Håller på att bygga carport som ska gå 3,5m ut från huset. Problemet är att fjärrvärmerör gör att ena hörnplinten måste ställas 20 cm närmare huset än beräknat. Jag vill helst inte tappa dessa 20cm i helacarportens bredd. Har ni några tips på hur jag ändå kan få en enda solid vägg. Kan man ställa hörnplintens stolpjärn lite snett och därmed även stolpen och ändå trycka ner en rak takbalk (hammarbalk?) å med en gnutta våld vrida upp takbalken så de ändå går i båda pelarna. Pelarna byggs av 3 reglar som ger U-form där takbalken läggs i och dras fast.
 
Jag fattade inte detta "Kan man ställa hörnplintens stolpjärn lite snett och därmed även stolpen och ändå trycka ner en rak takbalk (hammarbalk?) å med en gnutta våld vrida upp takbalken så de ändå går i båda pelarna. Pelarna byggs av 3 reglar som ger U-form där takbalken läggs i och dras fast."

Kan du inte lägga en regel längs marken i plintarna och ställa pelarna på den? Ett 20 cm överhäng gör inget om du ställer den på en kraftig regel.

Jag förstår nog inte ditt problem riktigt. Vad hindrar dig från att sätta pelaren rakt upp? Eller snett upp?
 
Kan du förklara ytterligare med skiss och bild?
 
Du kan kanske flytta hela carporten 20 cm åt andra hållet i stället?
 
Alltså kortfattat så vill jag ha alla 5 plintarna på långsidan på en rät linje, självklart. Men pga att fjärrvärmen går där den innersta hörnstolpen är tänkt så måste denna flyttas in 20 cm så den alltså smalnar av carporten. Självklart skulle jag kunna acceptera att carporten blir 20cm smalare men helst vill jag nyttja hela ytan jag har bygglov på då det är tight som det är. Jag kan in flytta carporten åt något håll för å ena sidan är huset ivägen och å andra sidan. Är tomtgränsen ivägen. Knöligt att förklara men någon kanske fattar.
 
Kan du inte ställa hörnet på stenplattor istället. Carporten kommer inte att blåsa omkull, det kan jag lova.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snabbskiss över hur det är tänkt med de yttre plintarna. Jag tänkte att det blev problem med bäringen av takbalken på långsidan.
 
Nimajneb skrev:
Kan du inte ställa hörnet på stenplattor istället. Carporten kommer inte att blåsa omkull, det kan jag lova.
Det kan ju vara en ide det.
 
RoTe
Går det inte att dimensionera för att det ska hålla utan den stolpen genom att t.ex. använda en limträbalk eller liknande?
 
Eller gör carporten liite längre, eller flytta den lite uppåt i bild (var är gatan?)
så du kommer från fjärrvärmeröret.
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Eller gör carporten liite längre, eller flytta den lite uppåt i bild (var är gatan?)
så du kommer från fjärrvärmeröret.
Bra idé. Även om du har bygglov på befintlig skiss så kanske du kan få igenom detta med kommunen som en "mindre avvikelse". Alternativt kan du ställa stolparna så att de inte ligger precis i hörnen, det borde inte bli problem med bärigheten.
 
Åt vilket håll har du tänkt att takstolarna ska stå? Hur som helst så är det ingen fara med 20cm överhäng då du har betydligt längre avstånd mellan stolparna i övrigt, samt att du kan fästa den sista takstolen i gavel alternativt långväggen.
 
Iden med pelaren på en platta på marken verkar bäst. Då får du pelarna i snygg rad och på jämna avstånd. Eftersom du kommer att bygga rakt över ett fjärrvärmerör kommer du inte få så mycket froströrelser där i vilket fall.
 
Tack för all input!
Har inte hunnit svara för jag har varit i full gång med byggandet men har läst alla era bra svar!

Att flytt carporten är tyvärr uteslutet då jag vare sig kan flytta ut mot gatan då vi redan fått dispens att lägga den närmare gatan än vi borde fått. inte heller bredda mot grannen då den nu ligger 1 meter från tomtgränsen.

Det blev så att jag satte en plint så nära fjärrvärmen jag vågade och så bygger vi rakt därifrån. Efter ytterligare en mätning tappar vi 20 cm men det är överkomligt för att kunna hålla sig till den konstruktion jag tänkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.