Dustinhome har kört projektorn Benq W1070 för ca 7900:- eller 7.500:- under april och maj månad. I slutet av maj, början av juni går man ut med kampanjerna "Sommarrea" och man har "Hembioveckor" där projektorn ligger länkad och märkt "Kampanj" - för 7.900 kr. Efter kontakt med "kundombudsmannen" prissänker man i två dagar, men höjer sedan priset igen, fortsätter med märkningen "Kampanj", och hänvisar till Wikipedia när jag påtalar kraven i Marknadsföringslagen.

Jag uppfattar att förfarandet strider mot marknadsföringslagen 17§ och avkräver till slut Dustinhome ett svar på hur man ser på begreppet kampanj, och jag kopplar detta till marknadsföringslagen. Svaret jag till sist får är:

Anledningen att inte svarade på vad ordet Kampanj betydde för oss var för att inte råka uppfattas som nedlåtande genom att förklara något som är uppenbart för de flesta. Det som jag ansåg vara viktigare var att förklara bakomliggande orsak till varför (jag tror) dina frågor uppstod. Jag beklagar om jag missförstod dig i detta och att det i stället rörde sig om en princip fråga angående hur vi ser på kampanjer som företeelse, här tolkade jag dig fel.

Vi tittade på wikipedia för att kunna svara på din fråga och för att se vad som stod där och det motsvarar till stor del våran uppfattning om hur vi uppfattar ordet kampanj, jag kan givetvis inte svara för alla men de flesta jag pratade med höll med.

” En reklamkampanj är en företags sätt att med olika kommnunikationsmetoder och -kanaler försöka övertyga potentiella kunder att köpa företagets produkter eller att för påverka kundernas image av företaget.”
Jag har tidigare hållit Dustin högt, sedermera också Dustinhome. Jag har handlat där sedan 1998 - både privat och i jobbet. Jag har uppskattat dem för att det är en seriös butik, och därför prioriterat dem även när produkterna inte är billigast - vilket de sällan är.

Det är för mig rätt självklart att en "kampanj" kan vara kort. T.ex. två dagar (efter mitt påpekande att man prishöjde istället för prissänkte varan som länkades i Sommarrean). Men så länge man fortsätter kalla den för "kampanj" och har länk från sommarrean så är det inte OK.

Vad tycker ni? Är det OK att skriva "Rea", märka varorna med "Kampanj" och sedan prishöja?
 
D
Dustin har rätt i att en "reklamkampanj" är är en ren marknadsföringsåtgärd och inte behöver innebära något lägre pris. Vad Dustin missar, är väl att de inte har skrivit "Reklamkampanj" i sitt erbjudande utan skriver att det är en "Kampanj". Då lär det betyda att det är någon typ av specialerbjudande man kommer med och inte bara en extra anstränging från Dustins sida att kränga prylar.

Reklamkampanj och kampanj är inte samma sak, precis som "Lurendrejerikampanj" inte är samma sak som kampanj...

Vem är det du haft kontakt med?
 
Kan det inte vara så att 7900 också var ett nedsatt pris?

Kampanj och rea är inte samma sak, det kan vara fokus på ev varugrupp utan att den är nedsatt även om den oftast är det. Ex utemöbler på våren. Du har ju dock rätt i att det inte borde länkas från rea till kampanj om priset inte är nedsatt.
 
Pja. Jag är ju själv jurist och även om jag inte är fokuserad på konsumenträtt eller köprätt så tycker jag mig kunna läsa lagtext någorlunda. Kampanjprodukten är länkad från Sommarrean. Och 17 § Marknadföringslagen lyder:

MFL 17 §En näringsidkare får vid marknadsföring av produkter använda uttrycket ”realisation” eller något annat uttryck med motsvarande innebörd bara om
  1. försäljningen avser produkter som ingår i näringsidkarens ordinarie sortiment,
  2. försäljningen sker under en begränsad tid, och
  3. priserna är väsentligt lägre än näringsidkarens normala priser för motsvarande produkter.
Sommarrean i sig uppfyller ju rimligen "Realisation". Men också ordet "Kampanj" på det sätt det presenteras hos Dustin uppfattar jag vara ägnat åt att ge intrycket att det är en vara som tillfälligt säljs till bättre pris än annars (eller på annat sätt är mer förmånligt än normalt).

Den jag haft kontakt med är Kundombudsmannen. Personens namn är ovidkommande och onödigt att hänga ut tycker jag. Jag skickar honom länk till den här tråden så får han själv skriva om han vill.

EDIT: Jag kan inte förstå vilken innebörd ordet "Kampanj" har i ett marknadsföringsmaterial mot konsument ifall det inte finns en koppling till att produkten är extra förmånlig att köpa under kampanjen. När det gäller produkter som ingår i ordinarie sortimentet så bör en kampanj innefatta att de säljs billigare.
 
Redigerat:
D
bjogul skrev:
Den jag haft kontakt med är Kundombudsmannen. Personens namn är ovidkommande och onödigt att hänga ut tycker jag. Jag skickar honom länk till den här tråden så får han själv skriva om han vill.
Fast det får han inte...
 
Lite off-topic, men det gäller Dustin...
Jag handlar där ibland som enmansföretagare, men de är numera mitt sista-val pga följande:

1. Hutlösa fraktvillkor. På "vanliga" Dustin finns endast företagspaket, med mycket dåliga villkor. De delar upp ordern i kollin, och varje kolli drabbas av en hög fraktkostnad..

2. Jag har kontoret hemma, men sitter normalt hos kunder. Jag vill helst hämta paket hos ett ombud, men det kan man inte välja hos "vanliga" Dustin. Till slut blir det ändå så (med fördröjning), när Posten antingen kommer när jag inte är hemma, eller när de vägrar köra ut det pga att adressen är till en privatbostad.

3. Fraktvillkoren är mycket bättre för Dustin Home, men det finns problem. Företag kan beställa hos "Home", men man får vara lite kreativ när man fyller i kunduppgifterna. Det är inte samma sortiment, vissa varor saknas hos "Home". Det är inte samma priser. Jag väntar nu på en laptop på "kampanj" hos vanliga Dustin. Jag tänkte beställa hos "Home", men priset var så mycket högre att det blev billigare med "vanliga" Dustins höga fraktpris.

Ovanstående gör mig till en irriterad kund.
Jag misstänker att debitering av frakt är en mycket stor inkomstkälla för "vanliga" Dustin.

Jag vill ha möjlighet att välja fraktsätt, och jag ser inte poängen med att de har helt olika priser på "vanliga" Dustin och "Home". Det är väl ändå samma företag och lager?
Komplett, Webbhallen och Inet håller inte på med sådana dumheter. Inet har olika pris på nätet och i butik, men det känns acceptabelt.
 
Även Dustinhome's fraktpriser är i vissa fall skrämmande, ex. på TV.

Jag kollade ny TV för ett tag sedan, och kollade då på Dustin då jag tycker att de i flesta fall är en bra butik. Men för TV har de endast fraktalternativet "pall" med ett pris på 399:- vilket är rent absurt jämfört med de flesta andra webbutiker. Beställer man från Elgiganten, Mediamarkt, webhallen, fyndbörsen, cdon mfl så har de fri frakt på tv, komplett / inwarehouse har en hundring. Visst, då kanske Dustin i vissa fall har ett bättre pris på produkten men när jag kollade så hade alla de "stora" återförsäljarna exakt samma pris, men totalpriset var alltså 400:- högre på Dustinhome.
 
Köp där det är billigast, är det så mycket krångligare än så? Kampanj eller inte. Rata dom som konsument om du inte är nöjd. Men att försöka få dom att medge fel eller ändra sig är inte lönt. Låt dom bara vara. Självsanering brukar fungera
 
  • Gilla
roli och 1 till
  • Laddar…
hangun skrev:
Köp där det är billigast, är det så mycket krångligare än så? Kampanj eller inte. Rata dom som konsument om du inte är nöjd. Men att försöka få dom att medge fel eller ändra sig är inte lönt. Låt dom bara vara. Självsanering brukar fungera
Eh... Jag tror inte det riktigt är så verkningsfullt att en enskild konsument bestämmer sig för att vända sig någon annanstans när en butik beter sig oseriöst. Butiken märker knappast av det om jag i tysthet bestämmer mig för att inte handla där. Någon "självsanering" kommer det inte bli tal om. Att däremot lyfta fram detta för andra skulle i alla fall kunna ge effekt. Det är - tycker jag - en av styrkorna med användarforum som detta, eller Prisjakt/Minhembio.

Att göra som Dustinhome skicka ut reklamblad och samtidigt prishöja produkter är ett oskick och bör lyftas fram i ljuset. Särskilt när detta är uppsåtligt. Det finns andra seriösa aktörer såsom Inet, Komplett, Cyberphoto - så varför inte framhålla detta publikt och försöka påverka Dustin att agera renhårigt?

Sen behöver man ju inte viga sitt liv åt saken, men att lägga fem minuter åt ett inlägg på nätforum tycker iaf jag det är värt.
 
Bara för att något är på rea, kampanj, kanonpris eller skrivet på en stor röd skylt så behöver det inte vara ett bra pris även om näringsidkaren undermedvetet försöker säga det till dig. Jag ser inget skäl att börja sitt letande av en pryl på något annat ställe en prisjakt. Där har man en väldigt bra sammanställning över både utbud, egenskaper, pris och butikernas kundomdömen och när det gäller beställningar från internetbutiker så har man väl extremt lite att vinna på att vara en trogen kund någonstans?
 
Jag har aldrig påstått att en rea måste innebära ett bra pris. Däremot anger marknadsföringslagen att en rea måste innebära ett lägre pris än varan normalt har. Dustinhome har här höjt priset samtidigt med att man marknadsför produkten som read.
 
Håller med om att ordet kampanj inte är ett bra uttryck gentemot konsument då det uppenbarligen kan missuppfattas som att det skulle vara samma sak som rea vilket det inte är.
Jag skulle nog vilja påstå att det är vanligt med tom prishöjningar under kampanjperioder då dom ofta sammanfaller med att efterfrågan är stor.
Butikerna kör kampanj på badbyxor i Maj/Juni och säljer dom så dyrt dom kan och sedan har dom rea i Augusti/September.
 
Nu pratar vi alltså om rea och kampanj, vilket gör att det inte är något utrymme för tvivel att kampanjen ska vara en rea.

Vill man höja priset under en period som är annonserad att vara rea så är det ok, annonskampanjer är ju inte bindande såsom ett anbud. Däremot kan man ju inte höja och fortsätta annonsera "rea"...
 
Men ignorera ALLT som är märk Kampanj eftersom det är tydligt framkommit i tråden att det inte innebär någon prissänkning.
Fokusera enbart på rea begreppet och då skall priset vara sänkt jämfört med dagen innan rean startade. (lite förenklat)
 
Ha, ha... Det är onekligen ibland lättare att prata fysiskt för undvikande av missförstånd.

Man kan ju inte ignorera "Kampanj" eftersom detta är vad själva varan är märkt med. Varan i sig är inte märkt "Rea". Man kommer dock till varan genom att klicka på mailet med länken till produkter som är på "Sommarrea", respektive på hemsidan genom att klicka på bannern "Hembioveckor" där det i bannern anges att varorna är nedsatta med upp till 50%.

Alltså är produkten/kampanjen, en del av en realisation. Alltså är förfarandet i strid med MFL eftersom butiken prishöjt varan istället för att sänka den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.