Hej
Jag har en fråga angående en gammal fuktskada. Jag håller på att renovera en gammal gård där boningshuset är från 1700-talet. När vi rev ner papptaket som sattes upp på 70-talet hittade vi en gammal fuktskada. Den var täckt av plast och sen hade de satt upp pappen utanpå detta.
Jag undrar nu om man ska ta bort alla de gamla takbrädorna som är skadade, eller om det räcker att täcka det med någon typ av papp och sätta det nya taket på det. Min byggare säger att det går att täcka för det och bara sätta nytt, men saken är den att han är under tidspress och jag litar inte riktigt på det han säger.
Jag tycker inte att det känns riktigt bra att veta att det finns (gamla) mögelsporer i taket på sovrummet.
Finns det någon som kan lugna mig eller ge mig rätt?:)
Tack på förhand.
 
Hej!

Det kan vara lite lurigt det där. Är råspont/takbrädorna bara lite fuktig så torkar den faktiskt ut underifrån (såvida ventilationen är tillfredsställande). Men har den stått fuktig under lång tid och är i dålig kvalitet, kanske rutten och möglig ska man utan tvekan byta ut den! Min mening är att man ska byta allt som är skadat! Det tar inte lång tid, och kostar inte så många kronor, om det bara är några brädlängder. Risken är också att möglet (och fukten) spridit sig ned i takstolarna/andra delar av byggnaden och då är mitt råd också att du tar kontakt med någon som kan kontrollera svamptillväxt, och göra en besiktning! Även kontrollera om försäkringen täcker detta. Det kan även vara en god idé att kontrollera ventilationen av vindsutrymmet!

En till synes liten mögelskada, kan ha spridit sig till en stor del av konstruktionen. Jag är själv yrkesverksam byggnadssnickare och har varit med om att en liten fukt/mögelskada som ska åtgärdas på ett hus (t.ex. en takkupa) snabbt har vuxit till ett mycket större projekt, när det visat sig att väggar/golv m.m. runt omkring också varit angripna av mögelsvamp. Då måste man byta allt! Så är du tveksam, var inte rädd att säga emot hantverkaren och att du vill kontrollera och vara helt säker. Det är inte alla hantverkare som varken bryr sig, har tid eller riktigt vet vad dom sysslar med alla gånger.

Här är lite information om mögel och fuktskador på nätet.

* http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id=5285

Det är självklart svårt för mig att sitta och ge råd utan att ha sett skadan själv. Men är du osäker på din byggare, så kan du alltid kontakta någon annan hantverkare, som kan komma och kolla på skadan. Detta bör kunna göras kostnadsfritt, som en del av en offert. Att de tittar på skadan och omfattningen, och ger ett prisförslag ifall dom skulle fixa det.

Ps. Även om fukten torkar ut, så är möglet kvar! Mögel försvinner aldrig av sig själv.

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.