Hej!

Vi har en betongkällare, husen är bygd på 70-talet. Jag försöker få bort all organisk material mot väggar och golv. Så jag slet bort golvlisten och upptäckte då att det fanns mögel på golvlist och lite vatten eller om det är kondens på betongväggen. Mätte fukten i väggen till 26%. Förra ägaren har lagt någon trä/plast golv som verkar ha börjat ruttna. Vad gör jag? Doldfel?

Tack för alla svar.. orolig :(

Bilder:
m_20130603_101227.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
m_20130603_102116.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
m_20130603_102216.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
m_20130603_102307.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
m_20130603_102511.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
m_20130603_102559.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
m_20130603_102612.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
m_20130603_102757.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
m_20130603_103047.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
m_20130603_103056.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Hallo,

Det är lite svårt att se exakt hur stort problemet är på bilderna... Ser att det är platonmatta. Hur ser det ut under denna? Fuktigt?
Om du visste om att det var en risk-konstruktion i källaren så kan du inte säga att det var ett dolt fel. Om säljaren därimot sagt att allt är fina fisken, och det inte fanns någon möjlighet för dig att upptäcka felet, samt en besiktningsman varit där och sagt samma sak så kanske du kan säga att det är ett dolt fel. Men det är många om och men...

Hur stort är rummet? Vet du hur golvet är uppbyggt? Är utsidan kåken dränerad nyligen?
Platonmatta i all ära, den fungerar bra ofta. Men dels så lägger många den del och sedan så kan inte den avlufta hur mycket fuktig luft som helst heller... Så är huset odränerat och det är en betongplatta direkt mot fuktig mark så kan det mycket väl vara så att det krävs lite mer tänk kring hur golvet ska byggas upp.
Kolla gärna min lååååååånga tråd om hur jag gjorde med mitt golv i en liknande situation. De första 10 sidorna handlar om golvet, typ. http://www.byggahus.se/forum/social...n-en-historia-om-bygge-biorum-och-cancer.html

Mvh

Stefan
 
  • Gilla
r3tina
  • Laddar…
Köper man ett hus från 70-talet så är det tyvärr en allmän "sanning" att det är en riskkonstruktion. Jag antar att det i prospektet står "platta på mark". Med den texten är säljaren i princip redan friskriven från dolda fel eftersom det är en så känd riskkonstruktion.
Du kan hävda att du inte hade en aning om det men jag tror att det faller tillbaka på dig att undersöka huset konstruktion innan köp, tyvärr...

Platonmattan där (den svarta med "plupparna") ska transportera fukten som kommer upp ur plattan ut mot väggarna. Vid väggarna ska det finnas uppvik eller kanaler så fukten kan komma upp/ut.
Tyvärr räcker det ofta inte med bara platon utan man behöver en forcerad ventilation (mekanisk) för att trycka runt luft under golvet, t.ex. Nivell eller Granab.

Är det ett källarutrymme bara så är det bästa att göra golv och väggar "rena" så betongen är framme. Är huset dränerat så kan man putsa väggar och måla med diffusionsöppen färg (silikat- eller "puts"-färg för inomhusbruk). På golvet är det bäst att lägga klinker, gärna någon lite mindre variant med breda fogar så fukten kan komma upp i fogarna.
Är huset inte dränerat så behövs det göras först annars kommer putsen från väggarna troligen att trilla ner igen och golvet kan släppa ute vid väggarna...
 
  • Gilla
r3tina
  • Laddar…
Och, ja... Det är jättebra att du tar bort allt organiskt material, efter det finns inte någon "risk" längre så förutom då att luften är för fuktig i sig och kanske då inte hälsosam i långa loppet.
Är det väldigt fuktigt och det kommer ut i övriga huset får du ställa in en avfuktare. Det behöver inte vara några monstergrejer men den skapar ju sen igen ett större "fuktintag" så det blir lite att spe på problemet... Bäst är egentligen att då bara ventilera utrymmet med tilluft och utsug.
Har huset mekanisk ventilation?
Finns utsug i källaren?
Kan du få in en tilluftsventil till källardelen är det bra så kommer nu luft in (om den gamla kan sugas ut vill säga).

EDIT: Med "spe på problemet" menar jag att om man torkar ut rummet så kommer man också att öka fuktvandringen så det kommer mer fukt in. Samma process som vid avdunstning t.ex. ett vattenglas i ett torrt uppvärmt rum kommer släppa ifrån sig mycket vatten i avdunstning medan ett vattenglas i ett rum med väldigt hög luftfuktighet knappt släpper ifrån sig något vatten alls i avdunstning...
 
Redigerat:
Tack Stew och Anders07!!

@Stew: Har sett tråden innan och det är verkligen häftig och se vad du har skapat!

Hela radhuset består av betong. Grannen säger att huset är byggd på sand så dräneringen är bra. Besiktningskvinnan som var här sa att källaren var torr. Men jag ville inte riskera. Började alltså ta bort listen. Fick lite panik av vattnet, antar det var kondens. Under platonmattan var det torrt. Jag tror felet låg i att de hade lagt platonmattan fel mot väggen. Istället för att lämna springa eller vika upp mattan några cm upp. De hade bara vikt upp den precis. Detta antar jag gjort att fukten inte kunnat ta vägen någonstans. Vad säger ni? Så all list(trä med ventilkanaler) skall bort. Sen lämnar jag 2-3cm från vägg till platon+klickgolvet. Avfuktaren är där och kör på nu. Där finns ventil man kan öppna och två fönstrar. Har stängt alla och kör avfuktaren (50% luftfuktighet). Sen har vi förråd x2, toa och tvättstuga med dusch i källaren. Har avfuktare i tvättstugan också. Tänkte installera en paxfläkt som går på lågvarv i toan. Finns en i tvättstugan men sätts på bara när man duschar. Eller ska den vara på hela tiden? Vet inte vad mer jag ska göra för luften och att inte få så mycket mögel.

Så funderingar:
1) Räcker pax fläkt med utsug i toan om man har ventiler (fönster i två av rummen) i alla andra rum (stängda ventiler just nu). Rädd för att öppna ventilerna och få in varmluft. Avfuktaren går upp mot 70% luftfuktighet när jag öppnar dem..
2) Golvlist i metall? Hur gör jag nu när jag får mellanrum till väggen 2-4cm. Har kollat på smala takplåt :) Hittar inte metall golvlist.
3) Kan jag vädra källare på kvällen då det är kallare och mindre fukt i luften? Just nu är det rätt fuktigt under dagen.

Barnen behöver mig :( Tack snälla för alla svar!

Har dessa i alla källarrummen (förutom det gillestugan och tvättstugan har fönster)
20130604_160753.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130604_161710.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.