Efter renoverat badrum så undrar jag nu vilken watt varmvattenberedaren skall stå på...
300Liters tank från NIBE.
Enligt boken så:
1w = ca 20h uppvärmning
3w = ca 3-4h uppvärmning...

Men nu när allt är varmt o så.. Vi duschar varje dag o så..

Men vad är vettigast o ha den stå på..? 1w eller 3w...?
Om man tänker mest ekonomiskt..?

måste ju bli 1w eller..?
 
Är det vabart på beredaren??

Det brukar vara att elementet ger 3 KW vid 400 V drift eller 1 KW vid 230 V drift. Det bestäms vid anslutningen mot elnätet
 
Jag misstänker att du blandat ihop watt och faser. Det är nog med 1-fas som det är ca 20h uppvärmning och med 3-fas så är det 3-4h. Så det beror på hur den är inkopplad vilka uppvärmningstider du får.

Ska du värma 300l vatten med 1 watt eller med 3 watt för den delen så får du nog vänja dig vid att duscha kallt.
 
1KW och 3KW skall det stå.. förlåt....
Vet inte hur det är draget men på jordfältsbrytaren så är det 2 st knappar för vattentanken. Dvs att jag borde ha 460v???
På undersidan av vattentanken har jag så jag kan välja 1Kw eller 3Kw...

Jag kan som sagt inte det här så ge ordentliga svar så är ni snälla o vill ni driva på min okunskap så varsågoda ;) Men ge mig ett korrekt svar sen i varje fall.. Eller rättelse...
 
M
Det ska inte vara någon skillnad i förbrukning. Kan du använda det högre effektläget så gör det.

Förbrukningen avgörs av värmeförlusterna, dvs hur mycket ny duschar samt hur varmt vattnet är i tanken. När det gäller elen så påverkas enbart uppvärmingstiden, inte förbrukningen i kw/h.
 
Redigerat av moderator:
Ekonomiskt har det nog ingen betydelse. Jag skulle köra på 1 kW om du inte har problem med att varmvattnet tar slut ibland. Har du det så är det läge att slå över till 3 kW. Har man tonårsdöttrar så är bästa alternativet att ha en 30 liters beredare så att varmvattnet tar slut fort! :cool:
 
  • Gilla
kpeson och 1 till
  • Laddar…
Som sagt du förbrukar inte mer el med det högre effektläget.

Det är andra saker som styr ifall du kan använda det högre effektläget.

Du skriver att du har två säkringar (min tolkning) i elcentralen för beredaren.

Det fungerar så här: In till ditt hus från elverket har du 3 faser. Om man mäter spänning mellan två av dessa faser, vilka som helst så har du 400V. Men från elverket kommer det också en tråd som kallas "nollan". Och mäter man spänning mellan någon fas och nollan så har du 230V. Vi skall inte gå in djupare på teorin om hur det kan vara så.

Men det betyder att till ex. dina vägguttag i huset dras det en tråd som är kopplad (via säkring) till en av faserna, och dessutom nollan. Sedan går det även en skyddsjord, men den är ointressant i det här sammanhnaget, Dvs i uttaget får man ut 230V, kopplat mellan en fas och nollan.

Apparater med större förbrukning, typ elspis, varmvattenberedare kan kopplas med flera faser. Till din beredare har du troligen två faser, och nolla. Det innebär att man kan välja att koppla värmellementet mellan två faser (400V över ellementet), eller mellan en fas och nolla (230V över ellementet).

Om man räknar på det med enkel ellära så får man ut ganska precis 3ggr högre effekt vid 400V jämfört med 230V.
 
Uppgifterna som du har kan inte stämma. Tar det 20h att värma hela beredaren med 1KW så borde det ta 6h 40min att värma upp den med 3KW.
 
  • Gilla
Belaruz och 1 till
  • Laddar…
1kw = ca 20-23h uppvärmning
3kw = ca 3-4h uppvärmning...

Så står det i boken också...

Lägg en brödskiva i ugnen o säg att ugnen är 100grader varm o det tar 10minuter innan den är bränd...
Gör samma sak fast ugnen är 200grader varm.. Inte lär det ta 5minuter..? Lär ju gå snabbare...


Sätt micron på 800w o stoppa in 2dl vatten i en kopp så kokar det efter ca: 4 minuter...
Sätt micron på 400w så lär det ta 12-13 minuter innan det kokar..

Men tack alla för svaren...
 
arpanet skrev:
1kw = ca 20-23h uppvärmning
3kw = ca 3-4h uppvärmning...

Så står det i boken också...

Lägg en brödskiva i ugnen o säg att ugnen är 100grader varm o det tar 10minuter innan den är bränd...
Gör samma sak fast ugnen är 200grader varm.. Inte lär det ta 5minuter..? Lär ju gå snabbare...


Sätt micron på 800w o stoppa in 2dl vatten i en kopp så kokar det efter ca: 4 minuter...
Sätt micron på 400w så lär det ta 12-13 minuter innan det kokar..

Men tack alla för svaren...
Du får ursäkta men det du säger är helt fel och det räcker med fysik på grundskolenivå för att förstå det! Det står fel i din bok helt enkelt, antingen effekten eller tiden.
 
M
arpanet skrev:
1kw = ca 20-23h uppvärmning
3kw = ca 3-4h uppvärmning...

Så står det i boken också...

Lägg en brödskiva i ugnen o säg att ugnen är 100grader varm o det tar 10minuter innan den är bränd...
Gör samma sak fast ugnen är 200grader varm.. Inte lär det ta 5minuter..? Lär ju gå snabbare...


Sätt micron på 800w o stoppa in 2dl vatten i en kopp så kokar det efter ca: 4 minuter...
Sätt micron på 400w så lär det ta 12-13 minuter innan det kokar..

Men tack alla för svaren...
Tyvärr stämmer det inte. Brödet blir inte bränt alls vid 100c!

Sen måste det vara galet i manualen.

1kw x 20h = 20kwh
3kw x 4h = 12kwh

För att uppnå samma energimängd (20kwh) med 3kw-läget så borde det ta 20h/3kw = 6,7h. Annars har försvinner ofantliga mängder energi vid något av lägena, vilket inte verkar troligt.
 
Då du har två säkringar i centralen är beredaren ansluten till två faser, dvs du har 400v till den. Du får då effekten 3kW. Om du hade haft den ansluten till en fas, dvs 230V hade du fått 1kW.

Sedan har du förmodligen blandat ihop uppvärmningstiden till 40 resp 80 grader. Se produktblad:
http://www.nibeonline.com/pdf/639116-10.pdf
 
D
HandySmurf skrev:
Sedan har du förmodligen blandat ihop uppvärmningstiden till 40 resp 80 grader. Se produktblad:
Smart... För att det skall bli tydligt för alla klipper jag in det här...
nibe.png
 
Den manualen anger faktiskt ett ganska linjärt förhållande mellan effekt och uppvärmningstid, precis vad vi ville se! :)
 
4 x 3 = 12, 11,5 är ganska nära

7,5 x 3 = 22,5 är helt rätt

Man måste titta på samma temperatur.
Energiinnehållet stämmer också 22,5 timmar x 1kW, jo man har tappat bort 0,1 men det är väl det som slipper ut genom isoleringen.

De som nu envisas med att inkopplingen skulle välja effekten iom 2 säkringar, det finns beredare som kopplar ena änden endera till fas (blir 400 V till elementet= 3kW) eller till nollan (blir 230 till elementet =1 kW)

(om jag dessutom får mästra lite, det ska vara litet k och stort W)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.