Hej!

Jag behöver bygga en ny bro över ån och undrar om någon vet vilka dimensioner som krävs. Det är en gammal kreatursbro som är byggd av gamla telefonstolpar men jag kan inte återanvända dem då då bjälkarna behöver vara lite längre. Ån är ca 4 meter bred och balkarna behöver vara 6 meter. Idag är bron 195 bred och jag vill helst att den nya ska bli så pass bred att jag kan köra över med åkgräsklipparen (ca 200 kg). Är det någon som vet vilka dimensioner jag behöver ha till balkarna, om det ska vara trä eller metall samt om jag behöver 2 eller 3 balkar till ca 160 bredd. Eller hur beräknar jag dimensionerna?

2ezoaa8.jpg
 
Om du vill spara pengar så skulle jag tro att du kan köra med hela träd. Det borde* vara så överdimensionerat att du inte ens behöver räkna. Såga av 2 x 6 meter av raka och fin tallar och plana av toppen så att du kan spika brädor ovanpå. Jag skulle tro att 145 x 45 tryckta reglar räcker bra.

Troligen kan du köra en traktor över den bron.

Jag hade byggt en liten kant på sidorna också, för att förhindra att klipparen av misstag åker i.


* Jag tar inget ansvar om du får dra upp klipparen ur ån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.