jag skulle hellre ha badrummet där stora klk är pga att det kan vara praktiskt att komma in direkt från groventre till toa/dusch. Sen hade jag förstorat gästwc/dusch något och lagt stora klk med ingång både från masterbedroom och allrummet. (Är hundägare och därför hade det varit superbra att komma in direkt till möjlighet att duscha av leriga tassar....) :)
 
surfarn skrev:
Jag håller med om att uteplatserna verkar fungera bra trots allt. Lite ot men är skissen gjord i sketchup? väldigt snyggt måste jag säga. Hur har ni gjort skuggorna?
Japp, det är gjort i Sketchup. Skuggorna går till som Rightnow beskriver det, förutom att jag trycker på "Add location" och väljer plats för att få in huset på rätt koordinater.
 
Mikael_L skrev:
Jag hittar förvånansvärt ;) lite som jag stör mig på den planlösningen och det huset.

Det finns framförallt några saker som jag inte skulle gjort lika själv, men det är mer av karaktären över vilken personlig smak man har. Jag vet inte om jag orkar skriva något om det.

Jag tycker också att ni har tänkt rätt vad det gäller husets placering och fönsterpartier. Och fönsterpartier i söder är jag också hemsk skeptisk till. Skönt om man slipper köra AC hela sommaren.

Men varför det dubbla pulpettaket på huskroppen med kök/v-rum?
"Förvånansvärt lite som stör" tolkar jag som ett gott betyg :p

Att det blev pulpettaken har flera orsaker. Dels så tyckte jag huset såg väldigt tråkigt ut med sadeltak. Sen så fick jag problem med uteplatsen när jag valde sadeltak. Om jag bara förlängde taket vid gaveln ut över uteplatsen så upplevde jag huset som väldigt långt. Laborerade med lite olika lösningar för att förvilla ögat och trolla bort längden genom att göra taket över uteplatsen lägre än det övriga taket, men hittade inga lösningar som jag blev nöjd med. Dessutom fick jag problem med de sneda fönstren på gaveln i vardagsrummet när jag hade sadeltak över uteplatsen. Därför blev det till slut pulpettaken.
 
malinwi skrev:
jag skulle hellre ha badrummet där stora klk är pga att det kan vara praktiskt att komma in direkt från groventre till toa/dusch. Sen hade jag förstorat gästwc/dusch något och lagt stora klk med ingång både från masterbedroom och allrummet. (Är hundägare och därför hade det varit superbra att komma in direkt till möjlighet att duscha av leriga tassar....) :)
Nu har vi ingen hund, men jag kan förstå att det hade varit praktiskt att göra på det sättet isf. Jag ser större fördelar med att kunna gå direkt in med tvätten från tvättstugan till klk. Sen så vill vi slippa gräsiga barnfötter i hela huset när vi varit och badat sjön eller badat i badtunnan, därför vill vi ha tillgång till badrummet ifrån altanen. Det funkar iofs med ditt förslag oxå, men då måste man gå runt huset.. Inser nu när jag skriver att vi har liknande problem som ditt, men med en annan målgrupp ;)
 
  • Gilla
malinwi
  • Laddar…
Tänk om alla tänkte igenom allts så grundligt som ni innan de valde hus! Ni har ju specificerat önskemål på ett föredömligt sätt. Nu tar jag mig en titt på er skiss och, få se här..vad tycker jag, jo:
1. Stora fönster mot nordost är inte alls fel. Fönster i det väderstrecket brukar ge behagligt ljus inomhus, man ser omgivningen ute som en tavla, solbelyst. Men, det är viktigt att utnyttja syd-sydväst för fönster på våra breddgrader, för värmen och ljuset. Ett större fönster i köket eller 2 st takfönster motsydväst i kökets arbetsdel skulle ge fint ljus. Om det skulle bli för ljust under sommar finns ju rullgardin/film som man reglerar ljusinsläppet i takfönstren med. Tror det skulle vara ett alt. Och snyggt exteriört. . 2. Hall/entré bör ej vara genomgångsyta. Ni har löst det bra, dessutom med kapprum. 3. Badrum vid kök: Bra om man har en gästtoa/toa där inte alla i kök/matsal ser när en gäst går ut/in till toa. Bättre ha mer "privat" läge på toan. 4. Skulle eftersträva placera gästrum och toalett nära entré och i anslutning till varandra. Om ni har övernattningsgäst måste denne tassa ut genom vardagsrummet via köket för att uppsöka toa. 5. Liten tambur/groventré i tvättstugan bra för att hålla tvättdelen ren.

Några spontana tankar från en amatör.
 
  • Gilla
Eclipse
  • Laddar…
Jag tycker mycket ser jättebra, och har ansträngt mig för att hitta nått "konstig"
I köket verkar ni ha en vägg med ks, ung, micro och frys. Är Ugn och micro i högskåp upp till fönstret? Vad har ni tänkt med ytan mellan ugn/micro känns lite lite? Avställningsyta? Kaffebryggare? Ev. kanske man skulle skifta plats på ugn och denna yta för att få inlastningsyta till kylskåpet , eller ha micro och ung på varandra för att få en 120 bänk istället.
 
Gylleneknorren skrev:
Tänk om alla tänkte igenom allts så grundligt som ni innan de valde hus! Ni har ju specificerat önskemål på ett föredömligt sätt. Nu tar jag mig en titt på er skiss och, få se här..vad tycker jag, jo:
1. Stora fönster mot nordost är inte alls fel. Fönster i det väderstrecket brukar ge behagligt ljus inomhus, man ser omgivningen ute som en tavla, solbelyst. Men, det är viktigt att utnyttja syd-sydväst för fönster på våra breddgrader, för värmen och ljuset. Ett större fönster i köket eller 2 st takfönster motsydväst i kökets arbetsdel skulle ge fint ljus. Om det skulle bli för ljust under sommar finns ju rullgardin/film som man reglerar ljusinsläppet i takfönstren med. Tror det skulle vara ett alt. Och snyggt exteriört. . 2. Hall/entré bör ej vara genomgångsyta. Ni har löst det bra, dessutom med kapprum. 3. Badrum vid kök: Bra om man har en gästtoa/toa där inte alla i kök/matsal ser när en gäst går ut/in till toa. Bättre ha mer "privat" läge på toan. 4. Skulle eftersträva placera gästrum och toalett nära entré och i anslutning till varandra. Om ni har övernattningsgäst måste denne tassa ut genom vardagsrummet via köket för att uppsöka toa. 5. Liten tambur/groventré i tvättstugan bra för att hålla tvättdelen ren.

Några spontana tankar från en amatör.
Tackar för feedback!
Jag hade gärna satt in takfönster, men min sambo gillar inte alls takfönster. Jag försökte kringå detta genom att placera fönster i "väggen" mellan de båda pulpettaken, och hävdade envist att det inte var takfönster eftersom de satt i en vägg :p
Tyvärr så blev det en mycket dyrare taklösning än med saxtakstolar, så jag fick vika mig på den punkten.

Gästrummet ska huvudsakligen fungera som kontor (med möjlighet till övernattning), så ev. övernattningsgäster får stå ut med att tassa genom vardagsrummet för att komma till toa på natten.
 
Jojx81 skrev:
Jag tycker mycket ser jättebra, och har ansträngt mig för att hitta nått "konstig"
I köket verkar ni ha en vägg med ks, ung, micro och frys. Är Ugn och micro i högskåp upp till fönstret? Vad har ni tänkt med ytan mellan ugn/micro känns lite lite? Avställningsyta? Kaffebryggare? Ev. kanske man skulle skifta plats på ugn och denna yta för att få inlastningsyta till kylskåpet , eller ha micro och ung på varandra för att få en 120 bänk istället.
Ugn och micro sitter i skåp som är ca 1,5m höga (höjden varierar lite beroende på vilken kökstillverkare det blir), det blir 1800mm lång bänkyta ovanför. Se bild 2 och 4 i pdf:en med husskiss så ser du hur jag menar. Ursprungligen ville vi ha 2 ugnar och en micro, men nu lutar det åt en varmluftsugn och en kombiugn (micro med varmluft och grill). Har ritat in en kaffemaskin i mitten istället, men ingen av oss dricker kaffe så vi får nog hitta på nåt annat :)
 
M Mr_Hell skrev:
Så var det äntligen dags för det första inlägget på Byggahus! Har spenderat åtskilliga timmar och sökt information på detta forum, men nu börjar det äntligen närma sig byggstart!

De ursprungliga planerna på att göra allt själv och bygga väggblock hemma i ladan har, i takt med att fritiden minskat, landat i att det blir ett stomrest hus från Myresjöhus.

Har ritat huset helt själv från grunden. Bygglovet är inlämnat, återstår att göra den slutliga beställningen av huset! Nu börjar jag dock få kalla fötter... vad kan jag göra bättre/annorlunda? sista chansen att göra ändringar...

[bifogad fil]

Vad säger ni, finns det något jag borde ändra på medans jag har chansen?
Är tacksam för all synpunkter, men undvik gärna förslag som helt omkullkastar vår planlösning :p

/Robert
Hur gick det sen då? Jag tänker särskilt på ljusinsläppen, med utsikt mot nordost.

Jag har precis köpt tomt och baksidan har utsikten i norr/nordost medens sydväst är framsidan mot gatan. Villområde. Husets form lätt nog bli en hederlig rektangel var långsidor är mot nordost och sydväst.

Mitt största bekymmer är att få in ljus från söderläge men ändå ta vara på utsikten mot nordost. Gjorde ni något för att lösa detta?

Ser framemot att få höra ni gjorde och gärna andra har of forumet om ni har liknande bekymmer.
 
BirgitS
Eclipse Eclipse skrev:
Hur gick det sen då? Jag tänker särskilt på ljusinsläppen, med utsikt mot nordost.

Jag har precis köpt tomt och baksidan har utsikten i norr/nordost medens sydväst är framsidan mot gatan. Villområde. Husets form lätt nog bli en hederlig rektangel var långsidor är mot nordost och sydväst.

Mitt största bekymmer är att få in ljus från söderläge men ändå ta vara på utsikten mot nordost. Gjorde ni något för att lösa detta?

Ser framemot att få höra ni gjorde och gärna andra har of forumet om ni har liknande bekymmer.
En möjlighet är att lägga de allmänna utrymmena i ena gaveln så att du får en mer eller mindre öppen planlösning med fönster åt tre håll. Kanske köket i hörnet med sydväst-sidan, matplatsen i det andra hörnet (fönster både mot nordost för utsikten och i en till riktning för mer ljus) och soffan i nordost (utsikt men inte solljus i TV).
 
  • Gilla
Eclipse
  • Laddar…
Mikael_L
Jag skulle vilja påstå att stora fönsterytor mot söder är jättejobbigt och i princip förkastligt.
Så jag skulle vara glad om den fina utsikten är någonstans mellan ost, norr eller väst.
Nordväst skulle jag allra mest föredra.
 
  • Gilla
Eclipse
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag skulle vilja påstå att stora fönsterytor mot söder är jättejobbigt och i princip förkastligt.
Så jag skulle vara glad om den fina utsikten är någonstans mellan ost, norr eller väst.
Nordväst skulle jag allra mest föredra.
Vill minnas att man runt förra sekelskiftet gärna hade utsikt mot norr/nordost för att det var vackert att se det solen sken på.
 
  • Gilla
Eclipse och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.