Äntligen har jag blivit med växthus, men till detta behövs ju en hel del vatten och nu ska en utkastare fixas. Men här behöver jag hjälp med att hitta en sån.

Min önskan är:
Den ska vara fristående, dvs utanför växthuset och se ok ut.
Vara i metall
Gå att fästa slang såklart
Jag tänker mig en sån som brukar finnas i äldre trädgårdar

Hjälp mottages tacksamt om var man kan inhandla dylikt.
 
Grattis till växthuset! Har själv försökt hitta pengar till ett i flera år nu, men det är alltid något annat projekt som prioriteras.

Jag har inte sett till några snygga sådana. Bara tråkiga i plast/aluminium som man sticker ner i gräsmattan.

Hur händig är du? Bygg en själv av lite kopparrör, böjar och en kran, Kommer bli jättesnyggt! Fick inspirationen från senaste äntligen hemma, där de byggde en hög utkastare just så. Går lika bra att göra en som kan monteras i mark. Finns på svt play.

Mvh

Stefan
 
Jag skulle fundera på frostsäkerheten före utseendet.

En metallkonstruktion ute i det fria torde väl riskera att frysa sönder vid minusgrader?

Men jag har ingen klar bild av hur det brukade se ut i gamla trädgårdar.
Har du några bilder som kan ge inspiration?
 
Ja, det har du ju rätt i, det måste gå att tömma systemet på vintern (om det är gjort av kopparrör). Ett förslag kan ju vara att göra en semi-mobil utkastare som kan tas in på vintern. Slangen fram kan ju vara av frosttåligt slag, och det är denna som kopplas in till utkastaren sedan. Så den kan vara framme hela vintern. Själva utkastaren kan ju ha en stolpe/spjut som man skjuter ner i marken. Och sedan kopplar in slangen på med en vanlig snabbkoppling.

Har försökt att hitta en fristående vattenutkastare på de rör-affärer jag känner till men har inte hittat något...

Mvh

Stefan
 
Tack!! för ideér och förslag och allra helst för bilden! Den skulle funka alldeles utmärkt. Ska ta reda på pris mm. Jo, vattnet kommer självklart att slås av höst/vintertid... ;-)
 
B Björkis skrev:
Tack!! för ideér och förslag och allra helst för bilden! Den skulle funka alldeles utmärkt. Ska ta reda på pris mm. Jo, vattnet kommer självklart att slås av höst/vintertid... ;-)
Vad blev det för lösning till slut? Hoppas att du hittade något du blev nöjd med. Jag är ute efter precis samma sak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.