Att slå hål i kabeln är inte så bra. Jag hoppas att du fuktsäkrade efteråt. Det är just precis denna typ av skador som gjorde att jag hade problem med min slinga. Jag gjorde faktiskt i helgen ett test med ett segment som inte var mer än 50m långt som gav problem. Ohm-metern visade några få ohm, men laddstationen gav dubelblink (förstärkare behövs). Orsaken där var en sträcka på ca 1m som hade några mindre skavskador i isoleringen där det visade sig att ett par av dessa gick in till den tennpläterade koppartråden. Där dessa skador var låg kabeln i blöt jord och det räckte för att jag skulle få problem.

Jag kan därför av egen erfarenhet inte nog betona vikten av att ha skadefria kablar och fuktsäkrade skarvar.

I min omgjorda installation löder jag alla skarvar och fuktsäkrar med eltejp och sedan krypmpslang över denna. Husqvarnas (3Ms) fuktsäkrade skarvar är bra, men de tål inte riktigt så mycket dragkraft som jag önskar, tråden går ofta av i skarven när man drar upp den (jag har omplanerat mycket på min tomt pga utfyllnad skogsområde och nya gräsmattor, samt att jag anslutit fler och fler biytor in i huvudytan på gräsmattan).
 
pacman42 skrev:
Att slå hål i kabeln är inte så bra. .
Nu är det inte fråga om att "slå hål" i kabeln. Jag skrev att jag stack in en tunn sylvass nål i kabeln Det lilla hål som då uppstår i isoleringen läker ihop sig när nålen dras ut.
För övrigt har jag i över 10 år haft min begränsningstråd till olika robotklippare under åren. Skarvningar har jag utfört när tråden blivit mekaniskt avklippt med något redskap som kantskärare mm. Då har jag som idag skarvat ledningen med en vanlig billig isolerad skarvhylsa som jag pressat ihop med en kabelskotång. De ledningar jag ofta använt när slingan utökats eller ändrat har varit vanlig EK från Biltema och liknande.
Jag har i huset tillgång till vulktape, krympslang och avancerad lödutrustning, men denna utrusning har aldrig kommit till användning till vår begränsningsslinga under 10 års tid. Det aktuella avbrottet hade antagligen orsakats av att jag passerat tråden med en tung betesputs när brottet uppstod.
Jag vill också nämna att signalen från min egen tongenerator var mycket svag där avbrottet fanns, men jag litade inte på denna mätning.
//Bosse
 
  • Gilla
OpiMaza
  • Laddar…
swemax skrev:
Finns

Men kostar en slant [länk]
Jag fick ett reklammail från GPLShop med samma testare som ovan. Jag sökte på eBay och hittade en på bild identisk för SEK 122,-. Sök på MASTECH MS6812-R så dyker de upp. Jag beställde en direkt så den finns hemma den dagen jag behöver den. Peppar-peppar men jag är nu på fjärde sommaren med två installationer och har bara haft avbrott orsakat* av klipparen, dvs. i närheten av där klipparen stannat.

*(rent principiellt var det orsakat av mig som inte orkade fästa slingkabeln ordentligt så den stack upp så pass att klipparen kom åt att klippa av den).
 
  • Gilla
mattiaswahlberg
  • Laddar…
Tobbe Arnesson skrev:
Jag sökte på eBay och hittade en på bild identisk för SEK 122,-. .
Det gjorde jag också och när testaren väl kom från Lindarn hade jag ju redan lagat tråden med min egen metod så jag har returnerade den.
//Bosse
 
  • Gilla
mattiaswahlberg
  • Laddar…
Hade brott på guiden idag. Plockade fram min Velleman från Kjelle och letade. Fick signal i bägge ändar av guiden, men svagare vid återmatningen. Letade medelst divide-and-conquer och hittade snabbt vart signalen klingade av snabbt. Satte ned grepen och upp kom en kabelände. Letade vidare och ett par decimeter längre bort hittade jag den andra änden.

De nådde inte varandra, brottet berodde troligen på att jag hade mycket sättningar där i vintras och detta i en krök som visade sig gå runt en kraftig rot.

Kabelfinnaren är guld!
 
  • Gilla
mattiaswahlberg
  • Laddar…
Funkade hur bra som helst med ett par hörlurar med am radio. Tog mig 5 min att hitta var kabeln var avgnagd!
 
Tack för tipsen!

Har lagt beställning på ebay, tog en som även kan kolla LAN kablar för hela 20USD!

Funkar det som vanligt så kommer man inte att ha några problem med slingan så länge som man har en sökare liggande, ;)
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.