Sen två veckor tillbaka bor jag numera i hus. känns hur bra som helst.

Igår kom en elektriker över för att byta ut all el. Huset är från 21 men tillbyggt 68 och 79. Vissa grejer är ojordat, mycket är hemmapulat.

När han började riva i grejerna så kunde han konstatera att det var mycket fel, och vissa grejer direkt farliga. ingen ordningen bland sladdarnas färger. dvs grön kunde både vara jord och + (jag kan inte det här)
Han slutade med det han hade börjat med och vill inte fortsätta förräns all el är avstängd. (vilket iochförsig inte är något problem för mig, då vi ska iväg en vecka snart)

Mina andra vän var över och sa att det var ett solklart "dolda fel" fall.

hur ligger det till tror ni? det rör sig om hela husets hela el.
 
Det låter som att din vän antingen vet mycket mer än det som framkommer här eller är lite väl inspirerad hobbyjurist.

Det är få fel på elanläggning som kan anses gå under säljaransvar enlig jordabalken. De flesta sådana fel kan ha hittats vid en lämplig undersökning inför köper eller än mer troligt tom kunnat förutsättas med hänsyn till fastighetens övriga skick och beskaffenhet etc.

Har du dessutom direkt företagit dig att byta en del el så låter det tyvärr för mig som att du tom var medveten om att en del inte var helt korrekt vilket gör än tydligare gällande att hela anläggningen borde ha undersökts inför köpet.

Ni kan alltid anmäla och hota säljaren med en process, har ni tur så kanske de vill förlika och hjälpa till ändå. Men mer sannolikt är att de inte anser sig ha något ansvar. Doldafelförsäkringen tenderar ofta att inte gälla installationer såsom el
 
  • Gilla
oceanis och 1 till
  • Laddar…
Han har ju redan betalat försäkringen, Det e väl i så fall någon självrisk han skulle åka på ?!

Elen är direkt olaglig. och felaktig. och el är väl en sån grej man inte får syssla med själv eller?
 
magnus glans skrev:
Han har ju redan betalat försäkringen, Det e väl i så fall någon självrisk han skulle åka på ?!

Elen är direkt olaglig. och felaktig. och el är väl en sån grej man inte får syssla med själv eller?
Elinstallation ingår generellt inte i doldafelförsäkringen så den är inte användbar i detta fallet. Diskussionen blir istället huruvida du vill processa civilrättsligt mot säljare och anser dig ha tillräckligt goda möjligheter att enligt JB 4:19 få ersättning.

Min bedömning på såhär få uppgifter är dock att sannolikheten till ersättning är väldigt låg vid en ev process.

Gällande el så kan det vara olagligt att utföra arbetet men det hjälper inte dig, det finns ingen mig veterligen som blivit dömd för detta och det saknas dessutom möjlighet att bevisa vem som utfört arbetet.

Det som istället påverkar är huruvida köpare borde ha kunnat förutsätta att elinstallation inte uppfyller alla gängse krav, eller om köpare vid en lämplig undersökning inför köpet hade kunnat upptäcka ev felaktigheter.
 
ok ok, säljaren och jag är rätt goda vänner nu så någon stämning blir det inte
 
magnus glans skrev:
ok ok, säljaren och jag är rätt goda vänner nu så någon stämning blir det inte
Ok, dubbelkolla i villkoren för försäkringen men tyvärr är det högst sannolikt att elinstallation är undantaget.

Annars får ni anmäla till försäkringsbolaget, det värsta som kan hända är att de nekar.
 
O
Nu har redan Lolle förklarat hur allting ligger till.
Det är ofta ganska enkelt att ta reda på hur illa elen är, eller snarare att man behöver undersöka elen ännu mer.
många gånger räcker det att lossa ett uttag eller två. Om det dessutom är blandat både ojordat och jordat i ett och samma rum så får man en direkt markering att något inte stämmer. vilket innebär att man bör göra en fördjupad undersökning.

Nu har du redan tagit dit en elektriker som skall gå igenom huset så när han är klar får du ett hus med el som är ordentligt gjord.
 
magnus glans skrev:
Elen är direkt olaglig. och felaktig. och el är väl en sån grej man inte får syssla med själv eller?
Det är olagligt att genomföra själva installationen om man inte är behörig. Men det innebär inte automatiskt att det är fel på anläggningen.

Du får berätta mer om din el för att man ska kunna ha någon åsikt om det är dolt fel eller inte. Exakt vad är det som är fel, och vad var det som gjorde att felet var omöjligt att upptäcka eller ens förutspå före köpet?

Om huset är byggt 1921 och tillbyggt i omgångar så är det helt normalt att trådarnas färger är okonsekventa. Standarden för färger har förändrats genom åren.

Det hade också varit intressant hur den "andre vännen" kom fram till slutsatsen att det var ett solklart dolt fel. (Dolda fel är i sig ganska ovanliga, och de solklara är ännu ovanligare.) Baserade han det på fakta och kunskap, eller var det mer en åsikt han framförde?
 
Ok ok, Det här var tydligen värre än både jag och elektrikern kunde tro. inget är rätt gjort. ledningarna är inte satta i rör utan ligger helt fritt i väggarna. ALLT kommer behövas göras om, antingen utanpåliggande eller spåra upp nytt. (I ett helt nymålat hus:banghead:) Detta är ett fel man inte kunde se innan man började. Dolt så inni helvete.

1 hur mycket kostar det att spåra upp 160 kvm och utannpåliggande 80 kvm?

2 mina chanser som doldafel försäkring?

3 vad har jag för alternativ?!
 
Du skall givetvis försöka med försäkringsbolaget, underverk inträffar.

Men den stora invändningen här är att det troligen fanns synliga tecken på att det fanns brister i elinstallationen. Då är man som köpare skyldig att göra en fördjupad undersökning, för att kunna anses ha fullgjort sin undersökningsplikt. Och vid en fördjupad besiktning skulle felen ha upptäckts (för det är ungefär en fördjupad undersökning som du gör just nu).

Nu finns det ju lite olika typer av dolda felförsäkringar. Det som Sv. fastighetsförmedling kallar varudeklarerat, innehåller en sorts försäkring även mot dålig besiktning. Lite förenklat så skall de ersätta både dolda fel, och sådana fel som en bes. man borde ha upptäckt. De precis som alla andra har en mängd friskrivningar, men OM det är en sådan försäkring så kan det vara lite större chans att de betalar. Det finns säkert någon annan med liknande upplägg.

Jag tror dock att även varudeklarerat friskriver sig mot elfel.
 
ja det är varudeklarerat. nu har jag fått några exempel från elektrikern

Felaktigt installerad jordfelsbrytare.
Flertalet kopplingsdosor placerade så att åtkomst/service är mycket svårt/omöjligt.
Blandade ledningsarea inom samma grupp i vp-rör.
Lödskarvade ledningar i vp-rör, ledningar med olika färg/partmärkning skarvade med varandra.
Blymantlade kablar dragna i vp-rör svårt/omöjligt att dra om.
Gul/grön ledare används som både fas och neutral ledare, dock i central endast som jord, röd jordledare förekommer också som annat än jordledning.
Allmänt så får man intryck av att el-anläggningen är utförd av lekman.
 
magnus glans skrev:
Allmänt så får man intryck av att el-anläggningen är utförd av lekman.
Lekman, nu var du onödigt välvillig. Jag tycker det låter som en onykter schimpans har varit framme. :mad: Eller, vid närmare eftertanke hade nog apan lyckats bättre.
 
Lusläs villkoren i försäkringen, de bör du ha fått vid köpet.
 
magnus glans skrev:
ja det är varudeklarerat. nu har jag fått några exempel från elektrikern

Felaktigt installerad jordfelsbrytare.
Flertalet kopplingsdosor placerade så att åtkomst/service är mycket svårt/omöjligt.
Blandade ledningsarea inom samma grupp i vp-rör.
Lödskarvade ledningar i vp-rör, ledningar med olika färg/partmärkning skarvade med varandra.
Blymantlade kablar dragna i vp-rör svårt/omöjligt att dra om.
Gul/grön ledare används som både fas och neutral ledare, dock i central endast som jord, röd jordledare förekommer också som annat än jordledning.
Allmänt så får man intryck av att el-anläggningen är utförd av lekman.
Det mesta av detta skulle en elektriker upptäckt på någon timme innan du köpt huset......
Tror inte det finns en chans att få detta som dolt fel....
 
Om nu försäkringsbolaget står för kostnaderna så är det ju antingen du själv eller att du övertygar din kopia att stå för kostnaderna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.