Status
Inte öppen för fler kommentarer.
@ Co

Jag undrar vem som är ute och cyklar, det är inte jag i alla fall.

Jag har aldrig hävdat att katter och hundar är samma slags djur men ägaren har fortfrarande samma ansvar för sitt "husdjur" oavsett om det är en hund eller katt.

Om man inte tycker att det är humant för en katt att gå inne hela tiden eller i koppel/löplina ute så är problemet lätt löst. Antigen så gillar man katter så mycket att man bosätter sig på en öde plats ute på landet eller så skaffar man inte katt.

Det är kattägaren och inte kattägarens grannar som skall anpassa sig. Du är ansvarig för vad ditt husdjur gör inte jag. Låter du djudret själv välja var det ska göra ifrån sig så tror jag att det är bäst för ditt djur att det väljer ett neutralt ställe eller din tomt. Gör djuret inte det så tror jag att du så småningom kan räkna med att djuret kommer hem neonfärgat då någon har tagit till paintball-pistolen.

För att detta inte ska spåra ut helt och hållet så säger jag såhär. Jag respekterar kattägare men jag accepterar inte att katter (vems det än är) skiter i min trädgård och pissar i sandlådor. Det måste du ändå förstå?


 
Det går alldeles utmärkt att ha katter inne och sen gå ut och gå med dem i koppel. Jag gör det med mina - inga problem :)

Det hade ju varit bra om katterna hade kunnat gå på en liten promenad själva? Men just nu törs vi inte släppa ut dem eftersom en granne haft en hjärnblödning och efter detta blivit så tokig att han börjat ge sig på djur. Skjuter fåglar och sånt.  

Skulle någon skjuta med paintballgevär på mina katter skulle jag ringa 112. De hämtar väl fortfarande galningar och sätter på dem tvångströja eller?
 
Blommis skrev:
Skulle någon skjuta med paintballgevär på mina katter skulle jag ringa 112. De hämtar väl fortfarande galningar och sätter på dem tvångströja eller?
Om inte annat skulle de nog bli anklagade för djurplågeri..
Jag tycker som de flesta att man ska ha koll på sina djur... Men man går för långt om man börjar skjuta med paintball och liknande..
 
Robert_Maria skrev:
@ Co

Jag undrar vem som är ute och cyklar, det är inte jag i alla fall.

Jag har aldrig hävdat att katter och hundar är samma slags djur men ägaren har fortfrarande samma ansvar för sitt "husdjur" oavsett om det är en hund eller katt.

Om man inte tycker att det är humant för en katt att gå inne hela tiden eller i koppel/löplina ute så är problemet lätt löst. Antigen så gillar man katter så mycket att man bosätter sig på en öde plats ute på landet eller så skaffar man inte katt.

Det är kattägaren och inte kattägarens grannar som skall anpassa sig. Du är ansvarig för vad ditt husdjur gör inte jag. Låter du djudret själv välja var det ska göra ifrån sig så tror jag att det är bäst för ditt djur att det väljer ett neutralt ställe eller din tomt. Gör djuret inte det så tror jag att du så småningom kan räkna med att djuret kommer hem neonfärgat då någon har tagit till paintball-pistolen.

För att detta inte ska spåra ut helt och hållet så säger jag såhär. Jag respekterar kattägare men jag accepterar inte att katter (vems det än är) skiter i min trädgård och pissar i sandlådor. Det måste du ändå förstå?
Men lilla Robertmaria ska vi ta det här från början; min ursprungliga fråga löd just hur kan jag som kattägare gå tillväga för att ni som störs på katter inte längre ska störas av dem. Ditt svar löd; skaffa inte katt för den kattägare som inte hänger efter katten dag och natt och kollar var den gör alla sina behov är inte lämplig att ha katt! Då förklarade jag för dig att en katt går inte att hålla under samma uppsikt som en hund eftersom de har ett naturligt behov av att strosa fritt!
I min värld (och den är tack och lov på försvarligt avständ från din) är att ta reda på hur man kan minska störningsmomentet hos grannar ett sätt att ta ansvar för mitt husdjur och grannsämjan. (Det där med grannsämja är kanske ngt du bör börja fundera på innan du skjuter vilt på grannens katter?) Om du läser mitt inlägg igen så kanske du kan se att jag är en ansvarstagande djurägare redan som plockar upp efter min hund men nu vill ha andras input på hur man beter sig som ansvarstagande kattägare! Och eftersom jag inser att du är en sådan person som alltid vill ha sista ordet kan jag redan nu säga att detta är mitt sista inlägg till dig men jag tar gärna emot andras synpunkter på hur man kan ta ansvar för sina utekatter! Helt OT men vi har bott i vårt hus i tio år och sett grannens katt göra sina behov i vår sandlåda, reta våra bundna hundar till vansinne genom att leta upp en plats på vår tomt som ligger precis utanför kopplets gräns etc.
 
Ett tips kan va att ha en kattlåda ståendes utomhus.. Vi hade katter när vi bodde i lägenhet.. VI hade en låda på balkongen, bodde på markplan.. Den användes flitigt båda av våra katter och grannens katter.. Men det tycker jag man kan bjuda på om man slipper kattskit på gårdarna...
 
Tack bra idé! Monterad och bekostad kattskrämma då? Blommis hur gör du för att gå med katterna i koppel då? Mina antingen bara står stilla eller springer som vilddjur mot närmsta träd alt. försöker slingra sig ur selen! Kanske är jag bortskämd som hundägare att kunna gå rakt fram???
 
T
Vi har egen katthona + besökande katthannar. För att slippa pink/skit gjorde vi följande åtgärder:

1: Om dom skiter/pissar under altan ( förutsättningen är regnskyddad ):
Apesinskal och citronskal funkar bra-håller c:a 4-7 dar (även i regn), flytta några kattskitar till tomtgränsen till lämpligt ställe så att ni börjar "styra katten" ut från tomten. Det finns sprayer, men funkar inte om det inte är väderskyddat (kemikalerna regnar bort).

2: Egen kattlåda med sand får andra katter att också gå på samma låda, ställ gärna lite dolt vid någon buske etc (katter är också blyga), i kombination med apelsinskal på tidigare plats fungerar utmärkt.

3: Främmande och aggresiva hankatter, prolemenlösning redan presenterd, nämligen IR-rörelsedetektor kopplad till ultraljudsskrika (allt finns på tex jula m.fl) Än bättre är ir med magnetventil kopplad till trädgårdssprinkler, men kom då inte hem packad efter en fest och gena över IR-området, då har du varit på ett "blött " ställe...hehe.
IR+skrika på vinter och IR+sprinkler vår/sommar/höst är bäst och låter fåglarna vara kvar. IR bör monteras på 1m höjd i en sned vinkel nedåt på c:a 2-4m avstånd från den zon som katten härjar i och får ej ha buskar eller andra saker som kan röra på sig, då falsklarmar den när det t.ex blåser starkt ute eller när solen gassar på.

4: Glöm inte att dra skyddsplast över ev hammock när ni går in, katter älskar att ligga och sova där och hankatter "läcker lite" (så dom pissar inte med flit). Värsta perioden är nu från mars-till juni då vårkänslorna drar igång.

 
för er som vill ha tips på vad man som kattägare kan göra för att minska riskerna att katten/katterna stör grannar. (o minskar risken att de hamnar i slagsmål med andra katter/blir skadade på annat sätt)

*utegård. bygg i valfri storlek. antingen några kvm stort med gott om utrymme uppåt med plats för hyllar o liknande eller så stort som verkar passande.

* hägna in trädgården. så pass högt att de inte kan hoppa över det. (olika från katt till katt) o en spärr högst upp som hindrar klättergalna katter från att hiva sig över kanten. (edit: alltså inte ett tak över trädgården utan en "topp" på själva staketet)

själv ska jag hägna in hela trädgården på framsidan. staketet ska bli drygt 2 m högt. röda "ramar" med hönsnät o ett tak på som hindrar dem från att klättra över. staketet blir alltså genomskinligt för att inte hindra utsikten eller solljuset o hönsnätet kommer funka finfint till klätterväxter o dylikt.

inte nog med att våra grannar slipper olägenheten att ha mina katter strosandes över sin tomt/sovandes i utemöbler/förorena rabbater o annat....jag skyddar även mina katter från att bli skadade. varken vilda eller tama djur kan ge sig på mina raringar.

dessutom slipper jag harar/rådjur o annat i mina rabatter o grönsaksland.

kan för övrigt påpeka att våra katter är innekatter o har alltid varit det. men nu i samband med husköp vill vi kunna umgås med dem i trädgården o slippa hålla stenkoll på att dörrar/fönster är stängda. båda våra katter är välanpassade o klöser varken på möbler eller tapeter. busar gör de däremot en hel del.  :cool:
 
  • Gilla
hustomten71
  • Laddar…
@TN-funkis
Menar du att icke kattägare skall behöva vidtaga åtgärderna 1 3 och 4?

@mikachu
Du är ett föredömme!
 
eftersom min beskriving kan vara svår att förstå lägger jag in några bilder. denna inhängnad har gjorts av en annan kattägare o går runt uteplatsen.

PICT0263.jpg
1PICT000419.jpg
 
Det finns tydligen en massa mer eller mindre effektiva sätt att bli av med oönskade katter, men för egen del så skulle jag vilja se att en lagändring gjordes, så att var och en på eget bevåg, helt lagligt och på godtyckligt sätt kunde avliva katter som gör intrång i trädgården.

Det här skriver jag inte BARA för att jag hatar katter, utan även därför att det helt enkelt borde vara en mänsklig rättighet att slippa kattskit på tomten.  :)

 
von Derbaum skrev:
Det här skriver jag inte BARA för att jag hatar katter, utan även därför att det helt enkelt borde vara en mänsklig rättighet att slippa kattskit på tomten.  :)

... och hundskit på trottoaren....
;)
 
Tänk om alla kattägare bemödat sig så väl som du gjort! Måste säga att din lösning tycks mig ypperlig både för katt och grannar!
 
von Derbaum skrev:
Det finns tydligen en massa mer eller mindre effektiva sätt att bli av med oönskade katter, men för egen del så skulle jag vilja se att en lagändring gjordes, så att var och en på eget bevåg, helt lagligt och på godtyckligt sätt kunde avliva katter som gör intrång i trädgården.

Det här skriver jag inte BARA för att jag hatar katter, utan även därför att det helt enkelt borde vara en mänsklig rättighet att slippa kattskit på tomten.  :)
"Hear hear"
 
En katt som pinkar/skiter i en rabatt är väl inte värre än en (full/nykter) mäniska som pinkar i en trappuppgång eller som kastar ut glasspapper ur bilen eller slänger sin ciggarettfimp eller dumpar skrot i naturen eller kastar skräp i havet för att "det försvinner" eller ... osv... dessa beteenden är nog tyvärr lika vanliga som katternas behov. Polisanmäl alla djurövergrepp inkl. husägare som skjuter paintball på katter, om ni nu menar allvar med det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.