Hej!
Idag stannade roboten och angav att den var utanför området. Det visade sig att lampan för fungerande begränsningstråd hade slocknat. Följaktligen finns det ett avbrott i begränsningsslingan. Slingan är ganska lång och har under åren skarvats på flera ställen så jag vet inte var alla skarvar finns. När televerket var här och letade efter avbrott i teleledningen hade de en utrustning so angav antal meter till avbrottet. Finns det liknande utrustning för begränsningsslingor?
//Bosse
 
Nu vet jag inte hur bergänsningstråden ser ut (en eller flera trådar), men på jobbet har vi en enkel kabesökare/pulsgenerator som även anger om det är avbrott eller kortslutning, den kan man använda till många olika typer av kablar (vanlig FK/EK, koax, mm), kommer inte ihåg vad den heter.
 
swemax skrev:
Finns [länk]
Jättebra! Beställer den direkt.
//Bosse
 
  • Gilla
Tajkon
  • Laddar…
Jag är inte helt säker på hur denna metod fungerar för att leta avbrott, men en vanlig fickradio för AM/MW-bandet snappar upp slingans signal väldigt tydligt (i MW-läge). I teorin borde man kunna följa kabeln för att 'höra' vart signalen försvinner. Då kommer du undan med 39 kr. :)
Det kan ju vara så att laddstationen stänger av signalen om kretsen bryts och då fungerar inte mitt tips (har ej testat).
 
  • Gilla
tlsv
  • Laddar…
Marie Bö skrev:
Finns billigare alternativ hos Kjell & Company
Jag sökte på en mängd olika sökord, men dock ej tongenerator. En sådan har jag redan och den kan producera olika vågformstyper i en mängd olika frekvenser. Nu är inte den apparat jag beställt samma som hos Kjell.com och jag får väl hoppas att den är för 200 kronor bättre(y)
//Bosse
 
Jag har utrustningen från Kjell och den fungerar ibland. Om man har fuktig jord som leder signalen sådär, så fungerar den dock kasst.

Jag hade signal runt hela tomten, men klipparen fungerade inte. Hittade när jag tog upp kabeln flera avskavningar och nästan-brott, samt ett ställe där jag temporärlagat medelst utvinning och glömt bort att gör av det ordentligt. För rena brott fungerar den dock mycket bra...
 
Har fått avbrott på min kabel. Ser att det finns två varianter på Kjell & Co. Någon som testat med versionen för 299 kr och ser att det fungerar?
 
Eftersom jag inte ännu inte fått min "tongenerator" tog jag fram min min egen tongenerator och ett par billiga hörlurar med inbyggd AM-radio. Jag satte jordklämman i elstolpens skydds jord och signal ut till en av slingtrådarna i tur och ordning- Jag har provat flera olika frekvenser och signalen hörs tydligt i hörlurarna. Tyvärr finns inget tydligt markerat ställe där av brottet finns. Jag har resistansmätt slingan och det ger ung 2 MOhm. Tyvärr har jag inte mätt slingan när den var hel, men det borde inte vara mer än kanske 100 Ohm. Jag får barra hoppas att den inköpta utrustningen fungerar bättre.
En ide jag provade var att sätta på 50 Volt på slingan, men det gick inte att få igenom någon ström. Kanske man skulle prova med högre spänning så att man får en ordentligt avsmält ledning där avbrottet finns.
//Bosse
 
Jag hade samma problem med att inget tydligt avbrott hittades. Ny när jag tagit upp hela linan kan jag konstatera att detta berodde på att det var mängder med skav på mina ledare där jag inte grävt ned dem. En del såg ut att komma från klipparen, andra har jag ingen aning om vart de kommer ifrån, möss kanske? Verktyg?

Hur som helst så fick jag igenom signalen från tongeneratorn, men inte från klipparen. Med nya kablar klipper den på bra.

I mitt fall fungerade allt i höstas till dess att jag fick en avklippning som fick vara oåtgärdad i ett par dagar pga ösregn. Därefter fick jag inte igång den ens på delslingor eller guide/begränsning. Testade dessutom olika kombinationer i mängder. Alla delslingor jag testade hade dock avsksvningar/skärskador nu när jag grävt fram dem så orsaken var skador + blöt mark.

Tongeneratorn testade jag mot jordspett, men den gav alltså inget tydligt utslag. I mitt fall var det alltså lite läckage här och där som tillsammans med mycket regn gav ett ytterst svårlokaliserat problem.
 
Kan det vara tjälen som äter upp kabeln? Man kanske ska gräva ner flexslang?
 
Nyfniken skrev:
Kan det vara tjälen som äter upp kabeln? Man kanske ska gräva ner flexslang?
Tror inte det. Nedgrävda kablar är ok. Likaså de som gräset vuxit över.

Hmm. Fåglar? Jag bor ju på landet...

Katter finns det gott om.

Några av skadorna kommer kanske av att jag rullat stenar och dragit enris över, men inte på andra ställen.
 
Tyvärr har jag inte fått "tongeneratorn" levererad än. Därför tog jag till en annan metod för att hitta avbrottet. Utrustningen består av en enkel ohmmeter och en lös ledning. Min slinga är 250 meter, men det är nog inte mer än 50 meter från laddstationen till den mest avlägsna delen av slingan. Jag kopplade den lösa ledningen till en av trådarna vid laddstationen. Sedan anslöt lag den lösa ledningen till Ohmmätarens ena ingång och den andra ingången till en kort sladd som avslutas med ett vasst stift. Med ohmmätaren igång sköt jag in stiftet ung i mitten på begränsningstråden. Jag fick hög resistens (lera MOhm)) och då bytte jag till anda tråden vid laddstationen. När jag sedan stack in stiftet i tråden visade mätaren bara några få Ohm - således var tråden OK åt detta häll. Jag flyttade sen till mitten på den återstående slingdelen åt det håll jag tidigare inte hade förbindelse. Nu fick jag flytta en gång till och då kom jag direkt på avbrottet. Detta skarvades raskt och sedan var det bara att starta klipparen. Den beställda "tongeneratorn" är således helt onödig och den kan kanske returneras. Den utrustning som jag behövde fanns ju i huset.
//Bosse
 
  • Gilla
mattiaswahlberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.