Hade en nasare från Tele2 på tråden ikväll och han ville att vi skulle byta vanliga fasta kopparlinan mot telefoni via elnätet(!).

Jag vet att det var lite telefoni/internet ambitioner via elnätet på 90-talet..

Men vad är detta nu?

Hittar inget när jag googlar runt.
 
Vet inget om det just, men om det skulle möjliggöra adsl så finns det en enorm marknad.
 
Enligt snubben som ringde behövde jag behålla ADSL linan samt att jag behövde speciella elnätstelefoner.
 
Är du säker på att säljaren sa elnätet och inte mobilnätet?
http://www.tele2.se/fast-telefoni/via-mobilnatet.aspx

Under så funkar det så står det "Det enda som krävs är ett eluttag och en trådlös telefon med basenhet från Tele2.". Kanske en något förvirrad säljare?
 
Eftersom jag blev paff så frågade jag naturligtvis om det inte var via mobilnätet men han stod på sig....
 
Att köra via elnätet avslutade man väl redan på 90-talet, men det fanns ju då stora planer och var inte Vattenfall en av de som medverkade i olika tester innan man gav upp?
Sedan skulle jag inte lita på att en tfnsäljare har kompetens att förstå hur tekniken fungerar, många av dem kör efter manus. Många av operatörerna köper tjänster från callcenter.
 
ullet
Det är inte så att dom har nån variant som kör ip-telefoni på ADSL-linan i kombination med LAN-prylar som kör via elkablarna i huset?
 
Nä, det kan ju inte stämma... Problemet med el-nätet är att signalen inte kan "resa" förbi transformatorer, etc. Elnätet är också utsatt för mycket störningar bl.a. p.g.a. blåst då ledningar "går ihop" vilket ju t.ex. leder till blinkande lampor.
Det han kan ha menat är väl då något "hemmanätverk" via el-nätet i ditt hus/lägenhet då kan du ju köra bredbandstelefoni över det men Internet anslutningen kommer fortfande då från kopparnätet.
 
Jag skulle tippa på att telefonförsäljaren helt enkelt inte förstår bättre och tror att det går via elnätet eftersom det är enda stället man kopplar in den på?!?! Låter ju annars som "fast telefon via mobilnätet".
 
anders07 skrev:
Nä, det kan ju inte stämma... Problemet med el-nätet är att signalen inte kan "resa" förbi transformatorer, etc.
För att inte tala om EMC-problemet. Vid försöksdrift i USA så dränkte man helt många frekvensband bla många som används av radioamatörer. Att sända (högfrekventa) signaler på oskärmade ledningar som hänger kors och tvärs igenom landskapet utan att störa allt i sin närhet blir svårt. Och om man då som sagt lägger till att dessa ledare redan för en högspänning med åtföljande störningar så blir det i praktiken omöjligt.

Så tekniken har flera stora problem.
 
Om jag nu minns rätt så försökte man bara nyttja lokalnätet för el och att sedan placera in kommunikationsutrusning på ställverken när det gjordes tester, dvs man försökte bara nyttja de fysiska kablarna. Var det inte något kanadensiskt bolag som medverkade, dåvarande Nortel? Tanken var väl sedan att hänga separata kablar/fiber i transportnätet.
 
nsiak skrev:
Jag skulle tippa på att telefonförsäljaren helt enkelt inte förstår bättre och tror att det går via elnätet eftersom det är enda stället man kopplar in den på?!?! Låter ju annars som "fast telefon via mobilnätet".
Jag tror även att det är så om inte nu Tele2 har någon världsnyhet pågång. :)
Det märkliga var ju att han även insisterade på att jag måste behålla min ADSL koppling för att ha kvar internet eftersom det enligt honom inte fungerade med "telefon via elnätet"....
 
AndersS skrev:
Om jag nu minns rätt så försökte man bara nyttja lokalnätet för el och att sedan placera in kommunikationsutrusning på ställverken när det gjordes tester, dvs man försökte bara nyttja de fysiska kablarna. Var det inte något kanadensiskt bolag som medverkade, dåvarande Nortel? Tanken var väl sedan att hänga separata kablar/fiber i transportnätet.
Ja, det kan stämma. Mitt minne är dåligt och jag var aldrig direkt inblandad.När jag surfar lite så visar det sig att man försökt alla varianter och lite till. Dvs både för transport och/eller för "last-mile". Alla hade dock problem med störningar och EMC (även om det senare tydligen gick att åtgärda med smartare kodning).
 
Kollade på Tele2 och här skulle man vilja gissa på att det var "Hemtelefoni via mobilnätet" som säljaren svamlade om och att "allt du behöver är mobiltäckning och ett eluttag"

Eller så är det en ny inte marknadsförd tjänst som heter "FrankEl, fåraktigt enkelt"
 
Minns jag rätt så var det just transformatorhoppen som "dödade" bredband över elnät. Man ville kunna köra fiber på 40KV nätet och högre och sen kunna köra elnätsdist på 10KV (för att kunna köra "över" stolptrafos osv)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.