Nu har vi äntligen hittat huset med stort H, 200 år gammalt och med det mesta i original ;D.

Nästan det enda som har slängts ut är köksinredningen, och nu finns bara några halvmoderna billiga folieskåp som inte alls passar in bland handhyvlade brädtak och pärlspånt.

Men det är svårt att veta hur man ska resonera när man måste börja från noll! Ramarna är i alla fall att resten av inredningen är dels sekelskiftet 17/1800 (tak, dörrar etc), dels sekelskiftet 18/1900 (fönster och pärlspånt på alla väggar) plus lite tillägg från 1940/50-talet (korkoplats och vit vedspis).

Jag har tänkt ut en massa olika varianter, men ingen känns självklar. Här är alternativen än så länge ( i fallande kostnadsskala):

1. Beställa handgjorda skåp från snickeri - jättesnyggt och gediget, men kostar förstås därefter.
2. Köpa nytt på IKEA eller dyl, och sedan klä in skåp och luckor med pärlspånt - kan säkert bli mkt snyggt, men en hel del besvär och kanske lite larvigt, som en nygammal kuliss.
3. Köpa nytt på IKEA eller dyl, välja massiva träluckor och sedan måla med linoljefärg. Varken gammalt eller massivt, men samtidigt ärligt på något sätt.
4. Försöka hitta halvgamla skåp på loppis, typ släta luckor och snabelhandtag, och sedan måla diskret. Frågan är dock om man kan hitta en hel köksinredning sådär?
5. Försöka bygga något själv, helt av trä. Frågan är dock om vi klarar det.

Hur skulle ni resonera?
 
Har haft samma fundering hela våren... ::)

För mig blir det nytt ikeakök (duvbo). Det är inte helt rätt men jag tycker ändå det känns ok. Hyfsat gammal stil och samtidigt fräscht och lätt att hålla rent. Hade byggt eget om jag hade haft tid.

Får jag bestämma åt er så tycker jag ni ska bygga eget, det är nog inte lätt att hitta ett komplett begagnat. Det svåra är att man måste vara väldigt noga, en mm fel i upphängningen syns lång väg... Men om man tänker till och läser på ordentligt så ska det nog gå! :D

MrE
 
Skaffade också ett IKEA kök… tänkte så här:

Vi vill ha ett bra praktiskt, hygieniskt kök som ser okej ut tills vi lärt känna hur vi vill att köket ska fungera och se ut. När man renoverar gamla hus har man oftast mycket annat att tänka på men man behöver ett bra kök med än gång. När man bott in sej ett par år kan man byta ut köket utan att få dålig samvete. Tänk om vi designar ett massivt träkök och betalat massor/lägger ner mycket tid och så märker man att det inte blev praktiskt… jag har inte ritat kök tidigare och hur ska en köksexpert kunna veta hur min familj arbetar i köket…

Köp ett billigt men trevlig kök alt använd befintliga tills Ni bott in Er!

mvh plexi
 
Vi har i vort gamle hus (1691 /1818) valgt at være moderat moderne. Vi laver jo ikke mad på åbent ildsted mere. vel!!!!

Et IKEA duvbo gråvit passede os meget godt og går fint i spand med pärlspont på væggene

JCS
 
Ni är så kloka så ;), jag inser ju också nu att det vore vansinnigt att börja med att specialbeställa en handgjord inredning, så här innan vi ens har flyttat in! Kanske efter att badrummet är byggt och fasadpanelen bytt och golven uppstagade och allt vad det nu är... Till dess får Ikea funka.

Då kommer en följdfråga: vi har tittat på skåp med luckor i massivt trä, för att åtminstone få en någorlunda gedigen känsla. Det finns minsann inte så många sådana, men ett heter Bäckebo och är i lackad ask(?).

Är det någon som har testat att måla på lackat trä med ex linoljefärg? Funkar det om man bara ruggar upp ytan lite med sandpapper, eller måste all lack bort?

 
Mnjaa... du kan säkert få färgen att fästa men risken att du får problem är rätt stora. En mager linoljefärg fäster dock på mycket... Är det bara utseendet du vill ha så matta ner och kör med en lämplig t ex vattenbaserad lasyr eller vad du nu känner för. Så hade jag troligen gjort med tanke på att det ändå är nya luckor mm.

/Kent
 
Sara_B skrev:
Är det någon som har testat att måla på lackat trä med ex linoljefärg? Funkar det om man bara ruggar upp ytan lite med sandpapper, eller måste all lack bort?
Har ej testat men gissar att det lätt kan bli flamigt och randigt:(
gaia


 
Hej !

Vi satt i samma situation när vi köpt vårt hus. efter mycket om och men så blev det ett kök beställt på ett snickeri. Det blev inte så mycke dyrare än att köpa kök på ikea faktiskt, det som var bra var att dom byggde köket med de mått de fick av oss så vi slapp passbitar överallt. Dom levererade köket med obehandlade luckor men med lackade stommar (lätt att hålla rent). Vi målade stommarna på framsidan med linoljefärg efter att vi mattat av lacken och det fungerade bra. ett bekymer vi haft är att vissa spackel fungerar dåligt att måla på. Vi försöker behålla den gamla stilen med linoljefärg men jag har använt olika spackel och fogmassor då dom är snabba och billigare att använda än linoljekitt. bla. biltema 2 komponentspackel fungerar utmärkt för trä om man har bråttom. 15 min till målning och linoljefärg fungerar bra. Vi byggde ett provisoriskt kök i rummet bevid medan vi renoverade och det var guld värt, men vi tog nästan ett åt på oss att renovera och flytta tillbaka vägar mm.

oj Det blev mycke vid sidan om !

Classe
 
Hemmakatten
Risken med att köpa något för att ha "tillfälligt" är att det tillfälliga ofta blir permanent. ;)

Vi har fortfarande köksstolar och köksbord och soffa kvar som vi införskaffade för 4-8 år sedan för att "ha tills vidare". ;) Men till nya huset kommer de INTE med, där går gränsen. Och några nya "bra att ha så länge-prylar" kommer inte att införskaffas.

Personligen skulle jag leva "provisoriskt" ett tag med det som finns och känna efter hur man vill ha det.. Ett IKEA-kök låter inte som det passar in.
 
Ett par kompisar har också ett så gammalt hus som dom totalrenoverat i gammal stil. Dom Har Ikeas kök Ädel. Det är super fint med vit panel i taket och bröstpanel och med gamla spisen i en hörna med en pusat kåpa m.m. Så det kan jag verkligen rekommendera i ett sånt gammalt hus.

 
classelagare skrev:
...så blev det ett kök beställt på ett snickeri. Det blev inte så mycke dyrare än att köpa kök på ikea faktiskt
Vad kostade det då, ungefär?
 
Fördelen med snickerikök är att man kan ju göra skåpen mycket större än på tex ikea, vilket blir billigare. Vi har ett köksskåp beställt av en snickare som skulle motsvara fyra ikeaväggskåp i olika storlekar (det är 100cm brett och 140 cm högt). En annan fördel är att man kan kopiera stilen på andra befintliga luckor/dörrar i huset, vi har ett serveringsskåp som fungerade som inspiration.  
Jag är väldigt nöjd med det, kostade 7500 i omålat skick och helt i trä med infällda luckor (bild kan skickas om nån vill veta mer).

*EDIT* apropå trådskaparens fråga om stil kan jag säga att vi också valde Ädel vit som underskåp till själva köksraden och med öppna ekhyllor i stället för överskåp. På motsatt sida har vi det stora väggskåpet samt ett inbyggt gammalt kallskafferi, vi har alltså blandat gammal och lite nyare stil (har bla en lite gammaldags tapet men en måttanpassad rostfri bänk). Funkar bra i en sekelskifteslägenhet i stan. Om man skulle beskriva stilen påminner den nog lite om Bruka Designs affärer. Själv resonerade jag som så att man behöver inte bo i en hembygdsgård, allt behöver inte vara supergediget utan funktionellt och anpassat efter vad man gör i köket (och har råd med). Personligen tycker jag att de kök som är helt anpassade och gjorda i gammal stil ändå ser nya och alldeles för lyxiga ut för många hus i den gamla stilen och då går hela poängen på nåt sätt förlorad.
 
mino skrev:
Personligen tycker jag att de kök som är helt anpassade och gjorda i gammal stil ändå ser nya och alldeles för lyxiga ut för många hus i den gamla stilen och då går hela poängen på nåt sätt förlorad.
Helt rätt! Det enda sättet är att paternera eller "slarvmåla" så det ser gammalt och slitet ut, men det är ännu svårare än att bygga köket själv! Jag vill inte bo i ett museum och inte få rysningar såfort någon spiller lite. Lever man med det så måste det funka därefter. Personligen satsar jag på andra detaljer runt om i huset. Gamla golv, möbler, tapeter, färgsättning, inredning, murkåpan i köket (bygger en ny i gammal stil) etc.

MrE
 
T
Pleximaster m.fl slog huvudet på spiken !
Bo in er ordentligt i huset först innan ni bestämmer er, ni kommer förmodligen att upptäcka 100-tals detaljer som ni vill ändra/skaffa/ta bort med tiden.

Eftersom ni har tillgång till internet finns det t.ex på IKEA en programmvara som ni kan ladda hem där ni då kan få en tredimensionell bild av ert tilltänkta kök när ni funderat ut en mall, vilket kan ge er en stor hjälp på traven. Det finns också program typ "home interior" som jag testat, helt underbart i 3D, men problemet med detta "gamla" program är att det bara funkar för Windows 95-98 ( men jag fick det för 15$).
 
Vad synd att de gamla skåpen var utslängda.
Ett gammalt hus har ju gått igenom många faser och generationer. Frågan är ju bara när man själv kommer in i husets historia.
I vårt hus var köksinredningen från 50-60talet med kromade låsanordningar på luckorna. Vi valde att låta dessa vara kvar och målade fejkade speglar och laserade för en äldre stil. Det här med att lasera luckor kan kännas lite uttjatat, men med rätt färger i ett gammalt hus kan det faktiskt se ut som att det är mycket äldre än vad det är.
För att få lite känsla av nyrenoverat bestämde vi oss för att blanda in lite moderna detaljer som kontrast till vedspis och skafferi.
Vi satte in nya bänkskivor med nedsänkt diskho och keramikhäll samt inbyggd varmluftsugn och micro i det gamla städskåpet.

Vi rev upp plastmattan och slipade det gamla trägolvet. Mycket opraktiskt i ett kök med springor och ömtålig yta, men det känns helt rätt i stilen.

För att svara på din fråga vad du ska göra med ditt kök.

Själv tycker jag inte att det spelar så stor roll om man har moderna skåpstommar om man bara väljer luckor som passar i den äldre stilen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.