Jag vill sätta in takbelysning i ett rum som idag är utan. Jag har reglat upp väggen för att dels göra den rakare än den var innan och dels för att få plats med vp-rör som det idag är cat6-sladd i. Nu skulle jag även vilja passa på att sätta in en strömbrytare till en takbelysning på väggen.

Jag tänkte inte själv dra slang eller rör, det får elektrikern göra. Men jag tänkte jag kunde förbereda genom att såga av reglarna där det behövs och jacka ur råsponten där det behövs.

eldragning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vill ha strömbrytaren till höger om dörren och sen gå upp med kablarna genom taket upp på vinden för att sen gå ner igenom taket igen där jag vill sätta min taklampa. Kan inte gå upp längre åt höger för där är vinden inredd. Vill inte gå upp längre åt vänster för där kommer jag antagligen ta bort väggen i framtiden. (Nätverkskablarna kommer i så fall bli ett problem, men det får jag lösa då...) Där jag korsar befintligt vp-rör får jag hacka ur råsponten och gå bakom röret. "Reglarna" jag har använt är bara 23mm tjocka. Blir det bra att dra slang så som jag har ritat på bilden?
 
Ska du anlita en elektriker SKA du fråga hur han vill ha det, alla jobbar vi lite olika. Ett råd som gäller generellt är att alla böjar ska vara så "lata" som möjligt (stor radie) och rör/slang ska fästas med ca 60 cm mellanrum.
 
Det ser kanon ut. Jag hade blivit överlycklig om min kund hade förberett med det du har gjort! Kanske att brytaren kommer lite högt men det kan ju elektrikern fixa till om det behövs.
 
  • Gilla
tlundberg
  • Laddar…
Mikael_L
tlundberg kanske vill ha samma höjd som andra brytare i huset, det brukar ju variera lite med byggnadsår.

Är det kallvind där du vill att elektrikern ska dra upp rören?
 
elmont skrev:
Ska du anlita en elektriker SKA du fråga hur han vill ha det, alla jobbar vi lite olika. Ett råd som gäller generellt är att alla böjar ska vara så "lata" som möjligt (stor radie) och rör/slang ska fästas med ca 60 cm mellanrum.
Tack för svar.

Som sagt så ska jag inte själv dra slang, utan bara förbereda för det. Alltså ta upp hål i reglar som slangen ska dras igenom och sånt.

Men själva tanken verkar okej? En dosa för strömbrytaren räcker? I många rum har jag ett doslock på väggen ca 20 cm från taket. Inget som behövs här va?
 
Mikael_L skrev:
tlundberg kanske vill ha samma höjd som andra brytare i huset, det brukar ju variera lite med byggnadsår.
Har inte ritat in dosan på exakt rätt/tänkt höjd. Ska mäta hur långt från golvet brytarna sitter i resten av huset. Med tanke på andra lösningar här är jag tveksam till om jag hittar två som sitter på samma höjd, men man kan ju ta ett snitt ;)

Mikael_L skrev:
Är det kallvind där du vill att elektrikern ska dra upp rören?
Ja, det är kallvind både där jag vill gå upp med rören och där jag vill gå ner och sätta lampkontakt. Det är bredvid/utanför den inredda delen av vinden. Det utrymme som hade varit kattvind om jag hade haft någon sådan.
 
Du kan dra ström antingen till lampan eller brytaren. Om inte lampan ska gå på batteri. ;-)
 
Hehe, nää, den ska vara nätdriven :) Elektrikern får bestämma hur han/hon väljer att dra sladdarna :)
 
Mikael_L
tlundberg skrev:
Blir det bra att dra slang så som jag har ritat på bilden?
Jag skulle nog dra slangen exakt som du ritat in.
Jag kan inte ens se någon annan väg som elektrikern kan tänkas vilja gå, med de andra förutsättningarna du angav.

Jacka ur/borra så att slangen kan göra mjuka böjar med stor radie, precis som elmont skrev.

Att du ska dra upp det på kallvind kan komplicera det något. Det kan bli kondens och sånt pga av värmeskillnader och luftströmmar i röret. Det löser man lämpligen med att täta lite i röröppningen på ena sidan efter att sladdarna är indragna.

Jag skulle personligen vilja ha matningen till takdosan, och sen bara fas och tändtråd ner till brytaren. Men du tänkte ändå inte dra slang så ... Men du kan ju förbereda en väg för matningen också.
Ska du passa på och sätta något VU samtidigt?
 
  • Gilla
RikB
  • Laddar…
Om du lägger slangen (rören) underst under isoleringen på kallvinden så slipper du problemen med kondens.
Har du ett rör som slutar ovanför isoleringen på kallvinden så rekommenderar jag att du tätar röröppningen som mynnar uppe på kallvinden och lämnar öppningen nere i rummet öppen. Luftpelaren står då still i röret och ingen kondens bildas. Tätar du den nedre röröppningen och inte får den 100% tät så finns risk att kondens sakta börjar fylla röret så att du slutligen har en vattenpelare ända upp till kallvinden och när trycket blir för stort i röret så lossnar siliconet som du tätade röret med...
 
Värt att nämnas är att det inte går att sätta någon brytare där du ritat. Det är för litet utrymme, jackar man i reglarna kan man få dit en dosa, men du kommer troligtvis aldrig kunna få dit dörrfoder utan att jacka i den också. Fast är det okej för dig så kanske det går.
Frågan är om det kanske går att få in en dosa på den närliggande väggen som ej är utreglad?

//Patrik
 
Redigerat:
  • Gilla
Steffo1980 och 2 till
  • Laddar…
Dodger skrev:
Om du lägger slangen (rören) underst under isoleringen på kallvinden så slipper du problemen med kondens.
Gräva ner den i kutterspånen alltså :) Det där tar jag och diskuterar med elektrikern när han/hon kommer. Inte säkert (väl?) att det kommer vara någon rörände uppe på vinden.
 
Patrik_Hed skrev:
Värt att nämnas är att det inte går att sätta någon brytare där du ritat. Det är för litet utrymme, jackar man i reglarna kan man få dit en dosa, men du kommer troligtvis aldrig kunna få dit dörrfoder utan att jacka i den också. Fast är det okej för dig så kanske det går.
Frågan är om det kanske går att få in en dosa på den närliggande väggen som ej är utreglad?
Tack! Precis sånt här som jag vill veta :)

15,2 cm är det från det stället på dörrkarmen där jag tänkte sätta foder in till hörnan.
Det tänkta dörrfodret är 6,7 cm
Det lämnar alltså 8,5 cm till brytaren.

Befintliga brytare här i huset är mellan 8 och 8,4 cm. Så teoretiskt sett borde det väl gå?

Väggen du ser som inte är utreglad till höger om dörren har jag precis fyllt med isolering och satt två lager gips på. Så visst hade det varit möjligt att plocka ner gipset igen och sätta en brytare där, men det hade ju varit skönt att slippa att riva där igen :) Men jag är inte omöjlig att övertyga att det är värt det extra besväret om ni har tillräkligt bra argument :)
 
Mikael_L skrev:
Men du kan ju förbereda en väg för matningen också.
Ja, det vet jag inte riktigt hur jag vill lösa än... Se vidare nedan :)

Mikael_L skrev:
Ska du passa på och sätta något VU samtidigt?
Så lägligt att du frågar :D

På fotot här nedanför ser ni det enda vägguttaget i rummet (nere till höger i bilden). Sitter perfekt placerat för att ha ström vid skrivbordet, men jag vill även ha ett uttag vid sängen för sänglampa och klockradio/mobilladdare eller vad som nu behövs där. Det uttaget vill jag då ha nere till vänster i bilden bakom isoleringsbalarna och garderoberna som just nu står utställda mitt på golvet.

bef_vagguttag.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att ni ska få en bättre överblick har jag gjort en liten skiss över rummet.

rumsskiss.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nere till vänster är dörren där jag vill sätta brytare till taklampa. Gröna sträcket längs med fönster-väggen är befintligt uttag. Orangea sträcket uppe till vänster är önskad placering av nytt vägguttag. Uppe till höger tänkte jag bygga in två garderober.

Det befintliga vägguttaget behöver jag flytta ut 10 cm eftersom jag tilläggsisolerar den väggen. Borde väl inte vara några problem?

Men sen behöver jag ju någon slags matning till det nya vägguttaget. Jag ser tre alternativ. Finns säkert fler.

1. Gå vidare från befintligt vägguttag. Jacka ur tretexen bakom garderoberna och gå i golvhöjd bort till nya uttaget.
2. Gå vidare från befintligt vägguttag. Gå utanpå tretexen ovanför garderoberna.
3. Ny matning från vinden. Gör ett hål i taket ovanför tänkt placering av det nya uttaget och gå ner längs med väggen. Kommer i så fall gå ner någonstans ovanför garderoberna.

Garderoberna tänkte jag ställa direkt mot befintlig tretex. Mellan garderoberna och väggen till vänster tänkte jag sätta OSB + gips på väggen. Eventuellt med en tunn distansregel för att få plats med matning till nya vägguttaget.

Vilket alternativ ovan verkar bäst? Eller borde jag köra på någon helt annan lösning?
 
Alt 1 tycker jag verkar enklast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.