[FONT=Arial, sans-serif]Hej[/FONT]


[FONT=Arial, sans-serif]Jag har med stigande intrsese följt och kopierat den makalösa kunskap som visats i detta forum och ska sätta mig att lära men jag har något jag vill berätta och fråga om.[/FONT]
[FONT=Arial, sans-serif].[/FONT]
[FONT=Arial, sans-serif]Jag håller på med en specialgrej.[/FONT]
[FONT=Arial, sans-serif]Jag ska bygga en maffigt stor vedeldad pizza/tunnbröds/bakugn på ett kulturcentrum och använda värmen till uppvärmning av två iskalla rum där konstnärer kan ställa ut billigt. [/FONT]
[FONT=Arial, sans-serif]Två acktankar. De är av 1 mm galvplåt som svetsats/klätts in i 2 tomma IBC burr och kan alltså inte svälla ut av tryck, så jag kan minska plåtdimensionen tänkte jag och köpte plåt.[/FONT]
[FONT=Arial, sans-serif].[/FONT]
[FONT=Arial, sans-serif]I ugnen ska ligga vågrätt ett slutet rör - ”en hetvattenkammare” kan vi kalla den.[/FONT]
[FONT=Arial, sans-serif]Hetvattenkammaren är 200 * 1000.[/FONT]
[FONT=Arial, sans-serif]Den ligger i ett slutet utrymme bakom en kraftig metallsköld där lågorna träffar.[/FONT]


[FONT=Arial, sans-serif]Jag tänkte så här. Rätta mig om jag har fel.[/FONT]


[FONT=Arial, sans-serif]Primärkretsen:[/FONT]
[FONT=Arial, sans-serif]Acktank 1 är returvatten in i hetvattenkammaren.[/FONT]
[FONT=Arial, sans-serif]På denna rertur sitter cirkpumpen[/FONT]
[FONT=Arial, sans-serif]Från hetvattenkammaren går ett 2” rör ut till acktank 2.
Hettan kommer alltså att landa i acktank 2. Den grova dimensionen i primärkretsen i syfte att snabbt kunna kyla ned om överkokning sker.[/FONT]


[FONT=Arial, sans-serif]Sekundärkretsen[/FONT]
[FONT=Arial, sans-serif]från acktank 2 vidare 1” metallrör & T koppling till 2 radiatorkretsar i samma plan.[/FONT]
[FONT=Arial, sans-serif]Returen landar i acktank 1 och primärkretsen.[/FONT]


[FONT=Arial, sans-serif]Säkerhet.[/FONT]
[FONT=Arial, sans-serif]Från acktank 2 går ett 2 tums skvallerrör upp ca 2,5 meter och slutar i exp.kärlet.[/FONT]
[FONT=Arial, sans-serif]Exp kärlets ovansida har ett utlopp med ett rör som går en egen slinga iväg och ned i en brunn.[/FONT]
[FONT=Arial, sans-serif]Detta rör tänkte jag PEM slang 50 mm för den klarar 100 grader står det lite här och var och klarar den nog ånga utan att smälta iaf under kort period.[/FONT]


[FONT=Arial, sans-serif]Till acktank 1 kommer i botten trycksatt vatten från en Biltema-hydropress dvs max 2,8 bar.[/FONT]
[FONT=Arial, sans-serif]Det landar med PEM slang 50 mm [/FONT]


[FONT=Arial, sans-serif]Om det blir utblås så kommer pressen att pumpa in kallvatten i primärkretsens acktank 1 botten och då blir inte kallvattenchock märkbar i hetvattenkammaren annat än att rerturvattnen in i hetvattenkammaren kommer att var något svalare av blandningen i acktank 1. jag tänker mig att det kokande returvattnet av denna blandning i acktank 1 kommer att drea ned överhettningen i hela systemet ganska snabbt eftersom rördimensionen i primärkretsen är så grov att flödet av kallare vatten hetvattenkammaren inte hinner koka inför nästa vända av distribution till kokande acktank 2 dvs snabbt svalkar sekundärkretsen. Jag kan tänka mig att en hel dags eldande i denna ugn kommer att hetta upp systemet till kokpunkten lite då och då. Jag kan tänka mig att lägga in 1-2 ytterloigare acktankar för att öka trögheten om det verkar vara bra.[/FONT]


[FONT=Arial, sans-serif]Hur ser ni på detta som jag sett bevisligen kan sånt här.[/FONT]


[FONT=Arial, sans-serif]Med vänlig hälsning[/FONT]


[FONT=Arial, sans-serif]John[/FONT]
 
Detta inlägg var helt nedkletat med [FONT=Arial, sans-serif] och [/FONT] taggar. Jag rensade det:

Hej

Jag har med stigande intrsese följt och kopierat den makalösa kunskap som visats i detta forum och ska sätta mig att lära men jag har något jag vill berätta och fråga om.

Jag håller på med en specialgrej.
Jag ska bygga en maffigt stor vedeldad pizza/tunnbröds/bakugn på ett kulturcentrum och använda värmen till uppvärmning av två iskalla rum där konstnärer kan ställa ut billigt.
Två acktankar. De är av 1 mm galvplåt som svetsats/klätts in i 2 tomma IBC burr och kan alltså inte svälla ut av tryck, så jag kan minska plåtdimensionen tänkte jag och köpte plåt.
.
I ugnen ska ligga vågrätt ett slutet rör - ”en hetvattenkammare” kan vi kalla den.
Hetvattenkammaren är 200 * 1000.
Den ligger i ett slutet utrymme bakom en kraftig metallsköld där lågorna träffar.

Jag tänkte så här. Rätta mig om jag har fel.

Primärkretsen:
Acktank 1 är returvatten in i hetvattenkammaren.
På denna rertur sitter cirkpumpen
Från hetvattenkammaren går ett 2” rör ut till acktank 2.
Hettan kommer alltså att landa i acktank 2. Den grova dimensionen i primärkretsen i syfte att snabbt kunna kyla ned om överkokning sker.


Sekundärkretsen
från acktank 2 vidare 1” metallrör & T koppling till 2 radiatorkretsar i samma plan.
Returen landar i acktank 1 och primärkretsen.


Säkerhet.
Från acktank 2 går ett 2 tums skvallerrör upp ca 2,5 meter och slutar i exp.kärlet.
Exp kärlets ovansida har ett utlopp med ett rör som går en egen slinga iväg och ned i en brunn.
Detta rör tänkte jag PEM slang 50 mm för den klarar 100 grader står det lite här och var och klarar den nog ånga utan att smälta iaf under kort period.


Till acktank 1 kommer i botten trycksatt vatten från en Biltema-hydropress dvs max 2,8 bar.
Det landar med PEM slang 50 mm


Om det blir utblås så kommer pressen att pumpa in kallvatten i primärkretsens acktank 1 botten och då blir inte kallvattenchock märkbar i hetvattenkammaren annat än att rerturvattnen in i hetvattenkammaren kommer att var något svalare av blandningen i acktank 1. jag tänker mig att det kokande returvattnet av denna blandning i acktank 1 kommer att drea ned överhettningen i hela systemet ganska snabbt eftersom rördimensionen i primärkretsen är så grov att flödet av kallare vatten hetvattenkammaren inte hinner koka inför nästa vända av distribution till kokande acktank 2 dvs snabbt svalkar sekundärkretsen. Jag kan tänka mig att en hel dags eldande i denna ugn kommer att hetta upp systemet till kokpunkten lite då och då. Jag kan tänka mig att lägga in 1-2 ytterloigare acktankar för att öka trögheten om det verkar vara bra.

Hur ser ni på detta som jag sett bevisligen kan sånt här.

Med vänlig hälsning John
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.