Vi har en Skånelänga i korsvirke och tegel från omkring 1840. Vi har pratat om att göra en tillbyggnad i vinkel till boningshuset, och har följande utmaning: Vårt hus är byggs på klassiskt skånskt manér, d.v.s. där husets väggar står på en sockel av granit. Denna sockel är nedgrävd ca 1 meter, och den del som är ovan mark är mellan 50-70cm hög. Om vi gör en tillbyggnad skulle jag vilja att denna blir i höjd med boningshuset, och det optimala vore såklart att göra en likadan konstruktion som med boningshuset, men finns det någon som idag tillverkar den typen av granit? Vi pratar ganska stora stenblock, Har såklart Googlat men utan framgång.

Vad hade alternativet varit för att få upp den gjutna plattan 50-70cm ovanför marknivå?
/Kristian
 
Ett stenhuggeri lär väl alltid kunna fixa stenarna, men det kostar nog mer än det smakar då.
 
Ja, det är väl lite så jag tänker också, tyvärr...
 
Jag skulle nog valt att gjuta en platta och sedan klä kanten med tunna granitskivor med samma utseende och sort som den gamla grunden. Då kan du troligen få till en billigare grundkonstruktion som ändå estetiskt smälter in och det är lättare att få till bra isolering ända ut i kanten av plattan.
 
Jag tror jag förstår hur du menar, men frågan jag ställer mig är hur man gör det för att det ska bli bra. Gjuter man plattan i markhöjd så får man ju göra ytterväggarna lika höga "som vanligt" men plus 50-70cm till för att takfoten ska komma i höjd med boningshusets. Då kan man förvisso kläde där 50-70cm med någon form av sten. Men, gjuter man i markplan får man ju då göra ett nytt bjälklag 50-70cm upp för att få ordning på proportionerna. Eller?
 
Jag tror säkert det går att lösa med en platta. Du kan tex mura upp en ram av leca som du sedan gjuter plattan i. Fylla upp kan man göra med makadam eller extra cellplast.

I Bohuslän är det väldigt vanligt med första våningsplanet murat med stora granitblock. Har sett nybyggen / utbyggnader där som murat med leca som sedan är klädd med tunnare granitskivor. Det ser likadant ut som den massiva granitväggen.

Att göra detta på gammalt traditionellt vis idag blir nog ofantligt dyrt!
 
StenhuggareHans i Hanaskog (Skåne) kanske kan vara någon att prata med om sånt här. Har sett hans arbete och han klädde in en grundmur med just sådana tunna huggna stenskivor som övriga pratar om på en tillbyggnad. http://www.stenhuggarehans.se/index.html Hans har hållit på länge o gjort alla tänkbara arbeten. Kan sin sak.
En annan som kanske oxå gör sådana här typ av arbeten är Andreas http://www.strixen.se/index.htm Ung kille men duktig!
 
Tack Vectrex och BeGe! Ska kolla upp länkarna. Är dock lite osäker på hur konstruktionen skulle se ut om man först murar upp en ram av Leca, fylla upp den inuti och därefter gjuta plattan i rätt höjd. Jag tänker på hur man ska få allt stabilt. Normalt hade man ju murat ytterväggarna ovanpå plattan, som i sig bildar den stabila och bärande plattformen. Leca-ramen får man ju mura upp rakt i marken (eller på paddad makadam). När man sedan gjuter plattan inuti Leca-ramen tänker jag mig att man murar ytterväggarna på plattan, och inte ovanpå Leca-ramen, för att få stabilitet. Men, då murar man ju ytterväggarna ett Leca-skift in, om ni fattar vad jag menar? Blir det bra egentligen, eller snyggt, rättare sagt? Vad hade alternativet varit?

/Kristian
 
Du startar så bra, men så låter du andra vara snåljåp å dina vägnar.
Undersök mer om den riktiga grunden innan du överger den!
 
Kolla med rivningsfirmor, de kan ha grundstenar eller bevaka när någon lämplig stengrund ska rivas.
 
haavard skrev:
Du startar så bra, men så låter du andra vara snåljåp å dina vägnar.
Undersök mer om den riktiga grunden innan du överger den!
Jag tycker inte att det handlar om snåljåp att köra med tunna skivor. Det handlar för mig i första hand om isoleringsförmåga. Man vill inte ha en 1 meter bred massiv sten i kanten av en platta eftersom du vill ha ut isoleringsförmågan så långt ut som möjligt.
 
Men snackar vi inte här om en krypgrund med granitblock istället för betong eller leca?
I så fall ligger ju (det isolerade) bjälklaget på graniten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.