Hejsan hejsan.
Har just fått hem min svets och en gammal kolsyretub, alltså en riktigt gammal med kran ist för handtag.

Har läst lite på nätet och stigaröret dyker upp titt som tätt. Så till frågan.
Har även de gamla tuberna stigarör? Och vad händer om man skulle svetsa med tuben utan att ta bort röret?
Vet att vissa bara vänder tuben upp och ner, men skulle min tub sakna röret så blir det motsatta effekten?

Tuben är full så jag har ingen större lust att släppa ut allt bara för att kolla om det sitter ett rör i den eller inte.
 
Det är ju inga problem att öppna kranen lite försiktigt och kolla, kommer det rök å snö har du stigarrör kommer det bara gas så är det bara att koppla på och svetsa. (y)
 
Ah det förenklade det hela lite :) Tackar
Tyckte att jag såg några vita partiklar, så jag antar att jag har ett stigarör med.
Så här såg det ut iaf
http://img23.imageshack.us/img23/84/9slzmswormxcdfrtcdmfpg.mp4

Och hur är det med rost och liknande invändigt? Bör man provtrycka tuben vid nästa fyllning?
 
Ja det ser ut som röret är kvar
Är flaskan riktigt gammal och rutten kommer dom inte fylla den igen, det ska finnas stämplar på halsen om och när den är tryckt men svetsar du inte så mycket eller glömmer att stänga av kranen kommer tuben räcka bra länge.
 
Tack och bock för det.
Av ren nyfikenhet. Vad händer om man svetsar med stigaröret kvar? Bildas det isproppar eller liknande i slangpaketet?
 
Du kan ju vända flaskan upp och ned. Då kommer stigarröret leverera gasfas. Du behöver bara ordna något sätt att hålla den upp och ned på ett säkert sätt. Typ plywoodlåda.
 
Kvar att bråka med är att fort på den nya mutter på ventilen :) Rackarns va den gängen sitter.

Har försökt leta men hittar inget. Vad ska man köra på för tryck när man svetsar med kolsyra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.