Hejsan. Har precis flyttat till ett radhus med källare där förra ägaren hade gjort en speciallösning för ventilationen. De ville ha en fläkt pga att källaren användes som tonårsrum. Detta passa mig bra också då jag själv ska använda det som bio-rum. Alltid skönt med möjlighet till extra ventilation.

Hur som haver. Lösningen är inte direkt vacker och jag skulle vilja göra den lite snyggare och nättare. Det jag undrar är, vad behöver jag ha? Bör jag ha kvar möjligheten att kunna stäng av luften helt? Avfuktning (eller vad nu glasslådan är till för...) osv. Det bästa vore om det fanns något i modell "pax-fläkt" fast för till-luft istället, och som var lämplig i källare.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jesus, det där var inte vackert. Ser ju ut som en raketmotor 😄

Har tyvärr inget tips men håller med dig att den måste bytas ut
 
Mellan glasslådan (som antagligen är filter) och spjälet för uteluft sitter någon förgrening,
vart går förgreningen? är det bara öppet (så att luften cirkulerar eller går det till annat rum)?

Vad finns i angränsanded rum?

Ha kvar möjligheten till varvtalsreglering av fläkthastigheten.
Det finns mindre/nättare kanalfläktar.
Sök på kanalfläkt eller värmeförflyttare.
 
Förgreningen går ingenstans. Den pluggad med en svart sopsäck... Antar att man använt delar man haft hemma eller något i den stilen.

Inga angränsande rum. Har enbart ett i källaren och detta är den enda ventilationen där nere.
 
Hur ska luften vara rent generellt i källare? Nu har jag bara en vägg som är yttervägg så fukt är väl inget större problem, men man vill ju ändå göra allt man kan för att slippa problem. Som jag förstått det så är det alltid viktigt med tilluft och är då lite fundersam till hur viktigt det är att ha ett spjäll egentligen. Bara för det är kallt ute kan man ju knappast stänga av den enda ventilationen man har. Eller? (Ja, jag kommer från lägenhet ;))
 
Tilluft ska det vara i sovrum, vardagsrum, gillestuga, andra rum där det ska vara "bäst luft".
Frånluft ska det vara från kök, badrum, toa, klädkammare, bastu, tvättstuga, andra rum med "sämst luft".
Normalt försöker man ha mer frånluft i källaren än markplan, man vill förhindra "dålig" källarluft tar sig upp i huset.
Med forcerad ventilation ska det alltid vara mer frånluft än tilluft, det ska med andra ord vara undertryck i huset.

Ventilationen bör alltid vara igång. Riktlinjen är att 1/2 av all luft ska bytas ut varje timme.

Bäst ventilation i huset får man om man installerar FTX-system.
 
Ja hela utrymmet används ju som gillestuga. Ingen källardoft eller så där nere heller. Det sitter en "ytterdörr" där nere som går ut i en gemensam källargång där alla sedan har sina förråd. Förrådsdelen ser jag som en separat yta som inte direkt har med min ventilation att göra.

Ska jag bry mig om att försöka få till frånluft där nere? Räcker det inte att det är öppet till trappen? Huset är byggt 65 så det är ju byggt efter de normer som fanns då. Original så sitter det som sagt bara ett spjäll där nere.
 
Sälj grejerna på blocket. Det är ett typiskt experiment utan värde och för dessutom såpass mycket oväsen att det ändå inte skulle kunna användas om det varit befogat.Kakburken är ,som sagts,troligen en filterhållare som inte betingar nåt värde men fläkten o t-röret kan du nog få en 500-dring för. Har du frånluft i övriga huset räcker det att du öppnar den väggventil, som säkert tidigare suttit där spjället nu sitter, under biokvällen för att få in komfortabel luftmängd. Stäng eller stryp den när bion är slut annars är risken att friskluftsventilerna i sovrum inte fungerar åt rätt håll pga att luften alltid tar sig in lättare nere i källarplan.
 
Det är alltså inte lönt att byta ut mot en mindre kanalfläkt enligt ditt tycke? Hur kommer detta sig?

Att stänga när man inte vistas där låter vettigt men det har då ingen negativ inverkan på källarklimatet i allmänhet? Tänker väl då mest på fukt.
 
Det är en stor skillnad på undertryck mellan källare o övervåning dvs luften tar sig in lättare ju längre ner i huset luftintaget sitter. Ett nyckelhål i källaren kan mycket väl släppa in lika mycket luft(eller oftast mer) än en fresch 80-ventil på övervåningen. Anta att frånluften suger ut tex 120 kubikmeter luft/timme (det är mindre än fläkten på bilden kan blåsa in) En standard tallriks eller klaffventil på 15 x 15 cm i källaren kan enkelt släppa in denna luftmängd, vilket gör att undertrycket på övervåningen,som skulle hjälpt till att suga in friskluft i sovrummet, helt försvinner och i värsta fall förvandlas till övertrycksventiler som släpper ut luft istället. Enkelt att prova.
 
Köper detta. Att testa är dock lite lurigt då jag inte har några ventiler för tilluft. Systemet antar jag bygger på att huset läcker som det är nu. Gamla 2 glas-fönster gör nog sitt.

Men frågan kvarstår dock om det är någon mening med att sätta någon form av kanalfläkt i källaren för att öka ventilationen när man väl är där. Förutsätt att hela familjen är samlad där nere för att kika på film och att ventilationen på övervåningen då är ointressant.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.