Sitter och funderar på vad vi ska ha för storlek på garaget/carport. I garaget ska det få plats för 1 bil. I carporten ska det stå en hästtransport och 1 bil. Den delen är med fördel ej gjuten. Inget förvaringsutrymme här utan det finns andra skjul för det;)

Vad är den optimala storleken? Har läst lite på 6 m i djup. Men bredden? Kommer trailen gå in på 6 m djup?
 
Optimalt är väl att ha så pass mycket plats runt bilen med alla dörrar öppna för att lasta/lossa bilen under tak/inomhus utan att behöva pressa sig mot väggarna eller en skitig bil. "Bilen" i det här fallet bör vara en större familjebil på 5 meter (typ Volvo V70). Så minst 6 * 4 meter tycker jag är en rimlig storlek endast för bilen. Kom ihåg att ha rejäl takhöjd så du kan förvara takboxen hängande ovanför bilen.

Hur kör du in trailern? I linje med bilen eller bredvid?
 
Bredvid, i carporten så där måste taket vara högre. De bilar vi har idag är Citroen c8 (hög bil) och citroen XM sedan. Båda rymliga bilar. Trailen blir en startrailer safir eller diamant.
 
MaRomer skrev:
Vad är den optimala storleken? Har läst lite på 6 m i djup
Lånar lite...
Jag skulle gärna vilja ha ett djup på 6,5-7 meter. Då behöver man inte köra upp så nära garageporten för att hamna under tak. Extra tråkigt då att lagerförda limträ på de billiga ställena endast har limträ upp till 6m. Detta ger ett djup på lite mindre än 6 m då limträet behöver gå in en bit på garagekonstruktionen.
 
nimhed skrev:
Lånar lite...
Jag skulle gärna vilja ha ett djup på 6,5-7 meter. Då behöver man inte köra upp så nära garageporten för att hamna under tak. Extra tråkigt då att lagerförda limträ på de billiga ställena endast har limträ upp till 6m. Detta ger ett djup på lite mindre än 6 m då limträet behöver gå in en bit på garagekonstruktionen.
Vi kommer nog bygga garage själva. Så för vår del kan vi göra den storlek som behagar oss.
 
MaRomer skrev:
Vi kommer nog bygga garage själva. Så för vår del kan vi göra den storlek som behagar oss.
Jag med, så jag får komma ihåg att beställa limträt i tid innan så jag inte står där utan att hitta balkar över 6 m.
 
  • Gilla
MaRomer
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.