Precis som flera innan mig har påtalat så tror jag också att det är viktigt att bo in sig. Sedan måste man ju göra valet om man vill ha den genuina känslan rakt igenom eller om det bara är det man ser som räknas. Jag funderade länge på ett IKEA-kök, men jag tycker det stämmer så dåligt in med helt raka skåp, när väggar, dörrar och fönster inte är det. så jag har tillslut beslutat att bygga själv av pälspont. Då kan man göra precis som man vill, till en rimlig kostnad. Blir det fult, eller om man tröttnar så har man ju i alla fall inte slängt ut tjugo- trettiotusen på köket.

Marie
 
Totte_S
Mitt Första råd är; flytta in och fundera länge och väl!

Efter 4½ år river vi fortfarande vårt hår över hur vi ska göra med köket. Vi har alla fall inte förhastat oss.... ;)
Att bygga ett eget kök vore ju den optimala tillfredställelsen! Om det blir som man tänkt sig vill säga... Vi har gjort lite tillfälliga arbeten medans vi funderar, och det känns ju som lite sura pengar, men i alla fall inte samma summor som att misslyckas med ett helt köksbygge!
 
Sitter också och klurar över detta med kök. Gammal stil i gammalt hus ( 1888 ) eller bryta helt med nytt "modernt".....
I mitt letande stötte jag på detta:
http://www.ronnerholms.se

Har betällt mer info så vi får se vad det är 8) och kostar :p
Någon som vet mer om Rönnerholms?
 
Totte_S
SnickarPelle skrev:
Sitter också och klurar över detta med kök. Gammal stil i gammalt hus ( 1888 ) eller bryta helt med nytt "modernt".....
I mitt letande stötte jag på detta:
[länk]

Har betällt mer info så vi får se vad det är 8) och kostar :p
Någon som vet mer om Rönnerholms?

Stygging där! Hade efter mycket möda förträngt att det företaget fanns ;D
 
Hej Sara! Du skrivar att väldigt mycket i ert hus är, 200 år gammalt, orginal. Det låter jättespännande!! Hur har ni tänkt er? Kommer ni att försiktigt handskas med denna kulturhistoriska skatt? Det låter som ett hus som skulle kunna bli "hälften hem - hälften museum" Hur väljer ni att hanskas med resten av huset?
Man skulle kunna tänka sig att försöka ha väggytor som andas orginal ( t ex synlig timmerstomme eller vitkalkade väggar - vad för slags hus är det?) och sedan placera köksinredningen så fristående som möjligt från detta, t ex med IKEAs fristående köksskåp. Hur man än gör är ju köket en mycket modern zon. Ett kylskåp är alltid ett kylskåp ...
En annan variant är att söka neutralitet. Luckor som uttrycker så lite som möjligt. Kanske ett gammalt 60talskök med vita luckor ...
vänliga hälsningar F
 
Jag byggde själv mina köksskåp på plats av standardvirke.

Jag byggde först en skåpregel så att jag kunde utnyttja hela takhöjden. Runt luckan/lådorna i valde jag brädklädning så att luckor och lådor blev infällda. Jag klädde på sidorna med pärlspont. Mot taket köpte jag den bredaste hålkärlslist jag kunde få tag på.

Även luckorna gjordes av pärlspont med förstärkningar på baksidan.

Allt målades på utsidan med linoljefärg. Insidan lämnades omålad men ströks med halvolja (kokt linolja och balsamterpentin)

Vad jag idag skulle ha gjort annorlunda:
- Använde vit grundfärg under den gröna färgen. Det var ett misstag. Jag skulle ha spätt ut den gröna färgen som grundfärg för att få vackrare nötningar kring dörrknopparna.
- jag har fasta hyllor. Flyttbara hyllor vore kanske något att satsa på nästa gång.

Vad jag är mest nöjd med:
- Att jag överhuvudtaget vågade mig på detta då jag inte har någon som helst erfarenhet av snickeri. Det blev verkligen bra. jag kan inte tänka mig att någon någonsin kommer att vilja byta ut inredningen i detta kök.
- detaljerna. De ICKE antikbehandlade mässingsknopparna från Gysinge. De är väldigt snygga och utstrålar kvalité. Skåphyllorna frästes med en snygg profil i underkant.
- att jag tog tid på mig och funderade igenom planlösningen ordentligt. Det hade aldrig blivit så bra annars. Man behöver minst 3 månaders betänketid även om man bor i huset under tiden.
- Priset blev rejält billigare än att köpa ett IKEA-kök och då fick jag även en hel del verktyg på köpet.

"Allt som förtjänar att göras, förtjänar också att göras väl."


 
Oj, så många bra råd och tankar. Tackar för detta!

Läget är just nu det att vi precis har flyttat in, så nu går all tid och energi åt att packa upp kartonger (igår hittade vi äntligen skruvarna till köksbordbenen - hurra!). Köksinredningen står därför som den står än så länge.

Vi har velat lite fram och tillbaka ang hur vi ska göra, det mest konkreta vi gjort hittills är väl att vi lämnat in en intresseanmälan om att köpa äldre köksskåp hos en återvinningsfirma, om några sådana skulle dyka upp. Är också, precis som fiddeli, inne på att ett 60-talskök med släta luckor kunde funka, och det vore förstås en snabb, billig och enkel lösning.

Blir också lite sporrad av Svens framgång med köksskåpsbygget... kanske man ändå skulle kunna klara av det... Det vore ju lite häftigt! Just pärlspånt vet jag inte om jag skulle välja hos oss, eftersom alla köksväggarna också är pärlspånt och det kanske blir lite väl mycket. Undrar om man kan hitta släta massiva träluckor eller med enkla speglar någonstans och bygga utifrån dem? Undrar också hur du, Sven, löste frågan med lådor? Det borde väl vara det som är svårast att få till?

Och jodå, fiddeli, den kulturhistoriska skatten kommer vi att handskas med med varsamma nypor ;). Förhoppningsvis blir det dock inget museum (i betydelsen utställningslokal) utan ett trevligt, modernt boende i en historisk miljö. Jag tycker det går utmärkt att blanda skurgolv och linoljemålade, handhyvlade snickerier med enkla, moderna möbler och lite nymodigheter som vitvaror och TV-apparat!

Tanken är väl att allt som är original får vara kvar, möjligen försiktigt underhållet, och sen fyller vi på med nytt vid behov. Eller begagnat "halv-gammalt".
 
hmmm... släta skåp och luckor.

Det luktar limträskivor, för mig. Du behöver då inte regla upp skåpen utan stadgan får du på köpet.

Limträ är dock väldigt dyrt i bygghandeln men man kan nog köpa billigt här http://www.wallstatra.se/ om man köper en hel pall.

Jag gjorde mina egna hyllplan med en sådan här http://www.algonet.se/~plano/


Lådorna byggde jag med en byggsåg och en handöverfräs. Jag zinkade inte utan tappade sidorna i varandra och sågade ett spår för en plywoodbotten, typ 40-50-talslådor.
 
Hejsan! Kan inte svara direkt på hur du ska göra i detta fallet. Men så här gör vi: Vi har köpt ett hus "bara" 100 år gammalt, dessutom totalrenoverat på 50-talet. Jag har också brottats med köksstilen.

Först var jag inne på Kvänums gamla stil med ihoplimmade skåpstommar och innanförliggande luckor. Men nu har jag ändrat mig. Precis så som vi möblerar modernt så kommer vi också göra ett modernt kök. Om det skulle varit sekelskiftesstil så borde väl bänkhöjden vara betydligt lägre än de 900 mm vi vill ha? Vi kommer satsa på en shakerlucka i ek! (Men bygga pärlspont i taket och beställa äldre typ av listverk.)
 
Ett bra tips om du vill måla med linoljefärg på en redan glatt eller målad yta...grunda först med Beckers "Grepp" - det funkar jättebra!
 
Hej Sven

Har du inga bilder på ditt egen byggda kök ? vore kul att se det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.