Hej!

Läser på deras hemsida att allt är typ i det minsta perfekt - är det verkligen så?

har ni fått bra pris på era offerter? Har jobbet varit klart i tid? Hur bemöter de kritik?
 
  • Gilla
Sohrabk
  • Laddar…
Jag tog in offert från dom för några månader sedan. Jag skulle göra ett badrum, sätta upp ett par nya innerväggar, byta en ytterdörr, ett fönster och förbereda väggar, el och vatten i en 3 kvm stor tvättstuga. Deras säljare tittade ogillande på mig och sa att dom inte har organisationen för att göra såna jobb. Dom gör badrum på löpande band, inga kringarbeten som kräver mer planering.

Jag tog in fem offerter och alla, utom en offert, hamnade kring mellan 180-220 000 kr vilket var ungefär vad jag räknat med. Dåderman skulle ha 320 000 kr för exakt samma jobb. Dom fick inte jobbet.

Så ska du bara göra ett badrum, utan några extra jobb utöver det, så gör dom säkert ett bra jobb eftersom det är så rutinmässigt, pga det tror jag dom håller tiderna, men jag vet inte hur dom agerar om du börjar ändra i din beställning sent i processen eller ber dom göra om något som du inte är nöjd med.
 
Har anlitat Dåderman, men det var relativt länge sedan (7år kanske). De gjorde om ett badrum och en tvättstuga till ett stort badrum. Se badrum 95 på deras hemsida. http://www.daderman.se/Gallery.aspx...ått mosaik och blå glasblock_60544_indexnr_95

Var relativt okunnig då, hade aldrig gjort något liknande själv tidigare och med den tidens ögon gjorde de ett mycket bra jobb.

7 dagar ville de ha på sig. De började måndag morgon med total utrivning, och fortsatte med bilning, nya väggar, omdragen vent, ny el, flytspacklade golvet med fall till två brunnar. Kaklade mosaik (två sorter, tre storlekar). Satte dit dusch, toa, två handfat, tvätt och tork, handdukstork och "pall" inne i duschen. Tror de var klara på lördagskvällen..
Hade inga större problem med dem, har för mig att det gjordes någon ändring när de rivit ut allt då vi såg hur rummet såg ut, fick betala extra för den ändringen. Men annars tyckte vi då att det kändes prisvärt.
Då var det bara en kille som pratade svenska, hantverkarna som gjorde jobbet var polacker, och pratade bara polska. Kan vara skillnad nu.

Om två offerter med liknande pris så skulle jag med dåtidens referenser rekomendera dem..
 
Redigerat:
ullberg
Min chef har anlitat dessa, och var väldigt nöjd med arbetet, de hade förklarat att, utöver själva badrummet behöver vi en x m2 stor yta att hålla oss på (verktyg etc) och jag undrar om de inte dessutom tejpade upp denna yta någonstans. Tydligen hade de hållit sig till den ytan, inget mer, gjort arbetet (ett bra arbete) på utsatt tid och sett till att städa undan efter sig.

Denna berättelse fick jag förklarad av min chef när jag fått frågan från min syster om vem man borde anlita. Baserat på detta tog även de in offert från Dåderman. I den upphandlingen hade Dådermans framstått som det mest professionella alternativet, men otroligt mycket dyrare än andra (nära nog dubbelt upp, så min syster resonerade att de ju faktiskt kunde betala en firma för att göra om jobbet om det skulle gå helt åt skogen), de valde en av de andra och blev nöjda med resultatet.

Så min uppfattning är att Dåderman är bra, men väldigt (väldigt) dyra. Är det för övrigt inte Dåderman som arga snickaren (öfvergård) använder ganska ofta? Så lättretad som han är så kanske det är ett tecken på att Dåderman vet vad de sysslar med...

/U
 
  • Gilla
Mast75
  • Laddar…
Samma erfarenhet som andra här: Tog in några offerter på att fixa ett badrum och Dåderman var 50 % dyrare än ett par andra.
 
Då känns det ju inte som en bra ide att anlita dem om de tar hutlösa överpriset. Då är det inte ens lönt att ringa och fråga.
 
ullberg
Ponera att det råkar vara lite sämre tider just nu (jag säger inte att det är det, men kan vara), eller bara att de har dåligt med jobb för tillfället. Då kanske prisbilden ser annorlunda ut, och om det är samma människor lär jobbet bli lika bra (jag tror inte ett ftg av den storleken tullar på kvalitén).

Kanske är så inte fallet och de är dyra, men det kan väl vara värt att kolla upp...

/U

PS: men det bådar ju illa prismässigt när någon av referenserna som de lagt upp på hemsidan säger att, de var förvisso de dyraste, men jag tog dem ändå och och är väldigt nöjd med jobbet. ;)
 
Jag tog in offerter för renovering av tvättstuga i våras och precis som för andra här så gjorde de ett seriöst intryck men låg ca 50 % över den näst dyraste offerten.
 
Dåderman har just byggt klart ett badrum hemma hos mig, det stämmer bra med att de var ca 50% dyrare än den näst dyraste offerten. Men jag valde dem pga bra referenser av en kompis, samt att de sa att det skulle ta 5-6 veckor när alla andra sa att det skulle ta 3 veckor. Och 100% efterskottsbetalning. Det tog dem 6 veckor, då jobbade de lördagar och ofta 10 timmar på per dag.

Jag är jättenöjd, ett förstklassigt jobb och aldrig gnäll på någonting. Kaklingen den finaste jag sett, med gerade utanpåhörn och alla fogar perfekta. De valde hög kvalitet på allt material de köpte och la inte på några extrakostnader för någonting trots ändringar (tex kaklad hylla) och att vissa saker behövde bytas som de inte räknat med.

Någon som har hört om hantverkare som frågar om de får jobba julafton för att bli klar i tid förut?
[h=1][/h]
 
  • Gilla
Gunnar P
  • Laddar…
R rickard_89 skrev:
Hej!

Läser på deras hemsida att allt är typ i det minsta perfekt - är det verkligen så?

har ni fått bra pris på era offerter? Har jobbet varit klart i tid? Hur bemöter de kritik?
Ett företag utan kollektivavtal och som inte följer LAS eller andra svenska arbetsmässiga lagar. Personal som skadas i arbetet tvingas sluta. Det är möjligt då alla hantverkare är polacker och vet ej sina rättigheter. Deras lön består till 50% av en sk bonus. Om dom inte säger upp sig själva så får dom ingen bonus. Kvinnor diskrimineras. Har fall i tingsrätten och DO.. Är det inte lite konstigt med så höga och positiva omdömen ???? Men fogarna blir bra i ditt nya badrum.
 
  • Arg
  • Gilla
HRBM och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.