Hej.
Ja, rubriken säger väl det mesta. Jag vill ha en robot som klarar branta lutningar, även i närheten av avgränsningstråden. Min tomt lutar på vissa ställen uppemot 35 grader, så den är en rejäl utmaning.
Tips och erfarenheter mottages tacksamt.

/Lage
 
Jag är imponerad av min hq 330x. Den kör utan att tveka upp för en 45% backe som jag har.

35 grader är nästan 60% lutning. Min gissning är att du inte hittar någon robot på marknaden som klarar det på ett tillförlitligt sätt.
 
Det beror lite på vad du frågar om :)

Att faktiskt kunna ta sig upp för en backe är en sak, en annan sak är om den kan gå rakt även i backen, eller om den faller av. Det skiljer säkert mellan utföranden. Driving på bakhjulen är troligen känsligast, men kanske störs de modeller som har stödhjulet bakom drivhjulen inte mycket av det.
35° kanske funkar om klipparen träffar precis rakt upp, men inte om den skall ta det på skrå, eller kanske tvärtom för vissa, skrå funkar, men inte rakt på.
 
Hej,

Jag har just installerat en Honda Miimo, och den fixar att klippa uppför en kort slänt som är 30-35 grader. Den fixar även att gå rakt, dvs man ser att den kompenserar med drivhjulen när den börjar falla av.
 
Woland skrev:
Jag är imponerad av min hq 330x. Den kör utan att tveka upp för en 45% backe som jag har.

35 grader är nästan 60% lutning. Min gissning är att du inte hittar någon robot på marknaden som klarar det på ett tillförlitligt sätt.
Det är faktiskt värre än så. 35° är nästan 70% (1:1,43)
 
är gräset daggfuktigt kan det bli problem, kolla stiga/wiper/ambrogio med spikhjul och "wheely-bar" baktill, klarar inte dem biffen är det nog kört.
 
För Bosch Indegons del så larmar lutningssensorn vid 19 grader, över det går inte utan att mickla med maskinen.
 
M J skrev:
För Bosch Indegons del så larmar lutningssensorn vid 19 grader, över det går inte utan att mickla med maskinen.
Betvivlar starkt detta då min Bosch har en tuffare uppgift än 19 grader på flera ställen. Som noteras ovan klarer den stor lutning, men klipper dock inte lika rakt eftersom den "faller" ner mot botten och måste kompensera med hjulen många gånger. På ett ställe är lutningen så stor att när den träffar "botten" som är i våg så fastnar den om den kommer med nosen först som mot ett hinder, men ingen sensor löser ut. De backar jag talar om nu är så branta att jag inte kan gå och klippa i dessa med vanlig gräsklippare...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.