Jag har låtit en hantverkare lägga tätskikt i mitt badrum, givetvis blev det fel och jag behöver få ventilera mig.

Jag har bett om offert för tätskikt med plastmatta på golv och vägg och såhär ser min offert ut:

"TARKODRY GOLV OCH VÄGGMATTA SOM TÄTSKIKT

UTSPACKLING AV GOLVSVACKOR"

Nu har hantverkaren dels avvikit radikalt i offerten genom att bara lägga plastmatta på 2 av 4 väggar (+ golv givetvis). Resten är målat med tätkladd. Inte nog med det så har han gjort de som är gjort fel. Jag har läst monteringsanvisningen till mattan där det står att skarvar ska svetsas och genomföringar ska tätas med Casco Aqua Tät. Min hantverkare har skarvat och limmat med tätkladdet vilket man kan dra av i stora sjok från plastmattan.

Mina funderingar är

1. Hur tolkar ni offerten? jag har bett om plastmatta i hela badrummet.
2. Jag tänker givetvis inte acceptera detta och i sånt fall att vi inte lyckas komma överens så behöver jag råd om tillvägagångssätt. Vart vänder man sig och vart kan man anmäla fallet. Jag kommer inte betala utan överenskommelse men skickar han fakturan till inkasso vill man ju va beredd.
Hantverkaren har ju, förutom avvikelsen i offerten inte gjort som man ska. Kan han slingra sig?
 
  • Gilla
svensken82
  • Laddar…
Offerten består alltså av två rader text?
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Ja, och en massa formaliteter ang företaget, mig och priser förståss. Själva arbetsbeskrivningen består av det jag citerade.
 
Du ska ej betala. Plastmatta ska som du läst alltid trådsvetsas. Du har råkat ut för en halvfigur, eller varför inte en fuskbyggare


/fliken
 
Bestrid formellt. Vad rör det sig om för summa?
 
Bestrid som sagt skriftligen. Ev. kan du behöva anlita en bes. man som kan dokumenterar felen.

Om vi antar att hantverkaren stämmer dig för att få betalt så kan han hävda att han visst satt matta i hela rummet, och att han använt de metoder som tillverkaren föreskriver, då kan du behöva oberoende bevisning om felen.

Kan du få en skriftlig diskussion (e- mail borde duga) där han ex. erkänner men argumenterar att det ändå är rätt, så borde du inte behöva en bes. man. Eller spela in samtalet om du pratar med honom (det är lagligt).
 
Att det inte sitter plastmatta i hela badrummet och att arbetet är inkorrekt utfört är rätt uppenbart, men jag känner en besiktningsman och kan utan problem få papper på det.

Jag sitter ju och funderar på hur man ska göra med rummet, jag ville ha plastmatta av flera anledningar och han har ju förstört möjligheten. Återställande av det han gjort är ju ett omfattande arbete. Min spontana gissning är att man INTE kan limma plastmatta på utmålad tätskikt.

Jag är än så länge inte i strid med hantverkaren än, han ska komma hit på måndag och förklara sig. Jag har bara nämnt att jag har allvarliga synpunkter på hans arbete. Offerten är satt till 14200kr och jag har alltså inte betalat något.

Bestrida formellt? Blir det tjaffs borde jag ju snarare stämma honom på kostnaden för återställande, eller?
 
Du bör bestrida formellt, håll dig kortfattad. Men jag tror också du måste/bör (utifrån juridisk syn) ge honom ett par tillfällen att göra om och göra rätt. Håll dig kortfattad o tydlig. Krångla inte in dig själv i fel, använd besiktningsutlåtandet. Om du känner Besiktningsmannen kan detta tyvärr anses jävigt om det framkommer. Du bör ta en oberoende.
 
Som sagt, jag har inte hört hans försvar än eller hur han har tänkt lösa det. Men baserat på vilket jävla klåparbete han utfört så lär han ju inte besitta något större vett känner jag på mig. Det ska tilläggas att jag valt en erfaren hantverkare med många års erfarenhet, så jag har svårt att förstå hur detta ens kan hända. Känns som han hyrt in östeuropeisk fruktodlare som gjort arbetet åt honom..

Jag har pratat med min kontakt inom husbesiktarbranschen och han säger att utlåtande av dem inte ska behövas. Monteringsinstuktioner till mattan och bilder som visar att de är felaktigt utförda ska räcka vid ev tvist. Jag hoppas ju innerligt slippa stämma honom, då jag troligen måste ta det civilrättsligt med allt vad det innebär. Jag försöker samla kött på benen innan ev strid.

En annan sak jag märkt är golvet, efter att han spacklat golvet så har jag helt plötsligt bakfall 3-4mm över en kvarts kvm bakom toastolen. Jag har bild på där han spacklat hela golvet förutom den biten, med facit i handen troligen för att spacklet tog slut.. skamligt!
 
Lägg in lite bilder till oss? (y)
 
Det blir svårare, alla bilder ligger i en kamera jag slarvat bort kabeln till, så jag måste skaffa en ny usb-kabel innan jag får in dem i datorn. Men det är inte så mycket att se, ett grått badrum med massa byggfel..

Blir det så att jag får väldiga problem med hantverkaren lägger jag säkert ut bild på honom istället :)
 
vet att endel mattläggare väljer att sätta tätskiktsmatta vid dusch och "vanligt" tätskikt på övriga ytor, inget fel i det OM det är avtalat så.

Just tätningar vid rörgenomföringar och övergången matta / rollat kan skapa strul, flera gånger som jag kommit och det är ganska stora hål vid rören och jag har frågat varför mattläggaren inte gjort klart så har jag fått svaret: Det sa mattläggaren att du (plattsättaren) fixar...

Vilka skarvar har han tätskiktat över?
Är toan nära duschen?
Hur ser det ut i uppviket vid golv/vägg vinkel? är det svetsat där?
 
Tog du ingen referens?
 
Han har ej svetsat skarven i väggen. Golvet är svetsat, i hörnen felaktigt. Inte som en trekant som anvisningarna säger.
 
vad är det för skarv i väggen som han inte svetsat? överlappet mellan vägg och golvmatta? det svetsar man vanligtvis inte utan låter det överlappa ca 4-5cm, bården lika så.

Har han gjort raka svetsar i hörnen? då misstänkter jag att det är en 50+are som lagt mattan? man gjorde så förr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.