljusbilden fluktuerar med dagsljuset vilket sätter liv på rummet, och färg är betydligt billigare än tapet. Det blir också enklare att ändra rummets karaktär genom att ändra tyger och belysning, och ett vitt rum upplevs som större än ett mörkt. Ändrar ni er senare så kan ni lätt måla om på befintlig färg utan besvärligt underarbete, eller tapetsera på det målade underlaget. Väljer ni istället att måla på tapet så måste ni spackla och slipa skarvkanterna, och kan få problem med tapetsläpp.

När vi valde fondväggar till barnrummen så valde vi en färgstark mönstrad tapet som inte är uppenbart "barnig". Väljer du en hello kitty-tapet så kanske barnen lessnar om några år redan. Vi körde med nordsjö light & space i en något bruten vit kulör i vårt vardagsrum och det blev jättebra. När rummet var tomt blev man nästan bländad då solen lyste in, men med möblering (ek & teakmöbler, grå soffa) så blev det mera ljust & fräsht.
 
1. ser jättefin ut!
2. har svårt att se den enfärgade på min skärm, men jag tror iallafall att den blir lättare att inreda efter än alternativ två, man vill ju ha en ganska "lugn" tapet i ett sovrum och tvåan var ganska "intensiv" tycker jag personligen
3. pirattapeten är jättefin, men ha enfärgat matchande (vitt eller beige?) istället för randigt på de andra väggarna, eventuellt måla för att enkelt kunna måla över när barnet fått tag i kritor eller pennor ;-)
4. i detta rummet tycker jag den randiga från 3. skulle vara fin =)
5. blir ljust och bra!
 
Hopplöst svårt att välja. Man kanske skulle satsa på genomgående vitt, och bo in sig lite innan man slänger upp nåt annat. Barnrummet kan man ju lyxka till det i och ha lite färg kanske.
 
Om jag får komma med en snobbig åsikt så tycker jag ni antingen skal köra på målade väggar eller heltapetserade rum. Fondväggar högt och lågt känns väldigt 2007. Heltapetserat ger en ombonad känsla. Ni kan aldrig gå fel med helvitt... men om ni har vita dörrar, fönster och kökssnickerier kan det även vara mycket snyggt med ljust grå väggar (nej det blir inte mörkare). Om man har helvita väggar och fönster och dörrar som bryter lite åt gult (vilket de nästan alltid gör) kan det se väldigt trist och solkigt ut. Vita snickerier, grå väggar och trärent (i möbler, på golv) är en riktigt snygg kombination som blir harmonisk och lätt att leva med. Om ni absolut vill ha en fondvägg någonstans, satsa då på en riktigt exklusiv tapet och gör det på EN vägg så att den verkligen står ut och får uppmärksamhet, inte en fondvägg i varje rum som trenden var för några år sedan. Personligen skulle jag satt en sådan fond på väggen vid matplatsen mot kontoret. En tapet på hela den väggen skulle förbinda matplatsen och köket till en sammanhållen enhet i den öppna planlösningen.
 
Tack för alla svar. Det blir nog målat i alla rum, sen ev någon fondvägg framöver. Vi har heöt enkelt för lite tid att lägga på letandet :)
 
Kör vitt överallt och om huset är nytt så kommer det säkert att sätta sig och bli sprickor på ett par väggar. Då är det dumt att kosta på sig allt för dyra tapeter. Bättre att framöver köpa till ett rum i taget, när ni bott in er och har bättre tid att leta. Istället för tapet, så kan ni spänna upp textil, från golv till tak på någon vägg. Då går det lätt att byta ut, när ni tröttnar eller helt enkelt vill ha en färg för varje årstid.
 
Ja vi tänkte lite så också, gnälliga barn, dumma öppettider i butiken i kombination med arbetstider och lite tid gjorde det svårt att fokusera och tänka i lugn och ro, så då kändes vitt smartast. Så är det relativt enkelt att tapetsera/måla sen i framtiden.

Sen kan man ju med tavlor, och tex wall art i barnrummen få en rätt "inbonad" känsla med.
 
anthill skrev:
Vita snickerier, grå väggar och trärent (i möbler, på golv) är en riktigt snygg kombination som blir harmonisk och lätt att leva med.
Vi har just den kombinationen i två rum på övervåningen. Vitlaserat trätak, ljusgrå målade väggar, alla snickerier i antikvitt (NCS 0502-Y) vilket är standardfärger för färdigmålade lister samt askparkett på golvet. Det blev jättebra, bättre än det rum som vi tapetserade tycker jag. Med så önskas kan jag försöka skaka fram en bild.
13435_472x472.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.