Hur fasiken får man rent markisen?
Den har blivit helt grön över vintern :(.
 
Jag testade sånt på en markis och det vart lite renare men ingen supereffekt.
 
Stefan N skrev:
Jag testade sånt på en markis och det vart lite renare men ingen supereffekt.
Då kan man köra klorin om man inte har blekkänsligt tyg. Funkar det ändå inte så är det slutligen hetvattenhögtryckstvätt som gäller.
 
Kan man inte montera av tyget på något sätt då? Vet att den yttre tygflärpen går att ta bort.
 
Det går lätt att ta bort markistyget. Rulla ut fullt, skruva bort skruvarna som låser tyget i fästkanalerna och dra ut tyget med den pinne som sitter i kanalen. Om det sedan går att få in i tvättmaskinen är en annan fråga. I mitt fall var bara yttersta 30 cm fula så jag monterade ned, klippte av 30 och sydde en ny kanal. Frugans modernare symaskin rådde inte på tygets tjocklek så det fick bli den ärvda trampmaskinen från mormor, då gick det som en dans.
 
gunric skrev:
mitt fall var bara yttersta 30 cm fula så jag monterade ned, klippte av 30 och sydde en ny kanal.
Eller svänger tyget ett halvt varv?
 
Funkar säkert också bra om man inte har behov av att rulla ut fullt och saknar överskott på rullen. :)
 
gunric skrev:
Funkar säkert också bra om man inte har behov av att rulla ut fullt och saknar överskott på rullen. :)
Jo, men har man så mycket duk att man kan klippa bort 30cm, så räcker den ju till för att vända också, eller är det något jag missat här.
Det är bra om det finns ett varv kvar på rullen när den är fullt utrullad.
 
Man kan alltid välja bland flera lösningar och mitt val blev symaskinen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.