ni har iaf betydligt mer över än vi o vår bank ser inte det som något problem...
 
Hej!
Vi ska bygga ett hus för 1.8 milj kronor och då tar vi lån på 1.6 milj. På detta räknar vi med en boendekostnad på totalt 10.600:- efter ränteavdraget och har ca 42.000:- i inkomst tillsammans efter skatten är dragen.
Hälsn. Camilla :)
 
10.600:- i månaden på ett lån på 1,6 miljoner, d låter mycket... Men jag e ingen expert. Vilken ränta har ni räknat på?

 
BUMBI skrev:
10.600:- i månaden på ett lån på 1,6 miljoner, d låter mycket... Men jag e ingen expert. Vilken ränta har ni räknat på?
Det var väl hela boendekostnaden och inte bara kostnad för lånet som avsågs.
 
Vad inkluderar i HELA boendekostnaden?
 
Kanske 6% i ränta, 2000:- i drift, 3000:- i amortering. =10600:- (efter sk.avdrag)
 
10600:-/mån inkluderar ränta efter skatteavdrag, amortering 2500:-, el, sopor, vatten, försäkring.
Jag har inte uträkningen framför mej men jag har för mej att topplånets ränta var 5.75%, halva bottenlånet 5%, halva bottenlånet 3.85%. :)
 
sofia skrev:
Lån på 1.9 milj  en månadskostnad på 7-8 000!
Räntefritt? :)
 
Vi bygger lösvirkes hus i egen regi (min pappa bygger)och räknar med att hamna på 1.2 mille med en total boendekostnad på ca.8000/mån.Vi har en inkomst på ca.40000/mån före skatt
 
Var är alla som bygger för 3,5-5 miljoner?? De kanske inte huserar på byggahus.se? Vad har de för inkomst? Och vilken handpenning?

Och vilken månadsutgift?

Vi har inkomst på drygt 50.000 före skatt. Kan lägga in ca 700 tusen, men då tomterna är så FÖÖÖÖRBASSSKAT dyra så landar vi på minst 3,7 miljoner (inte Älvsbyhus då), säkert närmare 4 millusar. Det är äckligt!

Hur jag än räknar så blir månadskostnaden bortåt 12-14 tusen. Vi har 8 tusen nu och klarar 12 - men 14... där börjar blodpudding och havregrötslivet inte verka vara värt sitt pris.

(P.S. Det är jag som ger alla pengar till de som vinner på Triss-lotterna)
 
Kanske 6% i ränta, 2000:- i drift, 3000:- i amortering. =10600:- (efter sk.avdrag

Är det inte lite mycket att räkna 3000kr/mån drift på ett nybyggt hus? Jag trodde man hamnade lägre beror iofs på du kanske bygger väldigt stort. Vad säger ni andra som bygget/bygger, vad räknar ni med för drift?
 
M
Bara på fastighetsskatten så tjänar man ju in ett par kronor varje månad dom första åren. Medelvillan i storstad ligger väl säkert på 12-1500 :-/månad i skatt. Sedan är ju uppvärmningskostnaden avsevärt lägre för ett nybyggt hus. Inte bara pga. bättre uppvärmningssystem som bergvärme mm. utan isolering och ventilation går ju inte att jämföra med äldre hus. Sedan tillkommer underhållet av det gamla huset. Normalt slitage brukar man väl räkna till minst 1000:-/månad. Å andra sidan så har man en framtida underhållskostnad på det nya huset också. Vitvaror ska ju bytas efter en viss tid och det är ju kapital som man egentligen ska avsätta pengar för istället för att smällen kommer efter 20-25 år.

Jag tror inte att man kan generalisera och säga precis vad ett hus kommer att kosta. Det är ju ingen bil man köper. Om ett par år vill man kanske byta tapet, anlägga en rabatt, bygga bastu, sätta in en kamin. Och allt detta är ju egentligen driftskostnad tycker jag. Har man ett äldre hus så kostar det ju i ärlighetens namn inte så mycket i reparationer. Det som drar pengar är ju när man ska byta golv, byta fasad, byta uppvärmingssystem osv.

Jag tror att det mest rättvisa är att göra en 50-års plan för huset. För även ett nytt hus blir ju gammalt i framtiden. Och det nya huset kommer ju att kosta mer i skatt efter 10 år än det gamla huset pga. högre poäng på det som man tjänar in gentemot det äldre huset. Mao. staten ska ha in sina pengar från husägarna oavsett om man har nytt eller gammalt hus, så är det bara. Det man tjänar in på energi på det nya huset äts upp av skatten efter 10 år då man får betala extra för sina 3-glasfönster, sin bergvärme, osv.
 
Jag och min sambo har en gemensam inkomst på ca 25000kr efter skatt.
Vi lånar 1,4 milj och kommer att få en månadskostnad på ca 8000 kr (inkl ränta, drift, amortering).

 
Vi har en nettoinkomst på 28.000 kr per månad. Med lån på 2.000.000 kr så blir vår kostnad med 2000 kr i amortering och 3000 kr i drift, 11.000 kr.
Helt ok...men man vet ju inte vad husbygget stannr på till slut! :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.